| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Toyo T1R...
|
2239 besök totalt |
|
Toyo T1R...
Hej! Jag importerade en Opel Speedster från Tyskland i somras och fick med fyra nya 17-tums Dynamics-fälgar. Perfekt tänkte jag för en omgång Toyo R888 när det vankas bana. Eftersom fälgarna av naturliga orsaker inte fick plats i bilen så skickades dom till Hamburg, där däcken krängdes på, och vidare till mig med en bekant som passerade Tyskland. I går fick jag dom äntligen men upptäcker till min fasa att det sitter Toyo T1R på istället... Ibland blir man bara så trött... Och nu till frågan: Ska jag jobba mig med att skicka tillbaks dom, med allt vad det innebär, eller är det helt ok däck för bana ändå?... Vet inte mycket om dom, förutom att det är betydligt mer mönster än på R888... Tacksam för vettiga svar, Jörgen _________________ Jörgen Hinder |
||||
|
Re:
Nu har du nog lite fel. T1R = gatdäcket godtjänd över allt för de är ett "vanligt" däck 888 = bandäcket _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Re:
Du tänker nog på R1R. T1R är ett "gatdäck"... R888:
R1R:
T1R (ett "vanligt gatdäck") :
|
||||
|
Jag åkte bana med 195/50-15 på en framhjulsdriven Nissan Sunny med mycket effekt och efter 2 lugna varv på Kinnekulle åkte jag in i depån för att kolla vad som var galet, det kändes riktigt skumt i styrningen. De var duktigt överhettade. Datummärkningen angav att de kom direkt från fabriken och det är väl kanske inte optimalt, men jag skulle inte rekommendera de däcken. T1-S som satt på tidigare fungerade mycket bättre!
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Du ska ju naturligtvis inte betala för Proxes R888 när du fått Proxes T1R.
Men på en lätt Speedster så behöver inte överhettningsproblemen bli så stora (vilka bredder? 205/225 kanske?). Naturligtvis får du inte samma grepp som med R888 och stommen i T1R är mycket mjukare (softare instyrning etc). Beroende på syfte så kan det fungera fint som ett provset, T1R är ju inte de dyraste svålarna på marknaden. Men det är ju ett gatdäck. Vill man ha tips på banvänliga gatdäck så kan man ju rådfråga de som kör TWbegränsde (tex TW > 200) långloppsklasser. |
||||
|
Re:
Har du möjlighet att få det fixat utan större problem och redan har vettiga gatdäck så är väl enda anledningen att svarva T1R att du fick dem billigt pga felleverans. |
||||
![]() |
Däck för banåka
Toyo T1R...
|
2239 besök totalt |