| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kritvita tändstift efter E85 konvertering.
|
9041 besök totalt |
|
Re:
I och med att turbon delvis lever på temperaturentalpi före/efter och att fetare blandning ger sänkt avgastemperatur har jag svårt att se varför skulle turbomotorn ge mer effekt med fetare blandning än med magrare under samma ladtryck (så länge det är under stochiometriskt). Det är snarare så att fetare blandningen används enbart för att kyla ner EGT'n och därmed tillåta mer laddtryck utan att skada turbon eller orsaka spikningar. I och med att E85 tål spikningar bättre och också ger lägre EGT antar jag att man kan klara sig med mindre uppfettning vid laddtryck än vid bensindrift. Sugmotorer (som inte har någon turbo) behöver inte lika mkt. uppfettning dock. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Är det någon skillnad på "sotuppbyggnad" i förbränningsrummet, avgas portar mm, mellan bensin och E85?
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Jag såg inte så mycket sot i förbränningsutrymmen när jag lyfte min topp efter 2 år på E85. Observera att mittcylindrar spolades rena av vattenläckage dock:
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Får du också en svart avlagring i insugsrören efter spridarna? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Re:
Eller är det bara sägner som gäller när man konverterar nåt som gått 30000mil och är 30+ år gammalt? Jag antar att dina slangar/tank inte har gått så ofantligt många timmar? |
||||||
|
Re:
Dom har kommit på en nybyggd bil med helt nya grejer gjorda för sprit även med Kemetyls E-plus som är en extra ren racingetanol. Men även på min som bara har gått en säsong på bensin med nya grejer då. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Re:
Ingen aning tyvärr. Hade lite bråttom med att plocka på toppen (skulle åka bana och blåste topplockspackningen) så insuget och grenröret satt på plats. Men det är säkert lite geggigt där. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Det är väl så mycket/lite sot det blir på en bensindriven motor också, där bränsle är justerat för vettig bränsleekonomi och inte elda katalysatorn varm... Olika motorer jag plockat isär har varit i de trakterna, med undantag för enstaka nyare katbilar som varit försiktigt körda
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Egentligen den enda bilen där jag hade problem med "klägget" var en förknasarbestyckad motor där klägget fastnade i förgasarkolven (Zenith-Strömberg CD175) och detta löste jag genom att koppla bort vevhusventilationen. E85 regerade med oljedimman och bildade smet.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kritvita tändstift efter E85 konvertering.
|
9041 besök totalt |