| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Bästa "Hot hatch" ?
|
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (10471 totalt) |
|
Bästa "Hot hatch" ?
Ja, "Hot hatch" alltså - eller GTI-bil som det kanske heter i Sverige... Vilken är bäst? Wikipedia hjälper till med definitionen: "A hot hatch is an informal or slang term for a high-performance derivative of a three (or sometimes five) -door automobile. " Tester av såna här bilar är normalt en sektion av biltidningarna som jag bläddrar förbi, men nu börjar jag fundera på att byta ut bruksmercan mot något lite roligare och mer ban-anpassat.
Gillar det jag har sett av "gamla" Honda Civic Type R, Cooper JCW, Focus RS, Alfa 147 GTA och några till. Krav: Bilen ska gärna varva under 4000 varv i 120, den ska ha bra bromsar redan i original, bra styrkänsla, hygglig körställning och, inte minst, potential att klara Knutan under 1,12.
Låt oss börja med att kika på bilar nyare än 2000 års modell. Ordet är fritt.
_________________ -- |
||||||
|
Peugeot 206 rc kanske?
Eller Peugeot 306 Gti. den såldes väl tillochmed 2000 tror jag. har en 99'a och är sjukt nöjd! är riktigt rolig när de börjar svänga. fast 160-170hk räcker väl inte långt mot andra bilar som kommer att dyka upp här. men den är rätt billig så du får pengar till trim
_________________ Emil Jönsson |
||||||
|
Ford Focus St 2,5 gillar jag skarpt. Volvofemman i denna bil är ju bara superläcker
.
Den senaste med dom nya framlysena är ju ganska snygg också (törs man säga det om en Ford) .
http://www.blocket.se/vi/16998828.ht Sen måste ju sägas att Golf GTI:n också är ganska trevlig. |
||||||
|
Civic Typ R är väl lite snabbare än Golfen men hur den är i motorvägsfart och att leva med varje dag vet jag inte. Misstänker dock starkt att Golf GTI:n vinner den matchen.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Re:
Type R är skitkul att köra, men på motorvägen, nej tack. Focusen är riktigt bekväm, relativt sett då. |
||||||
|
Frågar man bilnördar runt om i Europa blir svaret allt som oftast CliOSport eller MeganeRS.
Fast det där med körställning (Clion) och under 4000 i 120 blir nog tyvärr svårt...
Edit: Vet inte exakt hur det ligger till med varvtalet, men generellt är ju hothatchar lite "kort" växlade... Dock lär det ju finnas en MeganeRS med 175-hästars dieselmaskin. Den varvar nog lite mindre... |
||||||
|
Re:
Tiffs favorit för några år sedan var ju 197:an: http://www.youtube.com/watch?v=CN4jH _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Har kört drygt 550mil i min Type R och kan helt klart rekommendera en sådan.
Den gör väldigt fint ifrån sig på bana i mina ögon och kurviga landsvägar är en fröjd. Motorväg är dock ingen höjdare, vägljudet är relativt högt, den är ganska stötig och dricker en hel del bensin om farten blir lite högre. Du klarar dig dock under 4000varv i 120, bromsarna är helt okej men dom skulle må bra av lite kyl luft. Kort och gott, jag är helt klart nöjd med min risraket.
_________________ Tobias Hilmersson 944 S2 "Murphy", 968CS
|
||||||
|
Som gammal TypeR-ägare skulle jag nog rekommendera en Mini Cooper av någon sort...
Hondan är skitkul att köra som ett svin med och dessutom ganska OK att bruksa. Det jag tyckte var sämre med den var känslan när man åker krokig landsväg. VTEC-funktionen är verkligen av och på så man kan aldrig köra på "7/10". Väldigt törstig på motorväg för att vara en småbil. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
Personligen skulle jag välja mellan två bilar: Cooper S och Golf GTi V
om jag själv inte var i behov av en kombi till vardags skulle jag satsa på den sistnämnda. TFSi-motorn har bra drag genom registret, skönt när man bara är ute och "åker", och vill man finns det många firmor som erbjuder lite mer pulver än originalets 200. GTi V:an är också riktigt trevlig på kurviga vägar med bra chassikontroll och fin styrkänsla - något som inte minst engelska evo uppskattade när de hade en som långtestbil. I deras tester av "hot hatches" för 3-4 år sedan var det också just Golfen och Cooper S som ansågs som de bästa på marknaden (om man nu är intresserad av att köra bil och inte mäta bränsleförbrukning och innerutrymmen). Att Golfen är ett nummer större än Mini kan man ju se både som både plus och minus... Utan att ha "slöåkt" Cooper S i någon större omfattning är min förutfattade mening att Golfen har både bättre stolar och ljudkomfort. Om du nu skall åka lite mil med bilen till vardags kan det kanske vara av intresse. Alfa 147 GTA tror jag kan vara ett roligt alternativ - vilket ljud! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
|
Ford Focus RS verkar ha potential
Motorvision - Ford Focus RS: http://www.youtube.com/watch?v=7GU2w _________________ Jonas Hansson |
||||||
|
Re:
Jag tycker att det är en GT och ingen GTi, mycket motor och vinnare i komfortronden. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
|
||||||
|
Gränsfall då den slutades tillverka 2000 men här kommer mitt tips och jag är HELT opartisk
323ti går ju att köra under 1.12 på knutan med originalbromsar (en dag kanske till och med jag klarar det) och du klarar dig under 4000 varv i 120. Styrkänslan är underbar, du sitter bekvämt i sportstolarna. Att den är bakhjulsdriven, underhållande på alla sätt och vis,lättmekad och pålitlig samt billig i drift gör inte saken sämre. om inget annat så var det verkligen en "Hot hatch" strax innan milleniumskiftet.
Re:
Några hundra, den har en tjänstevikt på 1450 kilo, vad ligger de andra på? Focus RS väger väl bara 100 kilo mindre och 50 hästar mindre....Det är väl bara gamla Type R som är rätt lätt? Förutom Mini då såklart...
Du får väl lätta EDIT: Bara att byta ut RFT-däcken sparar man otroligt mycket vikt på, jag har för mig att det rörde sig om iaf 3 kilo per hjul Dessutom ofjädrad vikt
|
||||||
|
Re:
Hurdan är 325ti av generationen efter? Inte så vacker dock men är den kul kanske det kanske kan förbises. Eller är den bara som en vanliga E46:a? _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
|
Den är inte lika underhållande enligt mig, som du själv säger är den mer en avhuggen E46:a
Motorn är fin men har lite av det där moderna jämna tråkiga draget igenom stora delar av registret, enligt mig så är den rätt ful men det säger ju även en del om E36 compact.. E36:an är ju en slags hybrid mellan E30 och E36, måste säga att den är SKITKUL och jag har kört en hel del olika bilar i mellan 30 och 600 hästar. Som allround är den verkligen imponerande. Det finns gott om delar till vettiga pengar till E36:an då den delar massor med komponenter med E36,Z3 och lite E30 Även detta inlägg var helt opartisk, att jag själv äger en 323 compact är bara en slump
Re:
1540 kilo, enligt vägverket på några slumpvis 130:or, men för att vi inte ska spåra ur till hårklyverier kring vikt, så fortsätter vi med Wikipedias definition på Hot Hatch: "..Vehicles of this class are typically based on a budget, family-oriented automobile, and equipped with improved suspension and a more powerful engine. Front mounted petrol engines and front wheel drive is the most common powertrain layout."
_________________ -- |
||||||
|
Track and race cars talade mycket väl om clio sport 172 sist jag prenummererade på tidningen för 2år sen..Har inte Seat några prisvärda hot hatchar ?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Bästa "Hot hatch" ?
|
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (10471 totalt) |