Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad har ni för uppdateringsplaner inför vintern
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8107 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



PCR skrev:
Börja bygga ny bil...


Ja, jag såg att ni hade eran gamla till salu.... vad planerar ni istället?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Få hem mitt raceråk!! Skulle stått i garaget för en månad sedan, men den är inte klar

Men när den väl är hemma=

Mvh,Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63



Gewichtreduzierung!!

Etapp 1:
- Byta ut motorhuv, framskärmar, frontplåt och kofångare fram till glasfiber.

- Rensa dörrar från glas, motorer och sidokrocksskydd.

- Byta ut bakrutan till plast.


Etapp 2:
Eventuellt skära av taket och sätta ditt ett tak i Kolfiber eller glasfiber.

Eventuellt byta ut flipp-flopp strålkastarna.


Etapp 3:
Ändra luftfiltrets positon, går enbart om etapp 2 är genomförd.


MVH

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

PCR skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Håller med om att 3 klasser vore bättre.... men hur gör man en bra mix mellan klasserna..... t.ex Ravila's bil är svårslagen för en kl.1 bil. Har funderat mycket på det men inte kommit fram till någon bra lösning


Det är därför du flyttar upp Ravila, Morin och de andra riktigt snabba klass 2 bilarna till den i framtiden däcksbegränsade klass 4.
Resterande klass 2 bilar får strypas lite för att passa den nya lite snabbare klass 1 där även de gamla klass 1 bilarna platsar och hänger med med lite mer motor och däck

Lätt va??


f..n va vi é bäst på reglementen
eller hur fredrik thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



om dude:s svar verkar lösryckt så beror det på att jag splittade tråden och resten av diskussionen finns i "SLC Regelfunderingar".

Medan jag höll på så skulle han naturligtvis in och strula till det.


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag kräver en flyttning av min post omedelbart

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



dude skrev:
jag kräver en flyttning av min post omedelbart


Så djupt ner i rejsaadministrationen kan jag inte komma...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



För att flänga tillbaka diskussionen till ursprungsämnet så kan jag skriva lite snabbt mina vinterplaner.

Har för avsikt att byta "alla" bussningar, laga eventuella saker som är dåliga och göra en rejäl översyn. Mycket mer än så är inte tänkt. Eller.. tänkt, men inte planerat.
Kan vara farligt att sikta för högt så förväntningarna överträffar verkligheten.

EDIT:

Uppdatering:
oljekyl ligger i garaget. Elfläkt på väg.
Bilen står i rätt garage och garaget börjar bli tomt på grejer så snart kan man börja riva i bilen.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



1. Byta rutor till polycarbonat
2. Bygga en slät undersida, helst med något diffusorliknande i bak.
3. Fixa kylning till frambromsarna.
Skulle det trilla in en massa pengar (brukar inte hända), så skaffar jag bredare fälgar, Porsche Boxterbromsar och bättre stötdämpare/fjädrar.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



På gång nu:
Svetsa ihop 2st 9000 intercoolers.

Montera extra-sprut med 4st spridare.

Få allting att lira som det ska.

Hänga här så mycket som möjligt

Senare:
Förstärka länkarmarna.

Vettiga hjulvinklar.

Kylning till bromsarna.

Flytta luftfiltret till skärmen.

Kommer inte på något mer just nu....

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Har starka planer på att sälja en av raggarbilarna för att få råd att börja planera uppdateringar på 968:an

Tex styvare dämpare+ R-däck
och en liten tryckkokare från USA för att hänga med bättre

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: Vad har ni för uppdateringsplaner inför vintern

Claes Haglund skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Esa skrev:
Andrew

Vad är speciellt med strålkastarna från >90, var det DE då också?


DE
Strålkastarna >90 har en lins för halvljusglaset, medan dom tidigare ser ut ungefär som heljlusglaset, lite lätt räfflade med andra ord. Sedan är dom gamla halvljusinsatserna även lite längre och kräver den gamla "hållaren" eftersom dom annars sticker ut för mycket.


Det är inte >90 som gäller utan 88 och framåt. Förstår att du har haft svårt att hitta lampor från >90. Såldes inte så många E30s då. Testa att leta på 88 och framåt så tror jag du hittar.

Aluringarna behöver du inte. Det är bara att rycka dem. Har jag gjort på båda E30:s jag har haft, så nog funkar det. (hajja vad de väger! )


Aja, för sent för det nu.
Köpte ett par av dom tidigare från Liebel, hoppas dom kommer fram någon gång bara
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Då jag har fått dit mina porschebromsar som för övrigt funkar kanon thumbs up så är det läge att snart ge sig på toppen med ny kam fjädrar osv. efter det blir det lite mera lättning fast inte förrän till sommaren då jag använder bilen i vinter "den är kall redan nu eftersom den är nästan plåtren" först 1250kg nu 1120 kg med bur. ska karva ur dörrarna och använda plast rutor. efter det så är det bara huven och skärmarna kvar att byta till glasfiber. sen får man väl se hur många man hänger av nu behöver jag i allafall inte bromsa 100m före alla andra

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1368

Namndispens
Namndispens

Tänker inte trötta ut er med det vi kommer att göra på vår buckliga långloppsbil, finns ett å annat att göra på den
Har även en 30 år gammal 911 som behöver omvårdnad.
Tänkte köra något race med PCSR och vill inte att den skall rasa ihop.
Gjorde misstaget att skaffa boken "101 projects for your 911".
Tror att jag är uppe i 8 st och fler blir det.
Här är några:
-Justera kopplingen
-Renovera bromscylinder
-Installera "riktig" bromsvåg.
-Renovera bromsok.
-Byta bussningar kränghämmare

Lite smått å gått.
Ärligt talat, jag tycker att det är kul att mecka. Inte på ngn trist bruksbil som bara skall gå mellan punkt A och B, men meck med 911an och vår M3a är riktigt skoj.
Visade några arbetskamrater bilder från helgens meck, tog ut drivlinan från M3an. Responsen var tystnad, alltså vi pratar "tjänstebils-åkande-Audi-lämna-in-för-byte-av-vinterdäck".
Rubbningstämpeln blev ännu tydligare
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Känner igen det där med rubbningsstämpeln. Och du ska inte tro att den blir mindre med en billigare bil. Om man hade haft Porsche hade man iaf fått lite respekt, men som det är nu så lägger jag alla mina pengar o massa timmar o garagetimmar på en "Pisse-Nissan". Lev med det...

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662




Prova med att berätta att du trimmar tvåtaktsSaab så får du se!
När jag springer omkring på firman med olika maxsportdäck och isdäck som jag lägger om på olika fälgar nu och då så kan folk börja undra. När jag sedan blir tvungen att portopowra bakskämarna någon centimeter för att hjulen ska gå fria så kan man bli ifrågasatt på riktigt! För att sedan spä på det på riktigt ordentligt kan man ju berätta om avgastempar och bestyckningsproblem .

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Tvåtaktsmicke: Helt normalt tycker i alla fall jag!

Undertecknad skall montera båge i någon form, renovera bromsarna bak, serva och putsa.
Antagligen blir det väl någon mer idé under vinterns gång.

_________________
/Mathias
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8372



Jag har fått lite beslutsångest....
Sciroccon är juh inte direkt övermotoriserad och just nu funderar jag på att skaffa en Gussbur och sätta i den innan bilen ska på lack...

+ Säkerheten
+ Bättre styvhet i karossen

- Mer vikt ca 30-40kg
- Kostnaden ca 3000kr

om jag skaffar bur, måste jag uppgradera till riktiga stolar då oxo?
eller var det bara så att riktiga stolar "kräver" bur ?

Ett alternativ för förbättrad styvhet är att bara svetsa i ett stag mellan tornen bak och mellan främre tornen och torpedväggen, fast det lär juh inte bli riktigt lika bra...
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



Ja jag lär ju säga att jag har tok för mycket och göra i vinter.

325an har jag väl inte så mycket som behövs göras. Men nya bakvangsbussningar, hjulagernabak lika bra att byta eftersom jag har bytt både nav och lager fram

sen har jag ju 323an som har hur mycket som helt kvar på . Är Iaf klar med all rostlagning på den. Så det ska då vara själva f*n om det kommer fram på engång >

Båda fjäderbenen ska bytas ut till två andra som är blästrade och ska lacks så inte rosten får nå fäste plus att det ska monteras nya Bilstein dämppare fram och bak plus nya säkningsfjädrar. plus att bränslerören till motorn började tokläka bensin i förrgår när jag startade den efter den har stått sen i mars. så dom åker jag på och byta. Och bakvangsbussningarna får jag inte heller glömma. Och så nya skivor och belägg ska på runt om.

så i sommar har jag två bilar och leka med på olika träffar

Mvh Teres

_________________
Teres karlsson


330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Integralen:

-Nya bromsar inkl. skivor och belägg runt om, renoverade framok och helt nya bakok. Ferodo DS 2500.
-Kamrem + multirem bytes
-Fixa flexröret i avgassystemet, känner jag mig själv rätt så kan det spåra ur fort och bli ett komplett system.
-Montera hel generator. skall göra en liten sökning efter en större modell då 65 ampere är lite väl litet när man skall köra vinter i Sverige.
-Rostskydda!

Alfa 75 T:

Hmm, har en ny ventilkåpa liggande.
köpte några korta pinnar, typ spett fast trubbiga med några blanka "ploppar" på med jämna mellanrum och hjul med piggar på i ena änden.
nysvetsat plenum ligger och väntar också + intercooler.

Verkar som om man har löst fritidsproblemet för den här vintern med.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Mats Karlsson skrev:


om jag skaffar bur, måste jag uppgradera till riktiga stolar då oxo?
eller var det bara så att riktiga stolar "kräver" bur ?


Nja det är om du ska ha 4-6p bälte då ska du ha bur.
Fast om du har bur måste du inte ha 4-6p bälte
Stolarna ska väl inte göra till eller från

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad har ni för uppdateringsplaner inför vintern
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8107 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande