Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
temperatur på avgaser?
4 besök senaste veckan (12149 totalt)
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
temperatur på avgaser?

Hur varma är avgaserna på en bil?
Funderar på detta och undrar även hur mycket ljuddämpare klarar innan dämpmaterialet brinner upp?
Jag har byggt ett avgas med Simonsdämpare från mekonomen. En dämpare som ansluter nästan direkt vid grenröret o sedan en lite större efter den och med pipa som mynnar ut strax innan bakhjulet på vänster sida.

I mitt fall är det en 1600 cc Kentmotor men avgastempen kanske är rätt lika på alla sugmotorer?
Vad händer om man har turbo? Varmare, kallare eller samma?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Drar mig till minnes nå'n diskussion på nå't turboforum där någon hade mätt.
Runt 450 på tomgång och upp mot 800 vid fullgas/fullbelastning.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: temperatur på avgaser?

Roger Gustafsson skrev:
Funderar på detta och undrar även hur mycket ljuddämpare klarar innan dämpmaterialet brinner upp?
Jag har byggt ett avgas med Simonsdämpare från mekonomen. En dämpare som ansluter nästan direkt vid grenröret o sedan en lite större efter den och med pipa som mynnar ut strax innan bakhjulet på vänster sida.

I mitt fall är det en 1600 cc Kentmotor men avgastempen kanske är rätt lika på alla sugmotorer?

Hur mycket ljuddämparna klarar beror på hur bra de är.

Simons faller in i kapitlet en varmkörning och sedan är en fjärdedel av fyllnadsmaterialet borta...

Men linda den med långtrådig stålull närmast perforeade röret och sedan fyllning så blir det nog ungefär lika bra som bra dämpare.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:
Roger Gustafsson skrev:

Simons faller in i kapitlet en varmkörning och sedan är en fjärdedel av fyllnadsmaterialet borta...

Men linda den med långtrådig stålull närmast perforeade röret och sedan fyllning så blir det nog ungefär lika bra som bra dämpare.

Linda den var menar du?
och sen är det ju det där med priset med...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Roger Gustafsson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Roger Gustafsson skrev:

Linda den var menar du?

Är det simons så är det säkerligen deras sunkiga standarddämpare med ett perforerat rör igenom en större kropp. Mellan perforerade röret och kroppen har de dämpmaterial som tyvärr omgående blåser ut.

Lindar du detta rör med långtrådig stålull så blåser inte ljuddämparmaterialet ut direkt eller bränns upp direkt.

och priset, köpa 10st simonsdämpare för 400-500 för en säsongs användning eller köpa en vettig dämpare för 1500-2000

Finns uttryck som snålheten bedrar vishetet...

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Roger Gustafsson skrev:

Linda den var menar du?

Är det simons så är det säkerligen deras sunkiga standarddämpare med ett perforerat rör igenom en större kropp. Mellan perforerade röret och kroppen har de dämpmaterial som tyvärr omgående blåser ut.

Lindar du detta rör med långtrådig stålull så blåser inte ljuddämparmaterialet ut direkt eller bränns upp direkt.

och priset, köpa 10st simonsdämpare för 400-500 för en säsongs användning eller köpa en vettig dämpare för 1500-2000

Finns uttryck som snålheten bedrar vishetet...

Eller övertro på dyra grejer...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Roger Gustafsson skrev:

Eller övertro på dyra grejer...

Har man använt simons ett tag och sedan provar apple racing, ferrita eller tex supersprint så inser man att det förstnämnda är sunk.

Kvalite kostar, att göra ljuddämparen betydligt krångligare som att linda röret med långtrådig stålull istället för att bara hysta i dämpull kostar både i material och arbetstid.
Det yttrar sig i ett högre pris, och betydligt bättre kvalite.

Men du får väl prova några uppsättningar simons superduperkvalite och återkomma om du är lika nöjd senare

Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag avverkade några JT-dämpare, som då ändå ska vara Simons tävlingsgrejer, innan jag gick över till Supersprint. Nu har jag kört 10 år med detta och ser/hör ingen tendens till försämring.

Fast det är klart, tycker man att det är roligt att ligga under en bil och LAGA, då ska man helt klart välja Simons. Valet är ditt Roger!

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Men va ni snackar...
Kom över er själva va?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag köpte en Apple Racing dämpare och den är inte farligt dyr, ca 800 kr för en lagom storlek med 2½" anslutningar..... Visst den är dyrare än en Simons dämpare men så jäkla kul är det juh inte att meka avgassystem.....
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Men va ni snackar...
Kom över er själva va?

Vad menar du?

Du frågar på ett forum för prestandatokar, och berättar samtidigt att du har ungefär den jävligaste dämparplacering man överhuvudtaget kan tänka sig... det finns trots allt en hel hög med folk som testat grejjorna tidigare och garanterat så har de flesta haft en snällare placering av dämparen.. ändå menar de att grejjorna du har är skit även för en snällare applikation än vad du kör.. dvs på ren svenska - om du kan få din lösning att fungera för annat än en shoppingbil, så är det bara att gratulera, men har du tänkt åka bana med bilen så kommer du troligtvis att ha mer problem än grabbarna som hittils skrivit i tråden.

Ang avgastemp så brukar turbobilar ha högre avgastemp, kan sticka upp kring 1000 grader för en del som bara fruppar till med bilarna (402m racing) men de flesta som åker bana stannar under 900 om de har möjlighet då ventilsäten etc brukar förbrukas lite väl fort annars. Turbons livslängd är också ganska starkt relaterad till avgastemp.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Jörgen (Jet) skrev:

Beror ju på var man mäter och hur man kör. Ligger man på landsväg i typ 90 km/h så är temperaturen in i turbon ca 600 grader och ca 500 grader då den kommer ut. Efter katalysatorn är temperaturen uppe i ca 600 grader igen.

Ligger man på full last så ligger temperaturen in i turbin på ca 900-1000 grader.

Temperaturen är i regel högst efter katalysatorn.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Johan Edlund skrev:
Jörgen (Jet) skrev:

Beror ju på var man mäter och hur man kör. Ligger man på landsväg i typ 90 km/h så är temperaturen in i turbon ca 600 grader och ca 500 grader då den kommer ut. Efter katalysatorn är temperaturen uppe i ca 600 grader igen.

Ligger man på full last så ligger temperaturen in i turbin på ca 900-1000 grader.

800 på fullast stämmer bra för en sugmotor. En turbomotor tappar ungefär 100grader över turbinen men har å andra sidan 900-980 grader före turbin.

Katten kan höja temperaturen något men 800 grader i början på avgassystemet stämmer rätt bra.

Så dåliga är inte Simons dämparna men visst finns det bättre grejer att tillgå.

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Andreas Millbro skrev:
Johan Edlund skrev:
Jörgen (Jet) skrev:

800 på fullast stämmer bra för en sugmotor. En turbomotor tappar ungefär 100grader över turbinen men har å andra sidan 900-980 grader före turbin.

Katten kan höja temperaturen något men 800 grader i början på avgassystemet stämmer rätt bra.

Så dåliga är inte Simons dämparna men visst finns det bättre grejer att tillgå.

Katalysatorn höjer temperaturen ca 100 grader vid lambda 1 men vid fet respektive mager blandning sjunker detta till ca 20-50 grader.

Vid högre last så kan turbon reducera temperaturen mer än 100 grader, men 100 grader är ett bra riktvärde.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Jag hade en avgastemp på ca 650-700 grader när min turbomotor mappades. Detta iofs med e85 och mätt i grenröret precis innan turbon.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har kört med en enda rakt-igenom 2.5' Simons dämpare (turbomotor, E85), placerad en meter efter katten. Efter 1.5 år har det mesta av ljudabsorberande materialet (fiberull?) blåsts ut men själva metallstommen är fortfarande kvar. Personligen störs jag inte mycket av detta då dämparens volym dämpar fortfarande det lågfrekventa mullret väl och högfrekventa delen dämpas ändå av själva turbon.

Dvs. vid fullt gaspådrag hör man för det mesta insugsljud och primärkedjans vin. Jag är helnöjd med tanke på priset (~500:-).

På en sugmotor där högfrekventa spektrat är mer påtaglig i ljudet antar jag att kvalitén på ljuddämpare accentueras i högre grad.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

M3Jonas skrev:
Jag hade en avgastemp på ca 650-700 grader när min turbomotor mappades. Detta iofs med e85 och mätt i grenröret precis innan turbon.

Det var inte mycket, nästan lägre än hos dieselmotorer. Du kanske inte har så högt kompressionsförhållande hos motorn? Har man relativt lågt kompressionsförhållande och samtidigt inte mappar mot ett maximalt tillåtet cylindertryck kan avgastemperaturen bli ganska låg.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Re:

Johan Edlund skrev:
M3Jonas skrev:

Det var inte mycket, nästan lägre än hos dieselmotorer. Du kanske inte har så högt kompressionsförhållande hos motorn? Har man relativt lågt kompressionsförhållande och samtidigt inte mappar mot ett maximalt tillåtet cylindertryck kan avgastemperaturen bli ganska låg.

Ca 8,5:1 och halvbusiga kammar i kombination med ganska lågt (1,25bars övertryck) laddtryck.
När jag åkte kompressor på samma motor, dock med bensin i tanken, så låg maximala avgastempen på 1532grader fahrenheit. Vet inte vad det blir på celsiusskalan?!

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

1532° F = 833.333333° C

Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag hade/har en simonsdämpare en bit efter katalysatorn (30-50cm?).
Hävdade inte simons att deras 2½-3" system skulle klara 600-650grader förr? (hittar inget på hemsidan).
Iaf så brändes färgen bort, värmetålig färg ska ju normalt klara motsvarande temperaturer (600-650) och det lär ju inte vara svalara på insidan av dämparen.

Citera
Skruva banåkabil
temperatur på avgaser?
4 besök senaste veckan (12149 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande