Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3484 besök totalt |
BMW e30 bussningar
Har sökt lite i forumet men jag hittar inte riktigt vad jag letar efter. Finns det några kompletta kit med samtliga viktiga bussningar i ett bättre material? Jag håller på att bygga om min e30 och skulle vilja köpa alla direkt. Gärna de bästa..och gärna billigt ![]() Någon som har några tips? Kanske ska man satsa mer på unibalsen? Komfort och sånt är ointressant. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Re: BMW e30 bussningar
www.nfs.nu http://www.bmwspecialisten.dk/e30/e3 ![]() |
||||
Köp Delrin bussningar av mig. Både jag och becker har kört hela säsongen med dom och på båda bilarna är det som nytt, inget som helst slitage. Och fort har det gått också
![]() |
||||
Låter bra, pris? antal? _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
Jag hade tänkt mig 450:-/paret till länkarmarna. Finns lite bilder här http://motorsport.mine.nu Fast jag är inte färdig med sidan än, började igår ![]() ![]() |
||||
Ska det va race ska det va delrin, eller acetal som det också heter. Polyuretan är väl mjukare? = till gat och glidarbilar ![]() |
||||
Jag tror det är likvärdigt med nylon. Det som skiljer är att delrin är mycket slitstarkare. Jag har dom på min gatbil och även min polare. |
||||
hm på din polare? behövdes han styvas upp ![]() ![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
Så här ser de ut nu... Inget för gatbruk precis ![]() _________________ /Arne Lindgren |
||||
Mer eller mindre så hade jag det på min racebil Arne.
Jag hade ngt standardlager från SKF minns jag. Kan dock tipsa om att du inte behöver göra dom tvådelade. Presspassning och lite lagerlim, sen sitter det berget! Får man enligt reglementet i klassen så kan man ju dra i en skruv som går in genom hållaren och in i bussningen. Snyggt iaf! Har funderat på att göra likadant igen, men tror det får "duga" med delrin. |
||||
Gjorde dom 2-delade för att kunna demontera dom lätt och kunna justera caster genom att vrida på "bussningen".
Funderade på lösningen med typ stoppskruv men övergav den... Är det på gatbilen du ska ha i delrin? _________________ /Arne Lindgren |
||||
Har inget annat än just gatbil just nu...så ja det är på den.
![]() Justera genom att vrida... ![]() Du kommer ändra på dive/antidive vilket du inte vill. Känns som om caster är en "relativt konstant vinkel" som man kanske inte ställer om lika mkt som kanske camber. Iaf är det sällan klubbracefolk hinner med eller vet vad som händer. Skulle nog valt att kustera den uppe i tornet (kan bli trångt) eller så får du göra Grp.A-kopior på infästningen. Med tanke på dina resurser så skulle det knappast vara mer jobb eller svårare. |
||||
Kommer med största sannolikhet att köra med bussningarna ställda som M3-ditona. Men påverkar verkligen de 10mm i höjdled antidive så mkt?? Vinkelskillnaden på bärarmen blir inte mer än max 2gr. Grupp A M3:orna hade inte caster-justering i tornen, enbart camber.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
om det påverkar så mkt får man väl mäta, men det är ju en liten bit bak till skärningspunkten och den vertikalt förlängda linjen genom CGH så nog kan det vara märkbart. Grp.A hade inga jättesträckor att justera på, men lite var det. Nu är ju dock inte Grp.A ngn lag. Man justerade caster på det bakre staget i den nedre A-armen, som du säkert vet. Man hade ju då liggande uniball bak till ett höjdjusterbart fäste för antidivejustering. Jag skulle nog göra ett enkelt alublock som bultas i originalhålen. Sedan skruva i en uniballs som simulerar originalbussningen sas. detta i en hylsa med höger/vänstergänga. Nga låsmuttrar och man kan jsutera caster uta att ändra dive. Tror man ska akta sig lite för just antidivejusteringar innan allt annat är hyffsat rätt och man lärt sig känna sin bil. Ganska komplext. Mera frågor och ideér, det är ju skitkul! ![]() |
||||
Din ide med alublock och uniball är nog bra, men ska man göra så mycket är det nästan lika bra att löpa linan ut och göra som GrpA... Byta ut bärarmen helt, då får man ju ner ofjädrad vikt dessutom.
Tror det får bli som den bussning som jag tänkte från början fast inte vrida den.. Sen kan man ju utveckla det senare. _________________ /Arne Lindgren |
||||
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3484 besök totalt |