Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4441 besök totalt |
Aerodynamikfrågor....
har små funderingar på att stänga de övre luftintagen på kärran. Jag inbillar mig att detta resulterar i lägre luftmotstång samt ett högre marktryck (ok, ganska marginellt...) över framhjulen... Är detta rätt? om jag gör så tänkte jag bygga en tunnel som styr luften till (hela) kylaren från det undre intaget. Eller ska jag stänga det nedre luftintaget istället? Känns som om det är väldigt mycket luft som kommer till kylaren? de gröna linjerna är reserverade till bromskylning... ![]() ungefärlig lutning på hela fronten.. ![]() några idéer? Strålkastarna skall förses med plexiglas kant i kant med karossen. Är allt detta bortkastad tid eller kan jag förvänta mig några förbättringar? bilen känns idag lätt på framvagnen i högre farter, detta skall lösas med en spoiler men det blir inte förrens efter nästa sommar.. kanske denna relativt snabba modifiering kan ge mig något? Ni vet, små smulor är också bröd ![]() EDIT: Hur mycket ger detta egentligen? Problemet är att jag inbillar mig att det kommer in alldelles för mycket luft genom fronten och in i motorrummet. Denna tvingas ut under bilen, vilket kanske kan förklara varför bilen känns så lätt i framvagnen när man kör fort... resonerar jag rätt? |
||||||||||
klistrade in bild nummer två här eftersom den inte funkade i första inlägget... men nu gjorde den det så: Magnus, ta bort denna posten!
![]() |
||||||||||
Re: Aerodynamikfrågor....
Det tycker jag låter helt rätt. Det är så det ser ut på min FireBird -90. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Re: Aerodynamikfrågor....
Menar du att stänga de övre? eller kanske stänga båda? ![]() EDIT: Ah, nu är jag med! ![]() |
||||||||||
Nu har inte jag doktorerat i aerodynamik....
![]() Jag tänker dock inte påstå att det skulle förbättra utseéndet.... ![]() /Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||||||||
jo, jag vet... men grejen är då att det blir lite krångligt om jag inte ska ha utsläppet rakt framför luftintaget till motorn... Och det är väl inte så bra
![]() tänker dock evakuera en del av luften med utsläpp bakom hjulen... |
||||||||||
Joo... Det är ju perfekt.... rätt in i maskin..... ![]() Jag tänkte att det kanske gick att evakuera vid sidorna av luftintaget men det kanske inte går... _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||||||||
hade kanske kunnat se ut något sånt här:
![]() problemet är bara att det är ont om plats under huven och väldigt svårt att få med någon större del av kylaren utan en kraftig böj nere vid bottnen. Dessutom sitter motorn väldigt nära kylaren också... hur ska dessa utsläpp vara utformade? ska de gå ända fram till kylaren? Nej usch, nu blev det krångligt.. kylaren måste lutas etc och då blir det en sommar till i garaget, det får vänta... men ser det ut som en bra lösning? |
||||||||||
fan, nu vart man ju sugen på att börja mecka!!!
![]() hur djupt skall dessa gå? Ända ner till bottnen av kylaren är väl det mest logiska... men det är näst intill omöjligt eftersom det finns ca 10 fria centimterar mellan vattenpump och kylare.. Och där sitter elfläktarna ![]() Jag lånade dessa bilder från Soulcollector här på forumet... Något sådant hade ju varit fint... ![]() http://www.soulcollector.se/nemesis/ |
||||||||||
Så djupt som möjligt men jag tror inte de behöver gå ända ner..... 10 cm!!! Då har du ju all plats i världen.... ![]() Riktigt tuff huv!!! ![]() /Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||||||||
Nja, fläktarna tar väl sju av de tio centimetrarna...
![]() men ska de sluta tätt intill kylaren även om den inte går ända ner? |
||||||||||
Jag hade inte försökt att få den att sluta tätt, jag hade nog låtit de börja en bit längre bak... Om man då har tur kommer lite av luften "underifrån" att leta sig ut genom gälarna oxå..... /Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||||||||
Då ska vi reda lite i dethär, trots att jag inte är aerodynamiker så har man kanske snappat upp en del. Det sina fördelar att ha Sveska AERoplan AktieBolaget som huvudsponsor till racingteamet. man kan lära sig massor, få svar på sina frågor och ibland nickas det tom instämmande.
![]() Mura igen de två översta intagen. Med rätt kanaler från de undre är jag snudd 100 på att du får tillräkligt med luft. Inte så otroligt svårt att räkna lite på om du vet arean och väljer en relativt moderat hastighet att räkna på. Sen är det thermodynamik som gäller...och "energibortförande" med hjälp av luft. Generellt kan man säga att man har bäst effekt av luftintag ca 5cm under nummerplåten på en normal modern bil. Ju mer rundad front, sett uppifrån, man har, ju mer cntralkoncentrerat bör intagen ligga. Det bildas undertryck runt bilens hörn då luften accelererar runt dom och dettta kan starta relativt nära mitten på mederna bilar. Ut ska du försöka få ev kanaler att sluta tätt mot kylets baksida. Akta dig dock här, lik på "insidan", att ha för radikala areaökningar, det bildas då turbulens som ger en luftplugg som "stänger" viss del av kylet. Får du inte plats med ngt bra så tycker jag CAD:en du la in är väldigt vettig. Snygg och ser ut att vara rätt. Får du inte till nga kanaler så kan hål hjälpa mkt i sig. Tejpa fullt med 5-10cm långa trådar över hela motorhuven, åk ut och kör medans en polare filmar hela rasket från en bil. (Som inte stör din luftström.) Där trådarna står mest uppåt har du högst undertryck (ofta ngnstans inom den första 1/3 av huven.) och det är där utagen/hålen ska sitta. Försök rikta dom lite åt sidan, runt bilen sas, så stör inte den tunnare luften en ev. bakvinge så mkt. Avsluta allt med att sätta dit en läpp på knappt 10mm i framkant av hålet/öppningen som hjälper till att bildar virvlar som drar ut luften ännubättre. Gillar placeringen av dina bromskylintag! ![]() |
||||||||||
Grundtanken när man vill ha bra genomströmning är att ha intaget där man har(kan ordna) högt statiskt tryck och utsläppet där man har lågt statiskt tryck. Så in lågt i fronten och ut genom huven så nära framkanten som möjligt. Om man får utsläppet nära vindrutan är det ingen lysande ide, för där är trycket högt - där skall man instället placera luftintag till kupeventilationen.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Varför skrev du samma sak som jag, fast med ca 2435 ord mindre... ![]() ![]() Angående detdär med friskluftintag så glömde jag en sak. Vänd på scoopet och sätt det så luften går in till filtret precis i underkant av framrutan. Tror du inte mig så kolla på en NASCAR-bil. ![]() ![]() |
||||||||||
Varför är det det statiska och inte det dynamiska trycket man vill åt? Är det inte bra att även utnyttja lite av fartvinden för att trycka mer luft i luftintaget? Eller tänker jag fel här? (Är inte så bra på aerodynamik...) _________________ William Ekström |
||||||||||
utsläppen hade i så fall börjat strax efter motorhuven i fronten och slutat någon gång i mitten av huven (som bilden visar alltså...) Det finns inte en chans att jag kan få ut all luften från kylaren genom huven pga utrymmesskäl... ska man fortfarande bygga utsläppen täta mot kylaren ändå?
Är det luftintagsarean eller kylararean du menar? Luftstyrningen till intaget blir begränsat eftersom det sitter en kofångare (dimension järnvägsräls) som går ganska långt in. Har funderingar på plastkofångare och kommer då att få mer utrymme. Annars kommer intaget att se ut ung. så här (mycket snabb photoshopskiss, har inte någe cadprogram hemma ![]() ![]() Den skarpa kanten kan ju rundas av något utan några större problem. Tänkte göra en träram som jag sen tejpar glasfiberplattor på och därefter klistrar lite glasfiber kring kanterna för att den ska hålla ihop, därefter plockar jag bort träbitarna.. bra eller dåligt?
Vill helst slippa håli huven eftersom bilen står utomhus ganska ofta på sommaren och det är inge vidare kul när det regnar... Tanken var att man med utsläppen hade kunnat styra ev regnvatten att rinna av där det inte finns några motordelar eller dyl.
Det där har jag läst om, funderat på det, men har inte kört bilen särskilt mycket än... Om kompisen ligger i vänsterfilen, på motorvägen, snett framför borde han väl inte vara i vägen? Är jag rätt på det om du menar att läppen skall sitta på motorhuven eller är framme på fronten och pratar nu?
Ah! Äntligen något man lyckats med! ![]() ![]() ![]() |
||||||||||
Jag har funderat i samma banor.....och den bild jag får i huvudet stämmer bra med vad ni säger.
Problemet i Novan är att det är smockfullt i motorrummet, bakom hjulaxeln...........framför hjulaxeln är det gott om plats. Frågan som inställer sig är.......hur mycket luft måsta jag ha in runt motorn.......för att leda bort värmen från headers mm...??? Ett annat problem....som vi varit inne på tidigare....är att det är inte så bra att leda ut varm luft genom huven.....om man har friskluftsintaget i vindrutans nederkant.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Tror det är bättre om han kör precis brevid isf? ligger han snett framför så borde väl hans virvlar sprida ut sig i ditt körfält? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4441 besök totalt |