Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2361 totalt) |
Antar att du menar att du ska ha hjulen hänga fritt o "stötta" bottenplattan istället...joo det brukar funka för mej iaf!
![]() ![]() Men sätt pallbockarna under hjulupphängningarna annars då!?.. A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag kan inte se att det spelar någon roll för stötdämparen om hjulupphängningen är fullt utfjädrar en minut, en vecka eller en hel vinter. Det är ju en fullkomligt statist belastning! Jah tror att stötdämparen får mer "stryk" av att hjulupphängningen fjädrar ut hastigt och dras ut fullständigt vid körning (t.ex vid en håla eller gupp) än att stå fullt utfjädrar över en vinter.
_________________ Pär Hylander |
||||||
Men hur är det egentligen med att palla upp bilen?
Jag vet att många gör det men är det egentligen bra? Varför gör man det? ![]() För att hjullagren inte skall få statisk belastning? För att fjädrar/dämpare inte skall vara belastade statiskt? (Som de annars är hela tiden? ![]() För att gummibussningar i spindelleder inte skall komprimeras statiskt?` Min personliga reflektion är att bilen vid uppallning kommer att vara i ett tillstånd som är onormalt och som bilen inte konstruerats för? Visst måste också andra/negativa effekter tillkomma? Exempelvis får ju andra delar av karossen än de avsedda bära bilens vikt? Teach me! ![]() Mvh/Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Alla däckstyper mår inte bra av att stå på ett läge hela tiden. För att inte snedbelasta chassiet kan man ställa den på tre punkter. Men ha säkerhetsbockar på en lite lägre höjd. Enl Öhlins tar inte deras dämpare stryk av detta. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Min reflektion angående detta. Står den på tre punkter kan den inte stå ostadigt, står bilen på fyra måste alla vara lika långa och underlagt jämnt för att bilen skall stå stadigt. Liknande tankegång används för högtalarlådor eller -stativ, tre punkter istället för fyra. observera att detta endast är mina tankar varför tre punkter istället för fyra, kan mycket väl vara av någon annan orsak också. _________________ Johan Carlsson Golf G60 ![]() |
||||||
Det var för att ingen skev belastning skulle drabba chassiet. Stativ teorin. Men man kan ställa pallbockarna under hjulupphägningen så tar fjädringen hand om detta. Det är ingenting av oerhörd betydelse. Det är väl också ganska bra att ha bilen på lite höjd under vintern så man kan jobba med den. Alltså, min bil står därmed 80% av tiden på pallbockar........ Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2361 totalt) |