Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
grader och minuter - blir tokig
2323 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
grader och minuter - blir tokig

Tjena

vad är skillnaden mellan grader, minuter och sekunder. Blir alltid smått förvirrad när någon skriver med konstiga enheter...

mm (t.e.x toe in) antar jag refererar till kanten på fälgen, så man måste komplettera med fälgradie?

Thanks thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



En vild gissning är att det går 60 sekunder på en minut, och att det går 60 minuter på en grad.

_________________
William Ekström
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Jepp, dela minuterna med 60 och sekunderena med 3600 och få en modern decimal representation
av vinkeln. Det var tydligen Sumererna som skapade grad-minut-sekund-systemet (Sexagesimala talsystemet).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19105



Kan vi inte börja använda streck istället? 6300 Streck är et varv.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20259



Re:

MaZ skrev:
Kan vi inte börja använda streck istället? 6300 Streck är et varv.
Jo, visst kan man vara lite "3150"

Decimalradianer är ju lite stadardiserat alternativ. Att inte Amrisarna kör med kvoter istället (3/128 grader etc)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Re:

William Ekström skrev:
En vild gissning är att det går 60 sekunder på en minut, och att det går 60 minuter på en grad.


thumbs up

och det där med mm toe in, är det centrum till fälgkant man räknar, eller är det fälgkant till fälgkant över diametern?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13356

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Westfield skrev:
och det där med mm toe in, är det centrum till fälgkant man räknar, eller är det fälgkant till fälgkant över diametern?
Det är lite olika har jag märkt...
I t.ex. Volvos verkstadshandböcker angav de måttet på olika ställen på hjulet, bl.a. fälgkant till fälgkant 15" och vid hjulets ytterdiameter.

_________________

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20259



Re:

Westfield skrev:
och det där med mm toe in, är det centrum till fälgkant man räknar, eller är det fälgkant till fälgkant över diametern?
Det är väl tyvärr så enkelt som skillnad i mm mellan de punkter du mäter på... Dvs värdet i sig är meningslöst om du inte har beskrivningen på vad det syftar till (lite som hastighet mätt i sekunder utan att veta sträckan).
Ett värde i grader kan ju bara ha förvirringen om det är en sida eller summan av båda (förutom förvirringen om negativt eller positivt värde betyder toe-in, men det problemet finns oavsett enhet).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



på mina racebilar har jag alltid mätt toe på centrum av däcket framför navcentrum v.s. centrum av däcket bakom navcentrum. Toemätverktyget är en lätt moddad gammal kosntruktion typgardinstång.....
"Performance by Kirsch"
Det går snabbt att göra i depån eller på en rallyservice, även utan att behöva lina up bilen runt om.
Mäter alltid i milimenter, så har jag koll på vad jag gör. Egna referensmått känns viktigare än att översätta till diverse olika skalor och enheter. Bara man är konsekvent hela tiden i mätning och dokumentation.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Re:

Bosse L skrev:
på mina racebilar har jag alltid mätt toe på centrum av däcket framför navcentrum v.s. centrum av däcket bakom navcentrum. Toemätverktyget är en lätt moddad gammal kosntruktion typgardinstång.....
"Performance by Kirsch"
Det går snabbt att göra i depån eller på en rallyservice, även utan att behöva lina up bilen runt om.
Mäter alltid i milimenter, så har jag koll på vad jag gör. Egna referensmått känns viktigare än att översätta till diverse olika skalor och enheter. Bara man är konsekvent hela tiden i mätning och dokumentation.


Ja, jag vet. så har jag också gjort på mina bilar det funkar jättebra! Problemet är nu har min far insett att man kan lätt transformera beteendet på sin bil (P 968) genom däcksvinklar och undersöker allting, men han vill hålla sig inom Porsches rekommendationer, som givetvis är i grader. Min erfarenhet går i mm utan större noggrannhet - jag ändrar och känner, sedan ändrar jag lite till så som jag tycker det funkar bra så jag vet inte riktigt hur mkt toe jag använder. Läser med rumpan samt däcksslitaget thumbs up men det duger inte för honom.

förresten, är det någon som vet om man kan ändra caster oberoende av camber på 968/944 fram?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Byggde ett litet verktyg på skoj:

http://www.gottby.com/linked/rejsa.nu/grader_mm.html

_________________
William Ekström
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Re:

William Ekström skrev:
Byggde ett litet verktyg på skoj:

http://www.gottby.com/linked/rejsa.nu/grader_mm.html



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Allmänt banåkaforum
grader och minuter - blir tokig
2323 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande