| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lätt startmotor till liten startkrans?
|
2355 besök totalt |
|
Till race-projektet skulle vi behöva ett mindre svänghjul och därmed mindre startkrans. Själva startkransen kan vi göra i ett stycke med svänghjulet, men vi behöver en startmotor. Helst ska den vara liten och lätt och orka dra runt motorn med ca 270mm startkrans. Någon som vet av en tänkbar startmotor? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
|
Du lär ju kunna använda en mc-startmotor, som tillhör någon större modell. Brukar vara lätta. Annars finns ju nissan micra, suzukis lilla familj.. Osv.
Vet inte vad det är för motor. Vet du vad motståndet ligger på? _________________ Jacob oesterlindh |
||||||
|
MCstart lär väl knappast dra runt en högkompad V8?
Skaffa en vanlig jänk-ministart och bygg om sprängkåpan så att den kan monteras där istället för i motorblocket. Då kan du få vilket avstånd du vill (nästan). Kika lite på hur Tilton har löst detta... EDIT: Det står iof inte att det var en V8. Undrar var jag har fått det ifrån?
|
||||||
|
Re:
Tanken var att det ska gå att ta begagnat från nån hyffsat vanlig modell = billigt.
Se nedan
Det är till en BMW V8, skrev nog det i första inlägget, men ändrade sen för att göra ämnet mer allmänt. MC-start blir nog för klen. Kan ju ta originalstartens effekt/diameter och räkna om till nya diametern. Men den är ju anpassad för kallstart i -30 med halvdåligt batteri, så då hamnar man väl på nån stor dieselstartmotor. original startkrans är 330mm, vi behöver komma under 280mm! Har faktiskt sneglat på Tiltons lösningar tidigare, nackdelen är att det endera blir tungt eller dyrt. Får kanske vänja mig vid tanken på att släpa omkring på 5kg startmotor. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
|
liten och stark ,sitter en ngt större std på dodge van from 87-88 ...men är det bara jänkare som har starka startmotorer som är små?
http://www.440source.com/starters.htm This unit weighs in at only 7 pounds, and the super powerful 1.4KW motor uses 4:1 gear reduction _________________ Torbjörn Andersson |
||||||
|
Ministarterna kostar inte mer än ca 200 dollar och väger inte ultramycket (har för mig att min ligger på 5kg, jämfört med originalens 11 kg...
Tilton lär inte ha färdiga sprängkåpor, så det är bara att sätta originalet i fräsen.
|
||||||
|
Re:
På min hemsida finns en bild på den startmotor jag använder. http://www.hemipanter.se/ Klicka på "fabrication pictures". Klicka på "Corvette Nordic Supercar" och det är en bild på bakmonterad startmotor. Men den måste gå åt andra hållet. Startmotorn väger 3,5kg och orkar dra min stora motor, förvisso med stort svänghjul. Dom är billiga i serige också, tror min kostade 1500:-. Den kan dessutom som bilden visar roteras i olika lägen. Sedan sitter solenoiden rakt bakom inslagsdrevet så de behövs ingen "gaffel" för ändamålet, samt att själva motorn kommer lite längre från t,ex ett oljetråg med kickout. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Nu börjar det likna nåt i både pris och vikt!
Tackar för tipsen! Lutar åt att starten sätts bakåt i en modifierad sprängkåpa. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2355 besök totalt |