| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad heter "kamämne" på engelska?
|
2108 besök totalt |
|
Knasig fråga kanske men jag försöker alltså hitta den engelska termen för helt oslipade kamaxlar... Hur utrycker man detta så att det inte missförstås till att bara handla om omslipning (regrind) av en befintlig profil...? _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
När det gäller obearbetade grejer (ämnen) brukar man väl ibland säga "blank". Vet inte om det finns nå'n annan benämning för just kammar...
|
||||||
|
Re:
Trodde "blank" betydde att det var nya kammar och inte omslipade gamla.
|
||||||
|
Camshaft Blanks ger ganska många träffar på Google. Men det behöver inte var termen hos den du pratar med (britter och amerikanare brukar nödvändigtvis inte använda samma termer).
Roger: "Blank" är råämne, dvs utan lober, bara cirklar med diameter större än maxlyft. Sen slipar man ner till lober med bascirkel, kamtider, profil och lyft efter önskemål. "Regrind" är väl en term för omslipning? Nyslipad kam från Blank vette katten vilken term de använder för. |
||||||
|
Re:
Hoppas inte jag missleder Meldert...
I vissa sammanhang kan "blank" betyda obearbetat ämne. T.ex. när det gäller verktyg eller borrar. Jag har bl.a. råkat ut för att en borr-"blank" är en bit rundstål i ospecad längd, innan den bearbetas och blir en borr. Vi får väl googla lite...?
Edit: Niklas hade tydligen redan gjort det.
|
||||||
|
Re:
och då betyder det att det är...? |
||||||
|
Re:
http://gmperformancepartszone.com/ec
http://www.tokyo-express.co.uk/skunk Men i Googlandes sköna kost är ju första problemet att klura ut vilken term man ska börja med, man börjar ju tom med fel Svensk term ibland så man inte hittar info om vad det eventuellt kan heta. Sen kan ju Googles kreativa stavningsgissning sätta lite krokben också (men även hjälpa). |
||||||
|
Re:
Nya obearbetade kamaxlar. Dvs lagerlägen klara, men nockar är oslipade. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
okay! Då var det som jag trodde då!
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2108 besök totalt |