Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi 80 quattro -85 Money for nothing.. | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (22357 totalt) |
Inhandlad som rullande projekt. Tidsplanen var satt till nyår, men sen kom jag ihåg att jag har tydligen en familj som kräver tid. Så mera realistiskt, mars 2010. Tanken är att bygga en audi 80tq, dvs göra mkt från grunden, och lära sig mer om turbo. Väghållning prioriteras, då det är mitt klara syfte att köra bilen som den var tänkt. Rattlåsrally är INTE med på listan, men gärna is, grus eller asfalt. Effektmål: omk 200hk Motor ide. Golf gti 16v kr S2 kolvar och stakar Lättat svänghjul balanserad motor Vems/MS Turbo Inredning. Troligen rensad. Stittastillstolar Bromsar. Vet inte riktigt. Priolista. Hjullager fram. done avgassystem. Längre fjädrar Tidsplanen är ändrad. Eftersom att projekt kostar tid och pengar. Framförallt tid. 23/7 Inhandlat en golf 1.8 16v kr motor som är planerat att smita ner ibilen. 23/7 Kolvar och stakar från en audi S2 löser ev problem med komp. 30/7 Bitarna har nu hittat hem, och idag börjar jobbet med att riva ner för att kolla skicket. Konstaterat att det förmodligen kommer att kosta lite att göra allt man vill, så istället för att stressa får det ta den tid det behöver för att få råd, och gjort ordentligt. 3/8 Ett insug från en audi s4 (AAN motor) har hittats. Frågan är bara när det levereras. komplett med fuelrail. 7/9 En komplett motor från en quattro gte har hittats för en vettig peng. Det löser problemet med oljetråg,svänghjul,oljepump. Detta gör lite fler vägval möjliga. Idag: En std bil med 1.8 förgasarmotor. sänkt, av någon tidigare ägare som jag inte tackar. Det enda som hunnits med sen jag skaffade bilen är att byta hjulager fram. Förhoppningen är att bilen ska kunna gå igenom besiktning. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Det verkar intressant!
Är de lika framtunga som andra Audi Quattro-modeller? Det blir väl en skaplig insats för att få bak lite vikt? Går det att ta bort en runner från AAN insuget så det passar eller har du andra planer för det? _________________ VW Passat GTE -21 |
||||
mja, dom har juh inte lika lång motor, så ev har dom liiiite bättre viktning. Flytta saker bakåt ligger i planen. Ang insuget är det precis så jag tänkt göra. Har funderingar på hur mkt som kan stämma överens från en 1.8T, om man kan ta grenröret och få dit det på något vettigt vis. Tror att jag hellre försöker lätta än att trimma motor för mkt, då bilen väger rätt mkt från fabrik. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Finns nog inte en endaste detalj från en 1,8t motor som passar än 16v motor. block, topp, kolvar, vev, stakar, oljepump, oljetråg, vevhusventilation, insug, grenrör, ventilkåpa, vattenstosar, packboxkåpor för vevaxel, spjällhus är HELT olika. _________________ Roland Johansson |
||||
detta kanske kan vara något har tagit hem en del grejer till firman från 034 motorsport verkar funka bra.
mvh dennis ace competition borås VW 16v Exhaust Manifold $395.00 _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||
Whooooo..... Har du lite fler bilder? Kränger du deras prylar? Isof kommer jag att jubla! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
jag har köpt massa grejjer från 034, de är super att ha att göra med och har snabba leveranser. det är bara att beställa
www.034motorsport.com _________________ Anders Larsson |
||||
oj har missat att du lagt upp en tråd!
har en adapter platta för att montera 1.8t grenrör på 16v om d kan vara intressant!? _________________ Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny Daniel Fredriksson |
||||
Mja, eller jo om jag hade haft ett grenrör från en 1.8t. Just nu är det lite stilltje, då vi fick knodd nr 2 i slutet av aug. Vardagen ska normaliseras. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
ja har ett orginal grenrör men bästa hade väl vart ett ebay grenrör me T3fläns
iof räcker ju org 1.8 turbon till 200 ponnys _________________ Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny Daniel Fredriksson |
||||
Insug från en AAN motor dök upp.
om jag inte minns fel är en snusdosa 75mm i diameter, och den går nästan in.. modifikation följer.. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Det där är däremot ett grenrör jag aldrig skulle sätta på någon av mina motorer, lär bli skapliga mottryck när avgaspulserna ska köa för att få komma ut... Roligt projekt iaf, det är riktigt fina bilar att köra på isen! Körde ifjol med "isbilsmotorn" och piskade den en hel dag (120liter soppa). Iår blir det däremot att använda sig av nya racemotorn. KR-motorn går att få riktigt bra snurr i, för moderata pengar. Dessa prylar körde jag med ifjol; Toppen är tillsnyggad i insugskanalerna och portad lite mer på avgassidan (16v är ruskigt dålig på avgassidan orginal, det bör ses över) Sen sitter det Seat's ABF-kammar i toppen, det är dom värsta produktionskammar du kan hitta till 16v, fungerar riktigt bra till en bil med turboknuff. Bottendelen kom direkt från lycksele bildemontering, okänt antal mil (20k +), böt bara topp-packning och olja i den och dunkade dit min topp! Kör med distansplatta mellan en orginal MLS-packning för att sänka kompet, fungerar utmärkt. Vems-insprutning, egenbyggt grenrör (ca 600mm långa rör) upp-portad audi orginal wg, hemmabyggt insug och en holset hx40 (57/65mm) på det lirade riktigt bra tillsammans. Laddtryck på 1,5bar och varvstopp på 7500rpm. Billigt koncept som fungerar, bör ge dryga 350hk i maskin. Har du några frågor om bilmodellerna så kan jag kanske svara på det, har skruvat i dom här bilarna några år nu Lycka till! /Jocke _________________ Joakim Eriksson Audi A6 2.4 - 1999 Audi 80 Competition - 1994 Audi S6 2.2 20vt - 1996 |
||||
Nä, de där grenrören ser lite märkliga ut - och framförallt ser det himla lätta ut at tillverka själv... 034 gjorde de där grenrören (eller grenrör av den typen) först till 3.6 och 4.2 (V8) och de som använde dem på motorgeek var nöjda - å andra sidan tror jag inte de plockade så mycket effekt. Nästa mtor som fick dem var Audi's IL5 men jag tror att de ströks för att de funkade dåligt - orsaken till att de säljer grenrören till 16v är för att de är samma som V8 - och för att få plats i en bil med V8 (speciellt när V8:an sitter i en T85 eller B3) så är den nästan enda vägen - men absolut inte sagt att det är en bra väg!
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
tjena jckssn!
Tyckte om röret pga, att jag kan beställa delarna själv Men jag tror inte att det blir ett sånt rör. Mkt pga att jag inte ens har lyckats besluta mig om turbon. Bygger motorn i snigel takt för att inte frugan ska gnälla på kostnaderna (ohh yah, i'm a toffel) _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
ops... råkade beställa lite saker, Megasquirt hette det visst... + lite extra saker
Nu får det gärna braka ut i en diskussion ang vilken turbo jag ska ha. Mina effekt mål är moderata, men ändå vill jag juh ligga på safe side. Men runt 250-300 Hp (301Hp vore treligt, så man ligger på rätt sida 300..) Sen vet jag inte hur mkt jag klarar av att hantera som chaffis... men det är en annan sak. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
En turbo från en Saab 9-3/9-5 Aero eller S60/V70 R-modell borde räcka bra till 250 + och dom är juh relativt enkla att få tag på....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
+1 En turbo från någon av de bilarna är en bra början. Hör med SDCC om de har någon fabriksny turbo liggandes. De har haft riktigt bra priser tidigare när jag kollat med dom. Sen när du vill uppgradera (vill du inte är det fel på dig )så skulle jag nog rekommendera en BorgWarner turbo. De har riktigt fina modeller och en del aggregat i deras modellprogram är bolt-on på audigrenrör. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
Vad heter aggregaten i fråga? _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
vad ska du ha för fläns på turbon? har en kkk k24 7200 (audi rs2turbo) liggandes, denna klarar av MAX 380hk, och 315orginal i min. ifall det vore intressant så dra iväg ett pm,
(emot forumregler att skriva såhär? _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi 80 quattro -85 Money for nothing.. | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (22357 totalt) |