Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel GT 1969
<<   1, 2
10503 besök totalt
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008

Skruva tillbaka returdämpningen till det mjukaste läget så skall du se att bilen lugnar ner sig på vägen. De vanliga röda och gula konidämparna är inte inställningsbara, utan efterjusteringsbara - dvs man kan kompensera för den förslitning som sker allteftersom dämparen åldras med milen...

Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Men vänta nu lite granna härna....

Hur menar du med kompensation för förslitning? Dom kan garanterat justeras och det är storligen skillnad mellan mjukast och hårdast inställning. Mjukaste ger knappt nån returdämpning alls, nästan som att inte ha nån dämpare alls.

Jag kan se poäng med att justera ned lite för att inte tappa vägkontakt vid nedfjädring på sämre underlag, men inte till mjukaste.

Stefan

Opel GT -69
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

BaaderMeinhof skrev:
Skruva tillbaka returdämpningen till det mjukaste läget så skall du se att bilen lugnar ner sig på vägen. De vanliga röda och gula konidämparna är inte inställningsbara, utan efterjusteringsbara - dvs man kan kompensera för den förslitning som sker allteftersom dämparen åldras med milen...

Nu är du ute och cyklar va? gula konis har inställbar rebound som jag förstått det!?

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Både gula och röda konis har inställbar rebound, men på dom röda (som jag har) så måste man montera bort skiten för att justera dämpningen. Lätt bökigt men funkis om man inte gör det så ofta.

Gula har en justerratt med vilken man så att säga "on the fly" kan göra detta. Klurigt va?

Så vill jag justera mina så är det bara att

Opel GT -69
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Det finns gula med den typen av justering man måste ta isär också....
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Det är väl gula som tillverkades innan Sundsvall brann va? Nåja, det spelar mindre roll.

Dock så känner jag att det finns substans i tipset att en lite mjukare dämpning vore av godo och göra att framhjulen känns mer planterade.

Vad skulle annars vara er rekommendation för bakdämpare för bilen som i grunden är ganska understyrd?

Opel GT -69
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008

Informationen om justeringen kommer från Koni själva så om man väljer att tro på den är väl upp till var och en...

Många gula Koni måste fortfarande byggas ut ur bilen för att justeras. Problemet med att justera returdämpningen så att den är betydligt hårdare än kompressionsdämningen är att bilen blir mer understryd och i värsta fall så orkar inte dämaren trycka ut sig med följden att bilen tappar höjd och geometri i tuffa partier.

Röda Koni= ca 15% hårdare än originaldämpare till den aktuella bilmodellen
Gula Koni = 30-50% hårdare än originaldämpare till den aktuella bilmodellen

om du vill komma till rätta med understrningen kan du ju börja med att montera en kränghämmare bak alternativt en grövre om det redan sitter en där. Mer camber fram och hårdare fjädrar bak är ytterligare medel för att minska understyrningen.

MVH

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel GT 1969
<<   1, 2
10503 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande