Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpa M3:a med eller utan SMG II?
1, 2   >>
3857 besök totalt
Peter Uddfors
Stockholm
Här sen Nov 2003

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Har börjat fundera på nästa bil och sneglar på M3:a 2001-2002 och undrar om man skall leta efter bilar med eller utan SMG. Vilket är bäst på bana, vanlig körning och vad ger bäst andrahandsvärde? Finns det andra saker att tänka på utrustningsmässigt? Av vad jag hört så skall man undvika bilar med SMG I.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Snart har du forumägaren här med en utläggning som får klacken på Råsunda att framstå som samlad och ballanserad!

Men helt rätt, SMG I i E36 är ingen hit. Men II har jag nästan bara hört väl om...mkt väl. Dock inte provat själv än.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Välkommen "091115"!

Läs reglerna för forumet! Står under tråden längst upp som heter:
"(viktigt) L Ä S - D E T - H Ä R - N o G A - (annars #&%!&#%!!)"

Sen till ämnet. Jag hart kört SMG1 (sög stort IMo) och SMG2 (vill ha vill ha vill ha!) och manuell E36 (förstås, hehe) och manuell E46. En manuell E46 M3 är ju bättre än min E36 M3 men inte så mycket att jag känner ett ordentligt "vill ha". Men en SMG2 är jag tvärsjuk på!
!!!

Men jag tror att varenda reporter jag läst eller hört har dissat SMG2. Udda....

Mantorp
Här sen Nov 2002

Magnus, Peter har faktiskt skrivit sitt namn, men smått och på ett udda ställe...

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

För oss som inte sitter fast i BMW-träsket (no offence, Magnus).
Vad är en SMG1/SMG2?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Vad är en SMG1/SMG2?

HA - det ju t o m jag , trots att jag aldrig ägt en BMW (och vid närmare eftertanke kan jag inte erindra mig att jag kört någon heller...... )

Det är deras paddelstyrda växellådor. Nuffran är vilken generation tror jag.

Stockholm
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Vad är en SMG1/SMG2?

Men tacksam rättning av tyskan: Schnell Manuell Getreibe ett och två. Gen. 1 var i princip en automat med paddlar i ratten, Gen 2 är en riktig sportlåda. (Jan? Kanske du kan utveckla? )

Mvh/Micke

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Enligt BMW's eget tekniklexikon betyder SMG Sequenzielle Manuelle Getriebe.

http://www.bmw.de/de/faszination/index_techniklexikon.html

Stockholm
Här sen Mar 2003

Som (relativt) glad M3 SMG-ägare så kan jag inget annat än rekommendera SMG som växellådsval. Skön att köra och lätt att hantera, både på banan och i trafiken. Sen beror det ju på vad man vill göra med bilen i övrigt och hur man resonerar som köpare.

om du tänker på andrahandsvärdet så är det ju bra med SMG, navigation, 19" och HK-system, eftersom det gör det lättare att få bilen såld (enligt BMW iaf). Om du vill tugga bana så bör du fundera på däcksval, chassi och dylikt. Originaldäcken som sitter på bilen (19") är alldeles för smala och bidrar enbart till att Intera får pengar av dig varje vinter. Köp 245 fram och 265 bak. Då får du även en bil som visserligen spårar mer, men å andra sidan styr in bättre i kurvor. Michelins R-däck har skönt sidogrepp, men Dunlop SuperSport (deras R-däck) är bättre för everyday-driving om man inte vill byta mellan gat- och bandäck.

Sänk bilen och styva upp den en smula om du vill att den bete sig bättre på banan. Det är dock inte livsnödvändigt om du inte är kinkig.

Kolla när bilen är tillverkad eftersom BMW hade problem med motorerna i slutet av -01. Det är dock inte enbart negativt eftersom dessa antingen sprängts (=ny motor) eller fixats. Se till att mjukvaran (SMG, Nav samt DME) är uppdaterade till senaste versioner.

En massa annan info kan du hitta på http://www.bm3w.co.uk eller http://www.m5board.com. Du kan även kontakta undertecknad...

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag kör manuell men skulle mycket väl kunna tänka mig SMG II.
Tycker du skall göra en rejäl provkörning av båda och välja det som faller dig i smaken bäst.

Vad gäller andrahandsvärde så är det klart att BMW säger att man skall ha ditt och datt i extrautrustning då man köper bilen. Förmodligen säger de samma sak fast tvärtom om man skall byta in den.
För att få en bild av hur andrahandsvärdet skiljer sig föreslår jag att du jämför priser på i övrigt likvärdiga bilar på mobile.de och bmw.de.

I övrigt instämmer jag med Peter.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag gillar SMG som f-n!

Skulle jag köpa en M3 skulle jag ha svårt att inte beställa med SMG.

Den har några nackdelar jämfört med manuell, men det skulle jag helt klart kunna leva med. Fördelarna är mångdubbelt fler.

Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003

Johann är givetvis självskriven som guru när det gäller chassi på M3 E46 . Det han inte vet kan i sammanhanget avskrivas som totalt ointressant. Han har för övrigt helt rätt vad gäller andrahandsvärdet. Allt beror ju på vad en prospektiv köpare vill ha...

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Peter Uddfors
Stockholm
Här sen Nov 2003

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack för alla tänkvärda svar! (Har även korr profilen så hulliganerna från Råsunda kan lugna sig!!!!)

Men vad menar Peter G med att han är "(relativt) glad M3 SMG-ägare". Relativt glad är inte ett kul uttryck i samband med en bil för 4-500 laxar.

Är det någon som vet när man fick ordning på motorerna under 01?

Slutligen fick jag besked från mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) att de ville ha 20 lax för helförsäkring per år , jag som trodde M3 var billigare än M5 i försäkring. Tips på bättre bolag, lägre pris (förutom Skandalia då)?

/Peter
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003

Hmmmm....jo det har faktiskt med mina frekventa bakaxel-byten att göra (5 st hittills eftersom jag tycker att det klonkar för mycket). Detta är dock inget problem som verkar ha drabbat någon annan än mig, vilket leder till slutsatsen att det är jag som är kinkig. Sen har jag och BMW Sverige ett lite speciellt förhållande eftersom jag är rätt så (ö)känd hos dem. Vi har nämligen inte riktigt samma uppfattning om vad ordet kvalitet betyder. På det stora hela är jag dock väldigt nöjd.

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Dauner skrev:
Enligt BMW's eget tekniklexikon betyder SMG Sequenzielle Manuelle Getriebe.

Såklart!
Mvh / Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

Peter Uddfors skrev:
Är det någon som vet när man fick ordning på motorerna under 01?

Slutligen fick jag besked från mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) att de ville ha 20 lax för helförsäkring per år , jag som trodde M3 var billigare än M5 i försäkring. Tips på bättre bolag, lägre pris (förutom Skandalia då)?

/Peter

Sedan man fick ordning på motorerna så har de funkat bra.

Jag har If (tidigare Skandalia), jag pröjsar knappt 6 papp per år för halvförsäkring, boende i Stockholms innerstad med full bonus. Helförsäkring kostar typ dubbelt så mycket. If har varit separerat från Skandia sedan 1999.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
...

...jag pröjsar knappt 6000 papp i månaden för halvförsäkring

Antar du menar år? Eller halvår?

Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:

Jag har If (tidigare Skandalia), jag pröjsar knappt 6000 papp i månaden för halvförsäkring, boende i Stockholms innerstad med full bonus. Helförsäkring kostar typ dubbelt så mycket. If har varit separerat från Skandia sedan 1999.

mhmmm 72000 om året för en halvförsäkring.... Det är alltså du som hjälpt till med koncernbidragen till skandalia....

EDIT: Aj, Forumägarn hann före med en lite ödmjukare kommentar....

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:
...
Gen. 1 var i princip en automat med paddlar i ratten, Gen 2 är en riktig sportlåda. (Jan? Kanske du kan utveckla? )

Mvh/Micke

SMG generation 1 i M3 E36 var en helt manuell låda som styrdes av massa elektronik o hydralik, precis som SMG2 i M3 E46.

Sen finns det andra varianter i "vanliga" 3-serie bimmers. Jag vet att 330'n finns med paddlar och automat.

Stockholm
Här sen Nov 2002

[quote="Magnus Thomé"]
johann skrev:
Peter Uddfors skrev:
...

...jag pröjsar knappt 6000 papp i månaden för halvförsäkring

Antar du menar år? Eller halvår?

Per År.
Känner ni PÅ föresten?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
johann skrev:

Jag har If (tidigare Skandalia), jag pröjsar knappt 6000 papp i månaden för halvförsäkring, boende i Stockholms innerstad med full bonus. Helförsäkring kostar typ dubbelt så mycket. If har varit separerat från Skandia sedan 1999.

mhmmm 72000 om året för en halvförsäkring.... Det är alltså du som hjälpt till med koncernbidragen till skandalia....

EDIT: Aj, Forumägarn hann före med en lite ödmjukare kommentar....

Även om jag hade betalat så mycket så hade de knappast gått till Skandia eftersom If ännu inte visat vinst utan kostat ägarna (varav Skandiakoncernen äger 29,42%) pengar.
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3857 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande