Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1762 besök totalt |
Sportauto: Scirocco 2.0 TFI DSG vs. Volvo C30 T5, Nürburgrin
VW Scirocco 2.0 TSI DSG V4 turbo, 1.984 liters 200 PS at 5,100 rpm 280 Nm at 1,700-5,000 rpm 100.8 PS/liter MSRP: 37,726 EUR as tested kerb weight: 1,370 kg power-to-weight: 144.9 bhp/ton 0-100 km/h: 7.0 s 0-160 km/h: 16.2s 0-200 km/h: n/a Vmax = 233 km/h Nurbrugring Nordscleife: 8:46.4 mins. 18m slalom: 64.6 km/h 100-0 km/h: 37.3 m av. fuel consumtion: 12.1 l/100 km Volvo C30 T5 5-cyl. turbo, 2.521 liters 230 PS at 5,000 rpm 320 Nm at 1,500-5,000 rpm 91.2 PS/liter MSRP: 29,250 EUR as tested kerb weight: 1,450 kg power-to-weight: 158.7 bhp/ton 0-100 km/h: 7.3 s 0-160 km/h: 16.9s 0-200 km/h: n/a Vmax = 240 km/h Nurbrugring Nordscleife: 8:44.7 mins. 18m slalom: 62.8 km/h 100-0 km/h: 39.2 m av. fuel consumtion: 11.2 l/100 km verdict: if they were really as cheap as suggested by the basic list price there would be nothing to say against the VW Scirroc 2.0 TSI DSG and the Volvo C30 T5. But with all the options especially the Scirrocoo is becomg much too expensive. The Volvo might be more powerful, it beats the Scirocco at the track but not in straight-line acceleration, handling and braking. A more direct steering, a different set-up and a better brake would be ebnefitial to the Volvo. Första Volvon under 9 minuter ![]() ![]() Kommer aldrig glömma S60R som påannonserades i nästa nummer men som aldrig dök upp. Horts kommentar var att de brukar inte publicera tester som är till klar nackdel för ett bilföretag. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Re: Sportauto: Scirocco 2.0 TFI DSG vs. Volvo C30 T5, Nürbur
![]() ![]() ![]() |
||
Sciroccon verkar ha fördel av lägre vikt och lägre utväxling (förmodligen rätt bra chassi när det bara skiljer två sekunder, totaleffekt spelar väl lite roll på NS, inte bara vikt/effekt).
Men det är ju skoj för Vovo att nämnas i sammanhanget, med modellen som de inte marknadsför på så många ställen... ![]() |
||
DSG lådan är nog en stor del av anledningen till att Sciroccon är snabbare 0-100....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Båda bilarna är klart snygga tycker jag
![]() ![]() ![]() Men vilka priser ![]() ![]() |
||
Jag tror C30 T5 är underskattad som potentiell fortåkabil. Det känns som den saknar "following" och cred, men det kanske kommer iom en WTCC satsning?
Marknadsföringen är ju svårt designriktad, man kunde tro att det var reklam för tapeter eller nåt med alla mönster. De flesta C30 man ser här i Gbg körs av 60+ och är 1.8f med nån blek metallic, fast dragkrok och hjulsidor i plast så på nåt sätt har man prickat snett. Dock rullar i krokarna en knallröd T5 med R-paketet och blanka hjul och den ser otroligt fräck ut så det går ju att göra rätt. Evo Magazine har ju äntligen köpt en longtermer men i förra numret hade den fortfarande inte hittat ut på bana... ![]() |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1762 besök totalt |