Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kritvita tändstift efter E85 konvertering.
<<   1, 2
9041 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Falk skrev:

Jag skulle gissa att en Turbomotor ger mest effekt på bäst sätt vid lite fetare blandning (nyttjar E85's ökade kyleffekt).

I och med att turbon delvis lever på temperaturentalpi före/efter och att fetare blandning ger sänkt avgastemperatur har jag svårt att se varför skulle turbomotorn ge mer effekt med fetare blandning än med magrare under samma ladtryck (så länge det är under stochiometriskt). Det är snarare så att fetare blandningen används enbart för att kyla ner EGT'n och därmed tillåta mer laddtryck utan att skada turbon eller orsaka spikningar. I och med att E85 tål spikningar bättre och också ger lägre EGT antar jag att man kan klara sig med mindre uppfettning vid laddtryck än vid bensindrift.

Sugmotorer (som inte har någon turbo) behöver inte lika mkt. uppfettning dock.

Eslöv
Här sen Apr 2006

Jag tror eller är tämligen säker att svaret är enklare än så.

Nämligen skillnaden i längden på kolkedjorna i bränslet....

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Är det någon skillnad på "sotuppbyggnad" i förbränningsrummet, avgas portar mm, mellan bensin och E85?

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

safe skrev:
Är det någon skillnad på "sotuppbyggnad" i förbränningsrummet, avgas portar mm, mellan bensin och E85?

Jag såg inte så mycket sot i förbränningsutrymmen när jag lyfte min topp efter 2 år på E85. Observera att mittcylindrar spolades rena av vattenläckage dock:

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

beepbeep skrev:

Jag såg inte så mycket sot i förbränningsutrymmen när jag lyfte min topp efter 2 år på E85. Observera att mittcylindrar spolades rena av vattenläckage dock:

Får du också en svart avlagring i insugsrören efter spridarna?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Niklas Sandström skrev:
beepbeep skrev:

Kan det komma från de hartsavlagringar från bensinen man har hört talas om (dvs som byggs upp över åren med bensin men sen börjar vandra när de löses upp av E85)?
Eller är det bara sägner som gäller när man konverterar nåt som gått 30000mil och är 30+ år gammalt?
Jag antar att dina slangar/tank inte har gått så ofantligt många timmar?

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Niklas Sandström skrev:
beepbeep skrev:

Kan det komma från de hartsavlagringar från bensinen man har hört talas om (dvs som byggs upp över åren med bensin men sen börjar vandra när de löses upp av E85)?
Eller är det bara sägner som gäller när man konverterar nåt som gått 30000mil och är 30+ år gammalt?
Jag antar att dina slangar/tank inte har gått så ofantligt många timmar?

Dom har kommit på en nybyggd bil med helt nya grejer gjorda för sprit även med Kemetyls E-plus som är en extra ren racingetanol. Men även på min som bara har gått en säsong på bensin med nya grejer då.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Sandström skrev:
beepbeep skrev:

Ingen aning tyvärr. Hade lite bråttom med att plocka på toppen (skulle åka bana och blåste topplockspackningen) så insuget och grenröret satt på plats. Men det är säkert lite geggigt där.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

beepbeep skrev:
safe skrev:

Det är väl så mycket/lite sot det blir på en bensindriven motor också, där bränsle är justerat för vettig bränsleekonomi och inte elda katalysatorn varm... Olika motorer jag plockat isär har varit i de trakterna, med undantag för enstaka nyare katbilar som varit försiktigt körda

Uppsala
Här sen Feb 2003

Egentligen den enda bilen där jag hade problem med "klägget" var en förknasarbestyckad motor där klägget fastnade i förgasarkolven (Zenith-Strömberg CD175) och detta löste jag genom att koppla bort vevhusventilationen. E85 regerade med oljedimman och bildade smet.

Kritvita tändstift efter E85 konvertering.
<<   1, 2
9041 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande