Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW e30 bussningar
3484 besök totalt
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
BMW e30 bussningar

Har sökt lite i forumet men jag hittar inte riktigt vad jag letar efter.

Finns det några kompletta kit med samtliga viktiga bussningar i ett bättre material? Jag håller på att bygga om min e30 och skulle vilja köpa alla direkt. Gärna de bästa..och gärna billigt

Någon som har några tips? Kanske ska man satsa mer på unibalsen?
Komfort och sånt är ointressant.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: BMW e30 bussningar

Karlsson skrev:
Har sökt lite i forumet men jag hittar inte riktigt vad jag letar efter.

Finns det några kompletta kit med samtliga viktiga bussningar i ett bättre material? Jag håller på att bygga om min e30 och skulle vilja köpa alla direkt. Gärna de bästa..och gärna billigt

Någon som har några tips? Kanske ska man satsa mer på unibalsen?
Komfort och sånt är ointressant.


www.nfs.nu
http://www.bmwspecialisten.dk/e30/e30_tuning.htm#Powerflex racer undervogns-bosninger

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Köp Delrin bussningar av mig. Både jag och becker har kört hela säsongen med dom och på båda bilarna är det som nytt, inget som helst slitage. Och fort har det gått också

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313



Lotus Samuel skrev:
Köp Delrin bussningar av mig. Både jag och becker har kört hela säsongen med dom och på båda bilarna är det som nytt, inget som helst slitage. Och fort har det gått också


Låter bra, pris? antal?

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Nån som vet hur mycket excentriska M3:ans bärarmsbussning fram är?
Ritar sådana fast i aluminium och med ledlager, problemet är att hitta lager med tillräckligt liten ytterdiameter..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Ekman skrev:
Lotus Samuel skrev:
Köp Delrin bussningar av mig. Både jag och becker har kört hela säsongen med dom och på båda bilarna är det som nytt, inget som helst slitage. Och fort har det gått också


Låter bra, pris? antal?


Jag hade tänkt mig 450:-/paret till länkarmarna. Finns lite bilder här http://motorsport.mine.nu
Fast jag är inte färdig med sidan än, började igår Jag tillverkar allt själv och har tänkt fixa resten av bussningar till bakvagnen i vinter. Jag har ju inte haft bilen så länge så jag har inte hunnit tillverka så mycket detaljer än. Men det kommer mera

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313



Vad är det för material? vilket är bäst? Teflon eller polyureten? som sitter i powerflex?

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Ekman skrev:
Vad är det för material? vilket är bäst? Teflon eller polyureten? som sitter i powerflex?


Ska det va race ska det va delrin, eller acetal som det också heter. Polyuretan är väl mjukare? = till gat och glidarbilar

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Är delrin stenhårt, som nylon? Går det att ha till en "gatbil"?

_________________
mvh
Kristian
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Tipsaren skrev:
Är delrin stenhårt, som nylon? Går det att ha till en "gatbil"?


Jag tror det är likvärdigt med nylon. Det som skiljer är att delrin är mycket slitstarkare. Jag har dom på min gatbil och även min polare.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313



Lotus Samuel skrev:
Tipsaren skrev:
Är delrin stenhårt, som nylon? Går det att ha till en "gatbil"?


Jag tror det är likvärdigt med nylon. Det som skiljer är att delrin är mycket slitstarkare. Jag har dom på min gatbil och även min polare.


hm på din polare? behövdes han styvas upp hm såg lite roliga delar på din sida. thumbs up

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Arne skrev:
Nån som vet hur mycket excentriska M3:ans bärarmsbussning fram är?
Ritar sådana fast i aluminium och med ledlager, problemet är att hitta lager med tillräckligt liten ytterdiameter..


Så här ser de ut nu... Inget för gatbruk precis

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mer eller mindre så hade jag det på min racebil Arne.
Jag hade ngt standardlager från SKF minns jag.

Kan dock tipsa om att du inte behöver göra dom tvådelade. Presspassning och lite lagerlim, sen sitter det berget! Får man enligt reglementet i klassen så kan man ju dra i en skruv som går in genom hållaren och in i bussningen.

Snyggt iaf! Har funderat på att göra likadant igen, men tror det får "duga" med delrin.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Gjorde dom 2-delade för att kunna demontera dom lätt och kunna justera caster genom att vrida på "bussningen".
Funderade på lösningen med typ stoppskruv men övergav den...

Är det på gatbilen du ska ha i delrin?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har inget annat än just gatbil just nu...så ja det är på den.

Justera genom att vrida...
Du kommer ändra på dive/antidive vilket du inte vill.
Känns som om caster är en "relativt konstant vinkel" som man kanske inte ställer om lika mkt som kanske camber. Iaf är det sällan klubbracefolk hinner med eller vet vad som händer. Skulle nog valt att kustera den uppe i tornet (kan bli trångt) eller så får du göra Grp.A-kopior på infästningen. Med tanke på dina resurser så skulle det knappast vara mer jobb eller svårare.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Andreas Lidström f.k.a AL skrev:

Justera genom att vrida...
Du kommer ändra på dive/antidive vilket du inte vill.
Känns som om caster är en "relativt konstant vinkel" som man kanske inte ställer om lika mkt som kanske camber. Iaf är det sällan klubbracefolk hinner med eller vet vad som händer. Skulle nog valt att kustera den uppe i tornet (kan bli trångt) eller så får du göra Grp.A-kopior på infästningen. Med tanke på dina resurser så skulle det knappast vara mer jobb eller svårare.


Kommer med största sannolikhet att köra med bussningarna ställda som M3-ditona.
Men påverkar verkligen de 10mm i höjdled antidive så mkt??
Vinkelskillnaden på bärarmen blir inte mer än max 2gr.
Grupp A M3:orna hade inte caster-justering i tornen, enbart camber..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Arne skrev:

Kommer med största sannolikhet att köra med bussningarna ställda som M3-ditona.
Men påverkar verkligen de 10mm i höjdled antidive så mkt??
Vinkelskillnaden på bärarmen blir inte mer än max 2gr.
Grupp A M3:orna hade inte caster-justering i tornen, enbart camber..


om det påverkar så mkt får man väl mäta, men det är ju en liten bit bak till skärningspunkten och den vertikalt förlängda linjen genom CGH så nog kan det vara märkbart. Grp.A hade inga jättesträckor att justera på, men lite var det.

Nu är ju dock inte Grp.A ngn lag. Man justerade caster på det bakre staget i den nedre A-armen, som du säkert vet. Man hade ju då liggande uniball bak till ett höjdjusterbart fäste för antidivejustering.

Jag skulle nog göra ett enkelt alublock som bultas i originalhålen. Sedan skruva i en uniballs som simulerar originalbussningen sas. detta i en hylsa med höger/vänstergänga. Nga låsmuttrar och man kan jsutera caster uta att ändra dive. Tror man ska akta sig lite för just antidivejusteringar innan allt annat är hyffsat rätt och man lärt sig känna sin bil. Ganska komplext.

Mera frågor och ideér, det är ju skitkul!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Din ide med alublock och uniball är nog bra, men ska man göra så mycket är det nästan lika bra att löpa linan ut och göra som GrpA... Byta ut bärarmen helt, då får man ju ner ofjädrad vikt dessutom.

Tror det får bli som den bussning som jag tänkte från början fast inte vrida den..
Sen kan man ju utveckla det senare.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



BRA!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW e30 bussningar
3484 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande