Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Palla upp bilen?
1 besök senaste veckan (2361 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770


Trådstartare
Palla upp bilen?

om man ska palla upp bilen någon vecka, kommer dämparna ta någon skada av det?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Antar att du menar att du ska ha hjulen hänga fritt o "stötta" bottenplattan istället...joo det brukar funka för mej iaf! ...fast direkt bra är det väl inte för dämparna om det är deras ändlägen som tar hela vikten av utfjädringen
Men sätt pallbockarna under hjulupphängningarna annars då!?..



A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



En vecka borde väl inte vara några problem. Skillnad om det varit hela vintern.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag kan inte se att det spelar någon roll för stötdämparen om hjulupphängningen är fullt utfjädrar en minut, en vecka eller en hel vinter. Det är ju en fullkomligt statist belastning! Jah tror att stötdämparen får mer "stryk" av att hjulupphängningen fjädrar ut hastigt och dras ut fullständigt vid körning (t.ex vid en håla eller gupp) än att stå fullt utfjädrar över en vinter.

_________________
Pär Hylander
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Hur ser de ut när de levereras? då har de ju legat ett antal tidsenheter på hyllan under frakt etc.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Men hur är det egentligen med att palla upp bilen?
Jag vet att många gör det men är det egentligen bra?

Varför gör man det?
För att hjullagren inte skall få statisk belastning?
För att fjädrar/dämpare inte skall vara belastade statiskt? (Som de annars är hela tiden? )
För att gummibussningar i spindelleder inte skall komprimeras statiskt?`

Min personliga reflektion är att bilen vid uppallning kommer att vara i ett tillstånd som är onormalt och som bilen inte konstruerats för?

Visst måste också andra/negativa effekter tillkomma? Exempelvis får ju andra delar av karossen än de avsedda bära bilens vikt?

Teach me!

Mvh/Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



BTG skrev:
Men hur är det egentligen med att palla upp bilen?
Jag vet att många gör det men är det egentligen bra?

Varför gör man det?
Teach me!

Mvh/Micke


Alla däckstyper mår inte bra av att stå på ett läge hela tiden.
För att inte snedbelasta chassiet kan man ställa den på tre punkter.
Men ha säkerhetsbockar på en lite lägre höjd.
Enl Öhlins tar inte deras dämpare stryk av detta.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:

För att inte snedbelasta chassiet kan man ställa den på tre punkter.
Men ha säkerhetsbockar på en lite lägre höjd.

Göran Malmberg.


Varför ska den stå på tre punkter istället för fyra?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Johan Carlsson
Åland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 119



ThomasT skrev:
Göran Malmberg skrev:

För att inte snedbelasta chassiet kan man ställa den på tre punkter.
Men ha säkerhetsbockar på en lite lägre höjd.

Göran Malmberg.


Varför ska den stå på tre punkter istället för fyra?


Min reflektion angående detta. Står den på tre punkter kan den inte stå ostadigt, står bilen på fyra måste alla vara lika långa och underlagt jämnt för att bilen skall stå stadigt. Liknande tankegång används för högtalarlådor eller -stativ, tre punkter istället för fyra.
observera att detta endast är mina tankar varför tre punkter istället för fyra, kan mycket väl vara av någon annan orsak också.

_________________
Johan Carlsson
Golf G60

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Johan Carlsson skrev:
ThomasT skrev:
Göran Malmberg skrev:

För att inte snedbelasta chassiet kan man ställa den på tre punkter.
Men ha säkerhetsbockar på en lite lägre höjd.

Göran Malmberg.


Varför ska den stå på tre punkter istället för fyra?


Min reflektion angående detta. Står den på tre punkter kan den inte stå ostadigt, står bilen på fyra måste alla vara lika långa och underlagt jämnt för att bilen skall stå stadigt. Liknande tankegång används för högtalarlådor eller -stativ, tre punkter istället för fyra.
observera att detta endast är mina tankar varför tre punkter istället för fyra, kan mycket väl vara av någon annan orsak också.


Det var för att ingen skev belastning skulle drabba chassiet. Stativ teorin.
Men man kan ställa pallbockarna under hjulupphägningen så tar fjädringen hand om detta. Det är ingenting av oerhörd betydelse.
Det är väl också ganska bra att ha bilen på lite höjd under vintern så man kan jobba med den.
Alltså, min bil står därmed 80% av tiden på pallbockar........

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Göran Malmberg skrev:
Alltså, min bil står därmed 80% av tiden på pallbockar........

Göran Malmberg.



Jag tror vi är uppe i ungefär 96.8% och än så länge har vi inte råkat ut för några uppallningshaverier...

_________________
Karl Brag
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



AVo rekomenderar att man rör stötdämparen upp och ner (kolvrörelse) ett par gånger varje eller varannan vecka. motverkar att tätningen torkar

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Allmänt banåkaforum
Palla upp bilen?
1 besök senaste veckan (2361 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande