Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fälg som fungerar som fläkt för bromskylning (splittad tråd)
4082 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Varför finns det så få sidobestämda fälgar med ekrar utformade som prOpellrar som suger ut luft från insidan av fälgen? Borde sänka trycket under hjulhusen samtidigt som skivkylningen hjälps upp?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
JonTe
Mariestad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 88



Pär Hansson skrev:
Varför finns det så få sidobestämda fälgar med ekrar utformade som prOpellrar som suger ut luft från insidan av fälgen? Borde sänka trycket under hjulhusen samtidigt som skivkylningen hjälps upp?

Du menar något i stil med Volvo 850 turbo fälgar?

_________________
--Jonas Engström--
Åker gammel 9000 med bur
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



JonTe skrev:
Pär Hansson skrev:
Varför finns det så få sidobestämda fälgar med ekrar utformade som prOpellrar som suger ut luft från insidan av fälgen? Borde sänka trycket under hjulhusen samtidigt som skivkylningen hjälps upp?

Du menar något i stil med Volvo 850 turbo fälgar?


Nu är det väl så att det redan är undertyck i hjulhusen? Men som sagt det är konstigt att det inte finns fler "fläktfälgar"

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Är det egentligen någon hit att ha fälgar som fungerar som fläktar? Iaf om de suger in luft från sidan på bilen så kommer väl luftflödet under bilen att öka med bilens hastighet = sämre downforce?

Däremot att suga ut luft från undersidan på bilen, genom hjulhus och bromssystem och ut längs sidan, det låter bra...

(Eller har jag fattat fel som vanligt? )

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



om man har supereffektiva "fläktar" på hjulen så måste det väl påverka
prestandan på bilen ganska mycket. Det går ju åt massor av energi att
driva runt "fläktarna". Gissar lite nu, men va f*n.

_________________


Jan Nagy
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Harkel. Lämna mig inte undrande.

_________________


Jan Nagy
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Jan Nagy skrev:
om man har supereffektiva "fläktar" på hjulen så måste det väl påverka
prestandan på bilen ganska mycket. Det går ju åt massor av energi att
driva runt "fläktarna". Gissar lite nu, men va f*n.


Exakt. För mycket är inte bra...

En annan detalj: jag vill minnas att någon viss Audi tuner hade problem med att få upp värmen (!) på bromsarna och det slutade med att men helt sonika tejpade för en del av ekrarna... Hur till vida det verkligen stämmer vet jag dock ej

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Hmm.. WRC bilarna har fälgar utformade för kylningen ???

skall höra me polaren som har en Lancia Intergrale..
har för mig han sagt det vid någon gång....

_________________
MackeMaehlum
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Fälgar med "fläckt"- De första jag tänker på är de tidiga BMW M5 E34, de hade kapslar på fälgarna som fungerade som en fläkt.

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



edit : missade helt o hållet att detta redan hade nämnts *skaffar glasögon*

hej, BMW M5 fälgarna hade inbyggda "fläktar" för att kyla bromsarna!.


edit: bild på fälgarna http://www.2002bmw.com/rims/m517a.jpg

Numera tror jag inte att de har det?

samma sak med Porsche 956 / 962 kommer jag ihåg, hade fälgar som funkade som fläktar. de står ut lite, med en massa hål på kanten

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



AndreasNystrom skrev:


hej, BMW M5 fälgarna hade inbyggda "fläktar" för att kyla bromsarna!.

edit: bild på fälgarna http://www.2002bmw.com/rims/m517a.jpg

Numera tror jag inte att de har det?



Nej inte inbyggda men det medföljde "navkapslar" med fläktblad.. (utan så är det en fälg med 5svarta ekrar (syns på bild)

Nej inte numer, tror det var p.ga estetiska skäl..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Finns ju en Porsche Cup variant med lite snedställda ekrar också. Borde ge lite luftflöde iaf?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Vad tror ni om dessa?



Porsches SportTechnofälgar med ihåliga ekrar thumbs up

_________________
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Atariman skrev:
Vad tror ni om dessa?



Porsches SportTechnofälgar med hollow spoke-teknologi thumbs up
Jag antar att de är spegelvända på andra sidan, eftersom Porsche faktiskt verkar börja lära sig att göra sportbilar.

Men man kan faktiskt inte utesluta att Porsches designers stått bakom denna utformning och att ingenjörerna stått och muttrat tills de fått fälgarna sidobestämda "så att de åtminstone ser ut att fungera".

Volvos prOpellerfälgar är inte sidobestämda, så dessa borde ge en viss konstant sidvind under bilen. Om nu prOpellerfälgar öht fungerar.

OZ och Compomotive (TH2 främst) har fälgar med "centrifugalpumpverkan".

Men för att vara en sån "uppenbar" design för en lekman, den främjar bromskylningen samtidigt som den skapar undertryck på rätt ställe, så har den sugande prOpellerfälgen förvånansvärt få tillbedjare hos sport- och racerbilskonstruktörer.

Varför?

Kan det vara så att:

-"Luftkudden" de skapar medför en större effektiv frontyta eftersom strömlinjerna styrs ut mer efter fronten?
....eller.....
-Strömningssituationen både upp- och nedströms av fläkten har sån pass radiell rörelseenergi så att man ändå bara kör runt en massa virvlar mellan fläktbladen?
...eller....
-Med ett vettigt utformat aero-kit så har man sånt undertryck på baksidan av fälgarna så att prOpellerbladen stallar. *OK, luftströmmen runt....*
...eller...
-Kan man inte utforma en tillräckligt flack vinkel på prOpellerekrarna av strukturella skäl för att undvika stallning?
....Eller?....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Nino.K. skrev:
De första jag tänker på är de tidiga BMW M5 E34, de hade kapslar på fälgarna som fungerade som en fläkt.


Precis. BMW tog tom patent på dem. Så det borde väl innebära att de fungerar lr?
Konstigt att inte trimfirmorna (ni vet, de som tillverkar neonljus, spoilerpaket och "klistra-på-gälar") plockat upp en så enkel sak som en navkapsel med fläkteffekt? De borde ju sälja som f-n?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Hmmm....Det beror väl på hur bilens aerodynamik i övrigt är utformad. Jag har bestämt för mig att BMW konstruerade fälgkapslarna så att de skulle ta luft utifrån fälgen och suga in den mot bromsarna eftersom det saknades luftning inifrån ut så att säga. Med andra ord så kanske det är svårt att sälja ett koncept som få bilar har möjlighet att utnyttja pga att kylningen normalt sett går åt andra hållet.

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Fälg som fungerar som fläkt för bromskylning (splittad tråd)

Dom tog mycket riktigt patent på dom. Det stämmer också att dom drar in luft vilket ökar kylningen med 25%. Fälgarna är dessutom konstruerade på ett sånt sett att däcket inte kan krängas av vid punktering. Detta gäller den första versionen, vad som gäller typ 2 vet jag inte. Hur som helst finns väl inget som hindrar att man kör dom åt andra hållet för att suga ut luften istället.

_________________
bmw bmwsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3422



Tror ni denna fälgen kan göra någon nytta i fråga om bromskylning? Anledning till att jag frågar är att Saab har märkt dem med rotationsriktning...


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Re: Fälg som fungerar som fläkt för bromskylning (splittad t

Esa skrev:
Hur som helst finns väl inget som hindrar att man kör dom åt andra hållet för att suga ut luften istället.


Helt rätt - det såg jag vid Frescati för 10 min. sedan.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234



Kan väl flika in generation 2 av M5-fläktfälgen suger ut luft.


Då jag haft dessa på min bil kan jag intyga att de verkligen suger, all skit satt på utsidan och insidan var i princip ren.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Allmänt banåkaforum
Fälg som fungerar som fläkt för bromskylning (splittad tråd)
4082 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande