Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Funderingar kring garage och verktyg.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4675 totalt)
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Har äntligen fått tag i ett mekgarage thumbs up tillsammans med en kompis.
Stort och rymligt och inte långt hemifrån.

Har börjat fundera lite på hur man ska inreda, måla och lösa förvaringsproblem mm

Har bara lånat verktyg hos min förre arbetsgivare (bilförsäljare + verkstad) när jag har skruvat innan. Där fanns allt man kunde önska.

Vad bör man börja med? En hylsnyckelsats är ju givet. Ska man köpa dyrt eller billigt (Facom, Hazet mm eller Biltema) till en början?
Även pallbockar, domkraft mm är ju nödvändigt.
Vet att det inte finns något "RÄTT" svar men hur har ni gjort och hur har det gått?

Dela med er!

Gärna med bilder på hur det ser ut i era garage!

nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

BRA BELYSNING är viktigT...

Sen vad gäller verktyg tycker jag Biltemas med 10-års Garanti duger till det mesta,då får du ju ganska mycket för en rimlig peng iaf.

Passa även på att köpa deras höga 3-tons Pallbockar + en grofsig garagedomkraft så du får bra arbetshöjd på bilen... thumbs up

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
nailhead skrev:
BRA BELYSNING är viktigT...

Sen vad gäller verktyg tycker jag Biltemas med 10-års Garanti duger till det mesta,då får du ju ganska mycket för en rimlig peng iaf.

Passa även på att köpa deras höga 3-tons Pallbockar + en grofsig garagedomkraft så du får bra arbetshöjd på bilen... thumbs up

Många pratar om garantin på dessa verktyg. Är det verkligen bara att gå in med dom i affären och så får man ett nytt om det går sönder?

Jobbar på bildelsbutik och vet att med de dyra märkena så är det aldrig några problem med reklamationer thumbs up

nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Joo det brukar gå att få byta,dom gnölade lite när vi kom med ett 1/4" spärrskaft som var sönderdraget men vi fick ett nytt iaf till slut...även pissdålig 2-taktsolja gick att få byta förövrigt (dom flaskor som var oöppnade)

GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Blanda hejvilt mellan kvalité och "Biltema".

Satsa på kvalité på skruvmejslar och tänger liksom mindre fasta nycklar.
Enkelt sammanfattat skulle jag säga ju mindre ju bättre kvalité. De dyrare nycklarna brukar vara nättare och ha bättre precision.

Det brukar sällan vara trångt där du tex ska komma åt med en 19 mm nyckel.

om vi ska försöka dela upp lite och låtsas att du inte har något alls.

1/2" hylsnyckelsats, Biltemas bättre duger
1/4" hylsnyckelsats, gärna lite bättre kvalitet (ofta trångt)
U-ringnycklar, kvalité

Skruvmejslar: några spår, kryss både philps och pozidrive. Sådär tre av varje.

tänger: sidavbitare, platttång, polygrip

stor och liten skiftnyckel

Lednycklar, trevligt att ha dock ej måste, gärna kvalitet

Någon extra U-ringnyckel i 10,11, 13, 17, 19 brukar vara praktiskt att ha. Duger fint med "billigtema".

Vad gäller kvalitetsfabrikat så går åsikterna isär angående de olika (det finns någon tråd som berör detta).

Ett alternativ är att köpa en lite större sats innehållande både 1/2" och 1/4" hylsnycklar samt fasta nycklar. Kamasa för att nämna ett fabrikat har en del sådana.

Måste väl lägga in not angående Biltema, deras dyrare fasta nycklar är inte skräp. Men skillnaden mot de dyrare fabrikaten blir behöver inte bli så stor om man hittar ett paket som passar en.
Biltemas tänger är dock skit i mitt tycke.

/Gunnar

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Tack för bra svar Gunnar!

Vi har ett verktygsmärke på jobbet som heter Kraft, säljs av BilAtlas i Anderstorp men verkar rätt hyfsat.

Någon som provat dem mer ingående? Har precis som Gunnar skrev tankar på att köpa en stor Biltema-sats och komplettera med Kamasa eller något bättre.

Hur ska man förvara verktygen bäst då? Skåp och hurtsar är ju snyggast men dyrast. Att bara ha det liggande på golvet i "väskorna" de levereras i ska jag inte ha.
Kanske vertygstavlor på väggarna?

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Patrik Rydh skrev:

Hur ska man förvara verktygen bäst då?
Skåp och hurtsar är ju snyggast men dyrast.

Beror på... Är du oftast hemma i garaget om skruvar är det fint med snygga verktygstavlor.
om du är kompisgängets panikmek som får ta med dina verktyg och åka ut och skruva varje helg? Ja då skulle iaf jag valt en lösning som var smidigare att ta med sig

Vargön
Här sen Feb 2003

Glöm inte att köpa en så stor polygrip som du bara hittar, biltema är helt ok. Det kan bli räddaren i nöden många gånger..... thumbs up
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Stod inför ungefär samma dilemma för ett par månder sedan. Valet föll på mekanikersats från Kamasa hos Jula.se. Ser det som välinvesterade 3000 kronor som kommer räcka länge.
Har använt den en del på senaste och kan väl rekommendera den. Passar mig utmärkt. thumbs up

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003

biltemas 10års garanti hylsnycklar med "u-corner" eller vad dom kallar det är guld!

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Patrik Rydh skrev:
Har precis som Gunnar skrev tankar på att köpa en stor Biltema-sats och komplettera med Kamasa eller något bättre.

Nu menade jag precis tvärtom. Kvalitetssatsen behöver inte bli så dyr. Att det sedan brukar finnas lite mer prytmån de dyrare satserna gör ju inget. (Kan underlättas något i och med att de köps hos någon lokal firma.)

I mitt fall ville jag ha 1/2", 1/4" hylssats, U-ring och lite lednycklar. Jag kollade på flera alterntiv, plocka ihop av mindre satser/lösvikt och kompletta satser.
Denna kamasa-sats passade mig. Med lite rabatt blev den inte speciellt dyr. De hylsor som "saknades" köpte jag på Biltema.

Edit: Nu verkar jag sparka på Biltema, vilket inte är min avsikt. Det finns Biltema och "Billigtema" vilket också framkommit i tråden.

/Gunnar

Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

Köpte ett par uppsättningar av Biltemas verktyg för 14-15 år sen och det enda som jag har fördärvat är 1 spärrskaft + 1 ledskaft + att jag har slitit ut några block och lednycklar
Citera
Jimmy Consul
Umeå
Här sen Apr 2003

Patrik Rydh skrev:
Vi har ett verktygsmärke på jobbet som heter Kraft, säljs av BilAtlas i Anderstorp men verkar rätt hyfsat.

Hur ska man förvara verktygen bäst då? Skåp och hurtsar är ju snyggast men dyrast. Att bara ha det liggande på golvet i "väskorna" de levereras i ska jag inte ha.

Min erfarenhet av Kraft är att det inte är särskilt hög kvalitet, men jag har inte använt de själv, bara sålt (och reklamerat!). Kanske funkar bra för de flesta men det är en avsevärd skillnad mot t.ex. Kamasa eller Tengtools osv.

Verktygstavlor köper man klart billigast på Biltema, nästan en tredjedel mot vad exakt likadana saker kostar på Clas ohlssons.

0-100km/h? Ja, det borde den väl göra.
BMW 2002Tii, Ford Consul och Scorpio.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

När ja fyllde 15 fick jag en billig verktygsats av min pappa (antgligen köpt på Jula). När ja va 20 började jobba med service av byggnadsmaskiner hade jag tillgång till komplett verkstad (där fanns allt utom billyft). Nu har jag ett helt annat jobb och hade samma frågeställningar som Patrik. Den gammla verktygssatsen jag fått från far var 50% komplett och resten var trasigt alltså inget att ha. Jag köpte Kamasas 138 delars sats till att börja med med resonemanget att jag inte skall behöva komplettera den med hylsor/lednycklar o.s.v. samt att ha en grund att börja mecka med. Samtidigt köpte jag en skruvmejselsats, en handslägga och en garagedomkraft sen hade jag inte pengar till mer.

Jag ångrar inte köpet av den stora vertygssatsen eftersom nu kan jag koncentrera mig på att skaffa alla dessa andra konstiga saker som näbbtång, STOOR polygrip, avdragare och annat som man behöver just när man håller på.

(P.S. 138delars satsen innehåller inte 7mm insexnyckel )

nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Eddie Varvstopp skrev:

Den kan köpas löst på BILTEMA numera såg jag senast jag var där

Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003

Kan oxå rekomendera biltemas pallbockar modell större... Det blir bra höjd på bilen när man fått upp den.....
Jag tycker personligen att biltemas fasta nycklar av dyraste modell är skönare att meka med än t.ex. kamaza......
En kompressor skadar ju inte heller... Att meka med luftverktyg är underskattat... Klart värt pengarna, en kompressor är ju inte så jättedyr om man skriver av den på några år.......
Vad gäller spärrskaft och hylsor har jag mekat länge med en biltema-sats "10 års gar." för 500spänn.... Visserligen "något" kompletterad....

/Peter

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

nailhead skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

Du kan tro det var snopet när jag upptäckte det. Jag hade köpt ett par Tarox belägg till golfen och skulle köra bana 3 dar senare. Och gissa vad man behöver då... Körde ner till närmaste bildelsbutik (de va nåt annat jag skulle ha också). Ja frågade om de hade 7mm insex varpå jag fick svaret "jasså du ska byta bromsklossar" ....

Nu har jag i.a.f. en 7mm insex... nu e de bara resten kvar

nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Eddie Varvstopp skrev:
nailhead skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

Du kan tro det var snopet när jag upptäckte det. Jag hade köpt ett par Tarox belägg till golfen och skulle köra bana 3 dar senare. Och gissa vad man behöver då... Körde ner till närmaste bildelsbutik (de va nåt annat jag skulle ha också). Ja frågade om de hade 7mm insex varpå jag fick svaret "jasså du ska byta bromsklossar" ....

Nu har jag i.a.f. en 7mm insex... nu e de bara resten kvar

Jag var så dum så jag köpte ingen nyckel när jag såg den ...bara några dar senare så fick jag för mej att jag behövde en jag med,till bromsar då med på en pugg..bilen isärplockad så jag ville ju ha en NUU så jag åkte till "min" lokala butik som naturligtvis inte hade någon löst utan jag fick köpa en hel sats från Kamasa...inte så dyr men ändå ..värsta var väl att det inte var 7mm nyckel jag skulle ha sen utan 8mm..var lite rost i sexkanten..8mm hade jag ju några stycken...inte första gången jag gick på det att inte prova riktigt ordentligt och säkert inte sista heller

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

nailhead skrev:

Jag var så dum så jag köpte ingen nyckel när jag såg den ...bara några dar senare så fick jag för mej att jag behövde en jag med,till bromsar då med på en pugg..bilen isärplockad så jag ville ju ha en NUU så jag åkte till "min" lokala butik som naturligtvis inte hade någon löst utan jag fick köpa en hel sats från Kamasa...inte så dyr men ändå ..värsta var väl att det inte var 7mm nyckel jag skulle ha sen utan 8mm..var lite rost i sexkanten..8mm hade jag ju några stycken...inte första gången jag gick på det att inte prova riktigt ordentligt och säkert inte sista heller

Till och börja med så antar jag att du med ordet "pugg" menar Peugeot.
om det är så så tror jag mig veta varför du inte fick använding av din 7mm insex krok.
Nu ska jag inte säga att jag är 100%igt säker på detta, men jag har för mig att fransmännen valde att montera fästelement med specialgrepp för att hålla bromsoken på plats. Har för mig att jag har hört att det var skruvar med trekantigt grepp. Detta för att tvinga in bilarna på märkesverkstad.
De flesta ägare bör ha bytit ut dessa specialskruvar mot vanligt standardskruv med standardiserat insex grepp, vilket gör att det oftast blir 8mm insex på skruven i fråga.

Yngsjö
Här sen Nov 2002

Biltema _är_ kass kvalité. Finns säkert något guldkorn men bör undvikas om möjligt.
Dagens äventyr.
Verktyg: Lång flat mejsel
Syfte: Skruva fast blad i sticksågen med < 5 Nm
Tankegång vid köp: Till detta kan jag köpa någon billig skit eftersom den inte ska användas så ofta eller utsättas för några större krafter.
Reslutat: Spräckt spets och jag får vänta till måndag för att köpa en riktig mejsel och till nästa helg att slutföra projektet. Blir en dyr mejsel med resor och väntetid. Undrar om handverktyg har någon TCo :)

Finspång
Här sen Apr 2003

Anton Lillsund skrev:
]

Till och börja med så antar jag att du med ordet "pugg" menar Peugeot.
om det är så så tror jag mig veta varför du inte fick använding av din 7mm insex krok.
Nu ska jag inte säga att jag är 100%igt säker på detta, men jag har för mig att fransmännen valde att montera fästelement med specialgrepp för att hålla bromsoken på plats. Har för mig att jag har hört att det var skruvar med trekantigt grepp. Detta för att tvinga in bilarna på märkesverkstad.
De flesta ägare bör ha bytit ut dessa specialskruvar mot vanligt standardskruv med standardiserat insex grepp, vilket gör att det oftast blir 8mm insex på skruven i fråga.

Jodå jag menade Peugeot..svårt namn,lättare att skriva pugg

Jag har för mej att jag sett skruvar med 5-kantigt invändigt grepp på Renault-bromsar,blir nog svårt att hitta en sån nyckel också..

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande