Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lätt startmotor till liten startkrans?
2355 besök totalt
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Till race-projektet skulle vi behöva ett mindre svänghjul och därmed mindre startkrans.
Själva startkransen kan vi göra i ett stycke med svänghjulet, men vi behöver en startmotor. Helst ska den vara liten och lätt och orka dra runt motorn med ca 270mm startkrans.
Någon som vet av en tänkbar startmotor?

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Ingen som har nåt tips?

Ford Probe GT -93 Såld
Citera
svenneduva
Tokholm
Här sen Apr 2008

Hur liten ska den vara? Det finns ju pyttemotorer men de blir dyra. Jag har en Subaru-startmotor och den är hyfsat liten, Kolla nyare årsmodeller.

Stockholm
Här sen Apr 2006

Du lär ju kunna använda en mc-startmotor, som tillhör någon större modell. Brukar vara lätta. Annars finns ju nissan micra, suzukis lilla familj.. Osv.

Vet inte vad det är för motor. Vet du vad motståndet ligger på?

Lund
Här sen Feb 2003

MCstart lär väl knappast dra runt en högkompad V8?
Skaffa en vanlig jänk-ministart och bygg om sprängkåpan så att den kan monteras där istället för i motorblocket. Då kan du få vilket avstånd du vill (nästan).
Kika lite på hur Tilton har löst detta...

EDIT: Det står iof inte att det var en V8. Undrar var jag har fått det ifrån?
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

svenneduva skrev:
Hur liten ska den vara? Det finns ju pyttemotorer men de blir dyra. Jag har en Subaru-startmotor och den är hyfsat liten, Kolla nyare årsmodeller.

Tanken var att det ska gå att ta begagnat från nån hyffsat vanlig modell = billigt.

Jaaacob skrev:
Du lär ju kunna använda en mc-startmotor, som tillhör någon större modell. Brukar vara lätta. Annars finns ju nissan micra, suzukis lilla familj.. Osv.

Vet inte vad det är för motor. Vet du vad motståndet ligger på?

Se nedan

Anders Jeppsson skrev:
MCstart lär väl knappast dra runt en högkompad V8?
Skaffa en vanlig jänk-ministart och bygg om sprängkåpan så att den kan monteras där istället för i motorblocket. Då kan du få vilket avstånd du vill (nästan).
Kika lite på hur Tilton har löst detta...

EDIT: Det står iof inte att det var en V8. Undrar var jag har fått det ifrån?

Det är till en BMW V8, skrev nog det i första inlägget, men ändrade sen för att göra ämnet mer allmänt.
MC-start blir nog för klen. Kan ju ta originalstartens effekt/diameter och räkna om till nya diametern. Men den är ju anpassad för kallstart i -30 med halvdåligt batteri, så då hamnar man väl på nån stor dieselstartmotor.
original startkrans är 330mm, vi behöver komma under 280mm!

Har faktiskt sneglat på Tiltons lösningar tidigare, nackdelen är att det endera blir tungt eller dyrt. Får kanske vänja mig vid tanken på att släpa omkring på 5kg startmotor.

Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

liten och stark ,sitter en ngt större std på dodge van from 87-88 ...men är det bara jänkare som har starka startmotorer som är små?
http://www.440source.com/starters.htm

This unit weighs in at only 7 pounds, and the super powerful 1.4KW motor uses 4:1 gear reduction

Lund
Här sen Feb 2003

Ministarterna kostar inte mer än ca 200 dollar och väger inte ultramycket (har för mig att min ligger på 5kg, jämfört med originalens 11 kg... )

Tilton lär inte ha färdiga sprängkåpor, så det är bara att sätta originalet i fräsen.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

På min hemsida finns en bild på den startmotor jag använder. http://www.hemipanter.se/ Klicka på "fabrication pictures". Klicka på "Corvette Nordic Supercar" och det är en bild på bakmonterad startmotor. Men den måste gå åt andra hållet.
Startmotorn väger 3,5kg och orkar dra min stora motor, förvisso med stort svänghjul. Dom är billiga i serige också, tror min kostade 1500:-. Den kan dessutom som bilden visar roteras i olika lägen.
Sedan sitter solenoiden rakt bakom inslagsdrevet så de behövs ingen "gaffel" för ändamålet, samt att själva motorn kommer lite längre från t,ex ett oljetråg med kickout.
Göran

Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Nu börjar det likna nåt i både pris och vikt!
Tackar för tipsen!

Lutar åt att starten sätts bakåt i en modifierad sprängkåpa.

Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Skruva banåkabil
2355 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande