Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2323 besök totalt |
grader och minuter - blir tokig
Tjena vad är skillnaden mellan grader, minuter och sekunder. Blir alltid smått förvirrad när någon skriver med konstiga enheter... mm (t.e.x toe in) antar jag refererar till kanten på fälgen, så man måste komplettera med fälgradie? Thanks ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Jepp, dela minuterna med 60 och sekunderena med 3600 och få en modern decimal representation
av vinkeln. Det var tydligen Sumererna som skapade grad-minut-sekund-systemet (Sexagesimala talsystemet). _________________ Jörgen Eriksson |
||
Re:
![]() Decimalradianer är ju lite stadardiserat alternativ. Att inte Amrisarna kör med kvoter istället (3/128 grader etc) ![]() |
||
Re:
![]() och det där med mm toe in, är det centrum till fälgkant man räknar, eller är det fälgkant till fälgkant över diametern? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Re:
![]() I t.ex. Volvos verkstadshandböcker angav de måttet på olika ställen på hjulet, bl.a. fälgkant till fälgkant 15" och vid hjulets ytterdiameter. |
||
Re:
Ett värde i grader kan ju bara ha förvirringen om det är en sida eller summan av båda (förutom förvirringen om negativt eller positivt värde betyder toe-in, men det problemet finns oavsett enhet). |
||
på mina racebilar har jag alltid mätt toe på centrum av däcket framför navcentrum v.s. centrum av däcket bakom navcentrum. Toemätverktyget är en lätt moddad gammal kosntruktion typgardinstång.....
"Performance by Kirsch" ![]() Det går snabbt att göra i depån eller på en rallyservice, även utan att behöva lina up bilen runt om. Mäter alltid i milimenter, så har jag koll på vad jag gör. Egna referensmått känns viktigare än att översätta till diverse olika skalor och enheter. Bara man är konsekvent hela tiden i mätning och dokumentation. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Re:
Ja, jag vet. så har jag också gjort på mina bilar det funkar jättebra! Problemet är nu har min far insett att man kan lätt transformera beteendet på sin bil (P 968) genom däcksvinklar och undersöker allting, men han vill hålla sig inom Porsches rekommendationer, som givetvis är i grader. Min erfarenhet går i mm utan större noggrannhet - jag ändrar och känner, sedan ändrar jag lite till så som jag tycker det funkar bra så jag vet inte riktigt hur mkt toe jag använder. Läser med rumpan samt däcksslitaget ![]() förresten, är det någon som vet om man kan ändra caster oberoende av camber på 968/944 fram? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
_________________ William Ekström |
||
Re:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2323 besök totalt |