Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4948 besök totalt |
dave point* blir fel om inte fälgen har en enorm positiv et.
*skärningspunkten i markplan av däckets centrumlinje i färdriktningen och skärningslinjen mellan övre och undre spindel-led vid dubbla a-armar. alternativt övre infästning av mcperson och undre spindel-led. nu måste jag få ett svar på hur man gör detta lilla tecken för grader. dvs ett upphöjt o. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Tänkte på den Johan! ![]() Men jag vill ha siffror! ![]() Tror det ordnar sig dock. |
||
Läste om detta i en annan tråd, men blir helt ![]() Är inte detta vi i alla tider kallat skrubb...alltså avståndet mellan dessa två punkter. *trodde denna (Krångel)Dave han hittat ngt nytt ![]() ![]() |
||
Först och främst finns det inga spindlar som har noll i axeltapslutning. och i all literatur föreskriver man minst 5 gr ...... Har du en framvagn med tex 2 gr axeltappslutning och lägger på tex 2 gr camber......så blir bilen fruktansvärt vinglig i främst låda hastigheter. När det gäller caster så ger den helt enkelt inte någon effekt....om du inte har någon axeltappslutning. En banbil med breda slicks och lita axeltappslutning kommer aldrig att slita hela däcksbrädden.........oavset hur du ställer camber/caster. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Tryck ner "alt" skriv 0176 på den numeriska delen av tangentbordet, släpp alt. = ° _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Väldigt OT, men: Du kan göra det lite lättare genom att kopiera (drag and drop) genvägen "Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg - Teckenuppsättning" till snabstartsfältet nere till vänster. Där kan man få fram alla tecken. Inte OT: Är inte största orsaken till att man har KPI > 0° att man helt enkelt inte får plats med spindeln tillräkligt långt inne i fälgen för att få den skrubb man vill ha? KPI > 0° gör ju att man i sväng får mindre camber på ytterhjulet än på innerhjulet vilket inte känns riktigt optimalt EDIT: Fast å andra sidan kan man ju kompencera cambern så att den blir lagom vid sväng ändå. Och då är det nog bra för innerhjulet att med hjälp av KPI kunna motverka sin felaktiga camber. Alltså, KPI är ![]() ![]() _________________ William Ekström |
||
Mer i ämnet och även fromler, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Så nu kan Andresa grotta ner sig i lite siffror ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4948 besök totalt |