Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Toyo T1R...
2239 besök totalt
Jörgen Hinder
Göteborg
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Toyo T1R...

Hej!
Jag importerade en Opel Speedster från Tyskland i somras och fick med fyra nya 17-tums Dynamics-fälgar. Perfekt tänkte jag för en omgång Toyo R888 när det vankas bana. Eftersom fälgarna av naturliga orsaker inte fick plats i bilen så skickades dom till Hamburg, där däcken krängdes på, och vidare till mig med en bekant som passerade Tyskland. I går fick jag dom äntligen men upptäcker till min fasa att det sitter Toyo T1R på istället... Ibland blir man bara så trött... Och nu till frågan: Ska jag jobba mig med att skicka tillbaks dom, med allt vad det innebär, eller är det helt ok däck för bana ändå?... Vet inte mycket om dom, förutom att det är betydligt mer mönster än på R888...

Tacksam för vettiga svar,

Jörgen

Stockholm
Här sen Mar 2008

T1R är vad jag har hört lite bättre på vatten samt att dom blir varma snabbare. Men dom får ju inte användas på gata som R888:orna får. Fast hur många R-däck är E-märkta egentligen?

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

callekula skrev:
T1R är vad jag har hört lite bättre på vatten samt att dom blir varma snabbare. Men dom får ju inte användas på gata som R888:orna får. Fast hur många R-däck är E-märkta egentligen?

Nu har du nog lite fel.
T1R = gatdäcket godtjänd över allt för de är ett "vanligt" däck
888 = bandäcket

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: Toyo T1R...

T1r däcket funkar på bana, MEN de lär slitas oerhört fort.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

callekula skrev:

Du tänker nog på R1R. T1R är ett "gatdäck"...

R888:

R1R:

T1R (ett "vanligt gatdäck") :

Toyo skrev:
The Proxes T1R is Toyos latest generation of ultra-high performance tire designed exclusively for high-end sport sedans and coupes. The Proxes T1R features a refined tread design and construction that offers improved dry and wet handling and performance. A wide range of sizes is available in V, W and Y speed ratings.

Rice and shine
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Jag åkte bana med 195/50-15 på en framhjulsdriven Nissan Sunny med mycket effekt och efter 2 lugna varv på Kinnekulle åkte jag in i depån för att kolla vad som var galet, det kändes riktigt skumt i styrningen. De var duktigt överhettade. Datummärkningen angav att de kom direkt från fabriken och det är väl kanske inte optimalt, men jag skulle inte rekommendera de däcken. T1-S som satt på tidigare fungerade mycket bättre!

Fixhult
Här sen Apr 2004

Du ska ju naturligtvis inte betala för Proxes R888 när du fått Proxes T1R.

Men på en lätt Speedster så behöver inte överhettningsproblemen bli så stora (vilka bredder? 205/225 kanske?).
Naturligtvis får du inte samma grepp som med R888 och stommen i T1R är mycket mjukare (softare instyrning etc).

Beroende på syfte så kan det fungera fint som ett provset, T1R är ju inte de dyraste svålarna på marknaden. Men det är ju ett gatdäck.
Vill man ha tips på banvänliga gatdäck så kan man ju rådfråga de som kör TWbegränsde (tex TW > 200) långloppsklasser.

Jörgen Hinder
Göteborg
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Tack för alla svar! Det verkar som om jag får jobba mig lite i vinter och byta till R888:orna i alla fall... Har ju redan ok gatdäck på...
Dimensionerna Niklas är 215/40 och 235/40.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Jörgen Hinder skrev:
Dimensionerna Niklas är 215/40 och 235/40.
Då är överhettningsproblemen lite mindre (än om du tex hade haft 195or).

Har du möjlighet att få det fixat utan större problem och redan har vettiga gatdäck så är väl enda anledningen att svarva T1R att du fick dem billigt pga felleverans.

Däck för banåka
Toyo T1R...
2239 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande