Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4082 besök totalt |
Varför finns det så få sidobestämda fälgar med ekrar utformade som prOpellrar som suger ut luft från insidan av fälgen? Borde sänka trycket under hjulhusen samtidigt som skivkylningen hjälps upp?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Du menar något i stil med Volvo 850 turbo fälgar? |
||||
Nu är det väl så att det redan är undertyck i hjulhusen? Men som sagt det är konstigt att det inte finns fler "fläktfälgar" _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Är det egentligen någon hit att ha fälgar som fungerar som fläktar? Iaf om de suger in luft från sidan på bilen så kommer väl luftflödet under bilen att öka med bilens hastighet = sämre downforce?
Däremot att suga ut luft från undersidan på bilen, genom hjulhus och bromssystem och ut längs sidan, det låter bra... (Eller har jag fattat fel som vanligt? ![]() ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Exakt. För mycket är inte bra... En annan detalj: jag vill minnas att någon viss Audi tuner hade problem med att få upp värmen (!) på bromsarna och det slutade med att men helt sonika tejpade för en del av ekrarna... Hur till vida det verkligen stämmer vet jag dock ej ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
edit : missade helt o hållet att detta redan hade nämnts
![]() hej, BMW M5 fälgarna hade inbyggda "fläktar" för att kyla bromsarna!. edit: bild på fälgarna http://www.2002bmw.com/rims/m517a.jp Numera tror jag inte att de har det? samma sak med Porsche 956 / 962 kommer jag ihåg, hade fälgar som funkade som fläktar. de står ut lite, med en massa hål på kanten _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Nej inte inbyggda men det medföljde "navkapslar" med fläktblad.. (utan så är det en fälg med 5svarta ekrar (syns på bild) Nej inte numer, tror det var p.ga estetiska skäl.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() ![]() ![]() Men man kan faktiskt inte utesluta att Porsches designers stått bakom denna utformning och att ingenjörerna stått och muttrat tills de fått fälgarna sidobestämda "så att de åtminstone ser ut att fungera". Volvos prOpellerfälgar är inte sidobestämda, så dessa borde ge en viss konstant sidvind under bilen. Om nu prOpellerfälgar öht fungerar. OZ och Compomotive (TH2 främst) har fälgar med "centrifugalpumpverkan". Men för att vara en sån "uppenbar" design för en lekman, den främjar bromskylningen samtidigt som den skapar undertryck på rätt ställe, så har den sugande prOpellerfälgen förvånansvärt få tillbedjare hos sport- och racerbilskonstruktörer. Varför? Kan det vara så att: -"Luftkudden" de skapar medför en större effektiv frontyta eftersom strömlinjerna styrs ut mer efter fronten? ....eller..... -Strömningssituationen både upp- och nedströms av fläkten har sån pass radiell rörelseenergi så att man ändå bara kör runt en massa virvlar mellan fläktbladen? ...eller.... -Med ett vettigt utformat aero-kit så har man sånt undertryck på baksidan av fälgarna så att prOpellerbladen stallar. *OK, luftströmmen runt....* ...eller... -Kan man inte utforma en tillräckligt flack vinkel på prOpellerekrarna av strukturella skäl för att undvika stallning? ....Eller?.... _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
||||
Precis. BMW tog tom patent på dem. Så det borde väl innebära att de fungerar lr? Konstigt att inte trimfirmorna (ni vet, de som tillverkar neonljus, spoilerpaket och "klistra-på-gälar") plockat upp en så enkel sak som en navkapsel med fläkteffekt? De borde ju sälja som f-n? Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Hmmm....Det beror väl på hur bilens aerodynamik i övrigt är utformad. Jag har bestämt för mig att BMW konstruerade fälgkapslarna så att de skulle ta luft utifrån fälgen och suga in den mot bromsarna eftersom det saknades luftning inifrån ut så att säga. Med andra ord så kanske det är svårt att sälja ett koncept som få bilar har möjlighet att utnyttja pga att kylningen normalt sett går åt andra hållet.
|
||||
Fälg som fungerar som fläkt för bromskylning (splittad tråd)
Dom tog mycket riktigt patent på dom. Det stämmer också att dom drar in luft vilket ökar kylningen med 25%. Fälgarna är dessutom konstruerade på ett sånt sett att däcket inte kan krängas av vid punktering. Detta gäller den första versionen, vad som gäller typ 2 vet jag inte. Hur som helst finns väl inget som hindrar att man kör dom åt andra hållet för att suga ut luften istället. _________________ bmw bmwsson |
||||
Re: Fälg som fungerar som fläkt för bromskylning (splittad t
Helt rätt - det såg jag vid Frescati för 10 min. sedan. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Kan väl flika in generation 2 av M5-fläktfälgen suger ut luft.
![]() Då jag haft dessa på min bil kan jag intyga att de verkligen suger, all skit satt på utsidan och insidan var i princip ren. /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4082 besök totalt |