Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tätade uniballs
1 besök senaste veckan (5099 totalt)
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Tätade uniballs

Jag har läst igenom trådarna om uniballs och jag har ett par frågor.

Det verkar som om dessa tingestar är väldans dyra. Och så håller de inte alls länge. I alla fall inte de otätade. De tätade håller längre (hur länge?), men kostar multum.

Kan man inte ta vanliga otätade och sätta nån form av gummidamasker runt dom? Då borde dom väl rimligtvis hålla mycket längre. Om man så vill så kan man ju tom dutta lite fett på dom också då.

Så till nästa fråga.

Jag har planer (tack vare er ) på att bygga egna A-armar av rör. Inre länken tror jag att jag ska bygga av något annat än uniballs. Nån form av bussning eller ledlager antagligen. Jag har inte bästämt mig än, uniballs är inte helt uteslutet. Bara det blir flexfritt och oglappt så är jag nöjd. Men hur gör jag med yttre punkten (P-ändan)?

Vad för spindel ska jag använda och hur får man fast en uniball i spindeln? Jag vill ju kunna justera cambern och då kan jag inte använda orginal-p-ändan.

Det är till en Ascona B om nu någon missat det.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag använder SKF-uniball som heter SAK-B.....den slits inte ut.
Vi har använt dom på momentstagen på Cobrorna i 15 år......och jag vet ingen som gått slut.

Ska du byta kulbulten till uniball......så anser jag att du måste gå upp på ca M20......(eller M16) . Sedan är det bara att dra fast den med en motsvarande bult......genom det konade hålet, där kulbulten satt.
Troligtvis måste du ha en distans mellan uniball och spindeln och den måste göras så att uniballsen kan röra sig fritt.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Det finns damasker till uniballs. http://www.mecmove.se/produkter/lankhuvuden/data/tatningar.htm

Men de länkhuvuden som är av bra kvalitet är så täta att det inte spelar
så stor roll. ( har jag hört )

Jan Nagy
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag använder SKF-uniball som heter SAK-B.....den slits inte ut.
Vi har använt dom på momentstagen på Cobrorna i 15 år......och jag vet ingen som gått slut.

Aha, du har möjligtvis inte någon aning om vad dom kostar? Eller köpte du en omgång senast för 15 år sen?

ButterflyRacing skrev:

Sedan är det bara att dra fast den med en motsvarande bult......genom det konade hålet, där kulbulten satt.
Troligtvis måste du ha en distans mellan uniball och spindeln och den måste göras så att uniballsen kan röra sig fritt.

ok, nu börjar det klarna! Ska man borra det koniska hålet så det blir cylindriskt då, eller ska man göra en konisk bussning som går i hålet?

EDIT:
Jan Nagy skrev:
Det finns damasker till uniballs. http://www.mecmove.se/produkter/lankhuvuden/data/tatningar.htm

Men de länkhuvuden som är av bra kvalitet är så täta att det inte spelar
så stor roll. ( har jag hört )

Så praktiskt! Då kan man vara på den säkra sidan om man så vill. Kanske bra ifall man nån gång tvungas köra på en dammig grusväg.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Ett tips om du vill bygga om framvagnen är att kika på hur man löser det på Super Seven eller Locost. Där jobbar man ju med dubbla A-armar, ofta med Taunusspindlar men letar du lätt på länkarna på "Locost Sverige" kan du säkert hitta någon som byggt med Asconadelar (eller Vauxhall Cavalier som den väl heter i England).

Med Forddelar använder man ofta en kraftig P-ände från Transit som övre spindelled, kanske kan du hitta motsvarande som passar Opelns spindel. Kanske lite billigare än Uniball...

/Gustaf

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

ojay skrev:

ok, nu börjar det klarna! Ska man borra det koniska hålet så det blir cylindriskt då, eller ska man göra en konisk bussning som går i håle

om inte bulten går igenom...så måste du borra......annars är det bara att dra ihopp

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
therealpinto skrev:
Hej
Ett tips om du vill bygga om framvagnen är att kika på hur man löser det på Super Seven eller Locost.

Tack för tipset! thumbs up

En annan grej jag undrar är om hur man sätter fast den övre P-ändan i bärarmen. Alla byggen jag sett så ser det ut som att man har gängat in den i den rörstumpen som är fastsvetsad i bärarmen.
Det måste ju bli problem med camberjusteringen då eftersom man måste vrida ett helt varv åt gången. Ganska stora ändringar alltså.

Skulle man inte kunna ha en mutter på varje sida om röret och låta P-ändans gängade del sitta "löst" i röret. Alternativt att man fräser ett spår så att den alltid hålls rakt. Med mutter på varje sida så kan man justera hur lite man vill.

Är det nån som byggt så?

ButterflyRacing skrev:

om inte bulten går igenom...så måste du borra......annars är det bara att dra ihopp

ok... känns som det skulle bli stadigare om hålet var cylindriskt. Får se, har jag tur hittar jag en passande P-ända med rätt kona.

Umeå
Här sen Nov 2002

Hej här är en fin framvagn

om du tänker dig att röret där Uniballsen sitter fast på bilden finns det en rörhylsa med gänger i som är in styrt i röret från insidan...alltså från motor hållet sen så är det en fläns på det yttre röret som gör att rörhylsan inte kan komma längre ut än mot flänsen...hoppas ni förstår hur jag menar.
Sen behövs det bara en låsmutter som låser fast hylsan i röret.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

super7:
Sådana där bilder får man ribba av

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

super7 skrev:

Det där ser inte ut som en vanlig Super7 framvagn..
Vad är det för spindel, ett avkapat mcPherson ben är det iaf?

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
super7 skrev:
[BILD]

om du tänker dig att röret där Uniballsen sitter fast på bilden finns det en rörhylsa med gänger i som är in styrt i röret från insidan...alltså från motor hållet sen så är det en fläns på det yttre röret som gör att rörhylsan inte kan komma längre ut än mot flänsen...hoppas ni förstår hur jag menar.
Sen behövs det bara en låsmutter som låser fast hylsan i röret.

Jag fårstår precis. Smart! thumbs up thumbs up

Umeå
Här sen Nov 2002

Annan vy

Är krängnings fjädern justerbar eller?

Allmänt banåkaforum
Tätade uniballs
1 besök senaste veckan (5099 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande