Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Aerodynamikfrågor....
1, 2, 3   >>
4441 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
Aerodynamikfrågor....

har små funderingar på att stänga de övre luftintagen på kärran. Jag inbillar mig att detta resulterar i lägre luftmotstång samt ett högre marktryck (ok, ganska marginellt...) över framhjulen... Är detta rätt?
om jag gör så tänkte jag bygga en tunnel som styr luften till (hela) kylaren från det undre intaget.
Eller ska jag stänga det nedre luftintaget istället? Känns som om det är väldigt mycket luft som kommer till kylaren?

de gröna linjerna är reserverade till bromskylning...




ungefärlig lutning på hela fronten..



några idéer?

Strålkastarna skall förses med plexiglas kant i kant med karossen.

Är allt detta bortkastad tid eller kan jag förvänta mig några förbättringar?
bilen känns idag lätt på framvagnen i högre farter, detta skall lösas med en spoiler men det blir inte förrens efter nästa sommar.. kanske denna relativt snabba modifiering kan ge mig något? Ni vet, små smulor är också bröd

EDIT: Hur mycket ger detta egentligen? Problemet är att jag inbillar mig att det kommer in alldelles för mycket luft genom fronten och in i motorrummet. Denna tvingas ut under bilen, vilket kanske kan förklara varför bilen känns så lätt i framvagnen när man kör fort... resonerar jag rätt?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
klistrade in bild nummer två här eftersom den inte funkade i första inlägget... men nu gjorde den det så: Magnus, ta bort denna posten!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Aerodynamikfrågor....

Anders Jeppsson skrev:
har små funderingar på att stänga de övre luftintagen på kärran.......................................................................
Eller ska jag stänga det nedre luftintaget istället?


Det tycker jag låter helt rätt. Det är så det ser ut på min FireBird -90.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Alltså att stänga det övre.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
Re: Aerodynamikfrågor....

ButterflyRacing skrev:
Anders Jeppsson skrev:
har små funderingar på att stänga de övre luftintagen på kärran.......................................................................
Eller ska jag stänga det nedre luftintaget istället?


Det tycker jag låter helt rätt. Det är så det ser ut på min FireBird -90.


Menar du att stänga de övre?

eller kanske stänga båda?

EDIT: Ah, nu är jag med!
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Nu har inte jag doktorerat i aerodynamik.... men skulle det inte vara bra ide' att släppa ut luften genom huven istället och därmed få både bättre kylning och mer marktryck (om än ganska marginellt...)

Jag tänker dock inte påstå att det skulle förbättra utseéndet....

/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
jo, jag vet... men grejen är då att det blir lite krångligt om jag inte ska ha utsläppet rakt framför luftintaget till motorn... Och det är väl inte så bra

tänker dock evakuera en del av luften med utsläpp bakom hjulen...
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Anders Jeppsson skrev:
jo, jag vet... men grejen är då att det blir lite krångligt om jag inte ska ha utsläppet rakt framför luftintaget till motorn... Och det är väl inte så bra

tänker dock evakuera en del av luften med utsläpp bakom hjulen...


Joo... Det är ju perfekt.... rätt in i maskin.....
Jag tänkte att det kanske gick att evakuera vid sidorna av luftintaget men det kanske inte går...

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
hade kanske kunnat se ut något sånt här:



problemet är bara att det är ont om plats under huven och väldigt svårt att få med någon större del av kylaren utan en kraftig böj nere vid bottnen. Dessutom sitter motorn väldigt nära kylaren också...

hur ska dessa utsläpp vara utformade? ska de gå ända fram till kylaren? Nej usch, nu blev det krångligt.. kylaren måste lutas etc och då blir det en sommar till i garaget, det får vänta...

men ser det ut som en bra lösning?
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Kanske inte blir så fult som jag trodde men jag håller med om att det blir bökigt...

/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
fan, nu vart man ju sugen på att börja mecka!!!

hur djupt skall dessa gå? Ända ner till bottnen av kylaren är väl det mest logiska... men det är näst intill omöjligt eftersom det finns ca 10 fria centimterar mellan vattenpump och kylare.. Och där sitter elfläktarna thumbs down

Jag lånade dessa bilder från Soulcollector här på forumet...
Något sådant hade ju varit fint...

http://www.soulcollector.se/nemesis/
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Anders Jeppsson skrev:
fan, nu vart man ju sugen på att börja mecka!!!

hur djupt skall dessa gå? Ända ner till bottnen av kylaren är väl det mest logiska... men det är näst intill omöjligt eftersom det finns ca 10 fria centimterar mellan vattenpump och kylare.. Och där sitter elfläktarna thumbs down

Jag lånade dessa bilder från Soulcollector här på forumet...
Något sådant hade ju varit fint...


Så djupt som möjligt men jag tror inte de behöver gå ända ner.....

10 cm!!! Då har du ju all plats i världen.... Jag önskar jag kunde skicka en bild på hur det ser ut under min huv.....

Riktigt tuff huv!!! thumbs up

/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
Nja, fläktarna tar väl sju av de tio centimetrarna... thumbs down

men ska de sluta tätt intill kylaren även om den inte går ända ner?
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Anders Jeppsson skrev:
Nja, fläktarna tar väl sju av de tio centimetrarna... thumbs down

men ska de sluta tätt intill kylaren även om den inte går ända ner?


Jag hade inte försökt att få den att sluta tätt, jag hade nog låtit de börja en bit längre bak... Om man då har tur kommer lite av luften "underifrån" att leta sig ut genom gälarna oxå.....

/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Då ska vi reda lite i dethär, trots att jag inte är aerodynamiker så har man kanske snappat upp en del. Det sina fördelar att ha Sveska AERoplan AktieBolaget som huvudsponsor till racingteamet. man kan lära sig massor, få svar på sina frågor och ibland nickas det tom instämmande.

Mura igen de två översta intagen. Med rätt kanaler från de undre är jag snudd 100 på att du får tillräkligt med luft. Inte så otroligt svårt att räkna lite på om du vet arean och väljer en relativt moderat hastighet att räkna på. Sen är det thermodynamik som gäller...och "energibortförande" med hjälp av luft. Generellt kan man säga att man har bäst effekt av luftintag ca 5cm under nummerplåten på en normal modern bil. Ju mer rundad front, sett uppifrån, man har, ju mer cntralkoncentrerat bör intagen ligga. Det bildas undertryck runt bilens hörn då luften accelererar runt dom och dettta kan starta relativt nära mitten på mederna bilar.

Ut ska du försöka få ev kanaler att sluta tätt mot kylets baksida.
Akta dig dock här, lik på "insidan", att ha för radikala areaökningar, det bildas då turbulens som ger en luftplugg som "stänger" viss del av kylet.

Får du inte plats med ngt bra så tycker jag CAD:en du la in är väldigt vettig. Snygg och ser ut att vara rätt. Får du inte till nga kanaler så kan hål hjälpa mkt i sig. Tejpa fullt med 5-10cm långa trådar över hela motorhuven, åk ut och kör medans en polare filmar hela rasket från en bil. (Som inte stör din luftström.) Där trådarna står mest uppåt har du högst undertryck (ofta ngnstans inom den första 1/3 av huven.) och det är där utagen/hålen ska sitta. Försök rikta dom lite åt sidan, runt bilen sas, så stör inte den tunnare luften en ev. bakvinge så mkt.

Avsluta allt med att sätta dit en läpp på knappt 10mm i framkant av hålet/öppningen som hjälper till att bildar virvlar som drar ut luften ännubättre.

Gillar placeringen av dina bromskylintag! thumbs up Dom sitter där dom ska.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Grundtanken när man vill ha bra genomströmning är att ha intaget där man har(kan ordna) högt statiskt tryck och utsläppet där man har lågt statiskt tryck. Så in lågt i fronten och ut genom huven så nära framkanten som möjligt. Om man får utsläppet nära vindrutan är det ingen lysande ide, för där är trycket högt - där skall man instället placera luftintag till kupeventilationen.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



AndersY skrev:
Grundtanken när man vill ha bra genomströmning är att ha intaget där man har(kan ordna) högt statiskt tryck och utsläppet där man har lågt statiskt tryck. Så in lågt i fronten och ut genom huven så nära framkanten som möjligt. Om man får utsläppet nära vindrutan är det ingen lysande ide, för där är trycket högt - där skall man instället placera luftintag till kupeventilationen.


Varför skrev du samma sak som jag, fast med ca 2435 ord mindre...

Angående detdär med friskluftintag så glömde jag en sak.

Vänd på scoopet och sätt det så luften går in till filtret precis i underkant av framrutan. Tror du inte mig så kolla på en NASCAR-bil.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



AndersY skrev:
Grundtanken när man vill ha bra genomströmning är att ha intaget där man har(kan ordna) högt statiskt tryck och utsläppet där man har lågt statiskt tryck. Så in lågt i fronten och ut genom huven så nära framkanten som möjligt. Om man får utsläppet nära vindrutan är det ingen lysande ide, för där är trycket högt - där skall man instället placera luftintag till kupeventilationen.


Varför är det det statiska och inte det dynamiska trycket man vill åt? Är det inte bra att även utnyttja lite av fartvinden för att trycka mer luft i luftintaget? Eller tänker jag fel här? (Är inte så bra på aerodynamik...)

_________________
William Ekström
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
AndersY skrev:
Grundtanken när man vill ha bra genomströmning är att ha intaget där man har(kan ordna) högt statiskt tryck och utsläppet där man har lågt statiskt tryck. Så in lågt i fronten och ut genom huven så nära framkanten som möjligt. Om man får utsläppet nära vindrutan är det ingen lysande ide, för där är trycket högt - där skall man instället placera luftintag till kupeventilationen.


utsläppen hade i så fall börjat strax efter motorhuven i fronten och slutat någon gång i mitten av huven (som bilden visar alltså...) Det finns inte en chans att jag kan få ut all luften från kylaren genom huven pga utrymmesskäl... ska man fortfarande bygga utsläppen täta mot kylaren ändå?

Andreas Lidström skrev:
Inte så otroligt svårt att räkna lite på om du vet arean och väljer en relativt moderat hastighet att räkna på.

Ut ska du försöka få ev kanaler att sluta tätt mot kylets baksida.
Akta dig dock här, lik på "insidan", att ha för radikala areaökningar, det bildas då turbulens som ger en luftplugg som "stänger" viss del av kylet.

Är det luftintagsarean eller kylararean du menar?

Luftstyrningen till intaget blir begränsat eftersom det sitter en kofångare (dimension järnvägsräls) som går ganska långt in. Har funderingar på plastkofångare och kommer då att få mer utrymme. Annars kommer intaget att se ut ung. så här (mycket snabb photoshopskiss, har inte någe cadprogram hemma )

Den skarpa kanten kan ju rundas av något utan några större problem.
Tänkte göra en träram som jag sen tejpar glasfiberplattor på och därefter klistrar lite glasfiber kring kanterna för att den ska hålla ihop, därefter plockar jag bort träbitarna.. bra eller dåligt?

Andreas Lidström skrev:
Får du inte plats med ngt bra så tycker jag CAD:en du la in är väldigt vettig. Snygg och ser ut att vara rätt. Får du inte till nga kanaler så kan hål hjälpa mkt i sig.


Vill helst slippa håli huven eftersom bilen står utomhus ganska ofta på sommaren och det är inge vidare kul när det regnar... Tanken var att man med utsläppen hade kunnat styra ev regnvatten att rinna av där det inte finns några motordelar eller dyl.

Andreas Lidström skrev:
Tejpa fullt med 5-10cm långa trådar över hela motorhuven, åk ut och kör medans en polare filmar hela rasket från en bil. (Som inte stör din luftström.) Där trådarna står mest uppåt har du högst undertryck (ofta ngnstans inom den första 1/3 av huven.) och det är där utagen/hålen ska sitta. Försök rikta dom lite åt sidan, runt bilen sas, så stör inte den tunnare luften en ev. bakvinge så mkt.

Avsluta allt med att sätta dit en läpp på knappt 10mm i framkant av hålet/öppningen som hjälper till att bildar virvlar som drar ut luften ännubättre.

Det där har jag läst om, funderat på det, men har inte kört bilen särskilt mycket än... Om kompisen ligger i vänsterfilen, på motorvägen, snett framför borde han väl inte vara i vägen?
Är jag rätt på det om du menar att läppen skall sitta på motorhuven eller är framme på fronten och pratar nu?

Andreas Lidström skrev:
Gillar placeringen av dina bromskylintag! thumbs up Dom sitter där dom ska.

Ah! Äntligen något man lyckats med!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag har funderat i samma banor.....och den bild jag får i huvudet stämmer bra med vad ni säger.
Problemet i Novan är att det är smockfullt i motorrummet, bakom hjulaxeln...........framför hjulaxeln är det gott om plats.

Frågan som inställer sig är.......hur mycket luft måsta jag ha in runt motorn.......för att leda bort värmen från headers mm...???

Ett annat problem....som vi varit inne på tidigare....är att det är inte så bra att leda ut varm luft genom huven.....om man har friskluftsintaget i vindrutans nederkant..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Anders Jeppsson skrev:
Det där har jag läst om, funderat på det, men har inte kört bilen särskilt mycket än... Om kompisen ligger i vänsterfilen, på motorvägen, snett framför borde han väl inte vara i vägen?


Tror det är bättre om han kör precis brevid isf? ligger han snett framför så borde väl hans virvlar sprida ut sig i ditt körfält?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Allmänt banåkaforum
Aerodynamikfrågor....
1, 2, 3   >>
4441 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande