Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fas T - spindlar/camber/caster/KPI... (splittad tråd)
<<   1, 2
4948 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dave point* blir fel om inte fälgen har en enorm positiv et.

*skärningspunkten i markplan av däckets centrumlinje i färdriktningen och skärningslinjen mellan övre och undre spindel-led vid dubbla a-armar. alternativt övre infästning av mcperson och undre spindel-led.


nu måste jag få ett svar på hur man gör detta lilla tecken för grader. dvs ett upphöjt o.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
citat:
Kan ngn vänlig själ lägga upp en mattematisk formel så man kan hänga med! *borde kunna fixa denna själv men orkar inte *

Hur var det nu med vinkelhaken Andreas????

Bra hjälpmedel för att se vad caster/SAI/camber påverkar varandra, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4293&highlight=vinkelhake


Tänkte på den Johan!

Men jag vill ha siffror!

Tror det ordnar sig dock.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



dude skrev:
dave point* blir fel om inte fälgen har en enorm positiv et.

*skärningspunkten i markplan av däckets centrumlinje i färdriktningen och skärningslinjen mellan övre och undre spindel-led vid dubbla a-armar. alternativt övre infästning av mcperson och undre spindel-led.


nu måste jag få ett svar på hur man gör detta lilla tecken för grader. dvs ett upphöjt o.


Läste om detta i en annan tråd, men blir helt .
Är inte detta vi i alla tider kallat skrubb...alltså avståndet mellan dessa två punkter. *trodde denna (Krångel)Dave han hittat ngt nytt eller var han bara sugen på att få ngt uppkallat efter sig? funkar väl med "punkten som bildas av projektionslinjen, mellan övre och undre infästningen mot spindeln, i markplanet" *

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Mikael Arnberg skrev:

Har du lust att förklara varför man inte kan ha camber om KPI = 0? Givetvis ändrar man camber genom att luta på spindeln men då är ju fortfarande hjulaxeln 90 ° mot spindeln.

Förklara gärna det där om casterjusteringarna också.



Först och främst finns det inga spindlar som har noll i axeltapslutning.
och i all literatur föreskriver man minst 5 gr ......

Har du en framvagn med tex 2 gr axeltappslutning och lägger på tex 2 gr camber......så blir bilen fruktansvärt vinglig i främst låda hastigheter.
När det gäller caster så ger den helt enkelt inte någon effekt....om du inte har någon axeltappslutning.

En banbil med breda slicks och lita axeltappslutning kommer aldrig att slita hela däcksbrädden.........oavset hur du ställer camber/caster.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Kanske är det dax att slptta tråden.....så vi inte förstör Mickes tråd..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



dude skrev:
nu måste jag få ett svar på hur man gör detta lilla tecken för grader. dvs ett upphöjt o.


Tryck ner "alt" skriv 0176 på den numeriska delen av tangentbordet, släpp alt. = °

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

° eureeka!!!!! it works....
hur f..n kan man göra det så krångligt

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



dude skrev:
° eureeka!!!!! it works....
hur f..n kan man göra det så krångligt


Fråga Bill Gates! Det är betydligt lättare på Mac kan jag avslöja...(fast av andra skäl har man inte Mac).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



dude skrev:
° eureeka!!!!! it works....
hur f..n kan man göra det så krångligt


Väldigt OT, men:

Du kan göra det lite lättare genom att kopiera (drag and drop) genvägen "Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg - Teckenuppsättning" till snabstartsfältet nere till vänster. Där kan man få fram alla tecken.



Inte OT:

Är inte största orsaken till att man har KPI > 0° att man helt enkelt inte får plats med spindeln tillräkligt långt inne i fälgen för att få den skrubb man vill ha?

KPI > 0° gör ju att man i sväng får mindre camber på ytterhjulet än på innerhjulet vilket inte känns riktigt optimalt

EDIT: Fast å andra sidan kan man ju kompencera cambern så att den blir lagom vid sväng ändå. Och då är det nog bra för innerhjulet att med hjälp av KPI kunna motverka sin felaktiga camber. Alltså, KPI är thumbs up

_________________
William Ekström
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Mer i ämnet och även fromler, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2536&highlight=camberstat

Så nu kan Andresa grotta ner sig i lite siffror

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Visste väl att du skulle hjälpa mig och mitt lata jag Johan! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Fas T - spindlar/camber/caster/KPI... (splittad tråd)
<<   1, 2
4948 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande