Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3857 besök totalt |
Köpa M3:a med eller utan SMG II?
Har börjat fundera på nästa bil och sneglar på M3:a 2001-2002 och undrar om man skall leta efter bilar med eller utan SMG. Vilket är bäst på bana, vanlig körning och vad ger bäst andrahandsvärde? ![]() |
||||
Snart har du forumägaren här med en utläggning som får klacken på Råsunda att framstå som samlad och ballanserad!
![]() Men helt rätt, SMG I i E36 är ingen hit. Men II har jag nästan bara hört väl om...mkt väl. Dock inte provat själv än. ![]() |
||||
Välkommen "091115"!
![]() Läs reglerna för forumet! Står under tråden längst upp som heter: "(viktigt) L Ä S - D E T - H Ä R - N o G A - (annars #&%!&#%!!)" Sen till ämnet. Jag hart kört SMG1 (sög stort IMo) och SMG2 (vill ha vill ha vill ha!) och manuell E36 (förstås, hehe) och manuell E46. En manuell E46 M3 är ju bättre än min E36 M3 men inte så mycket att jag känner ett ordentligt "vill ha". Men en SMG2 är jag tvärsjuk på! ![]() ![]() Men jag tror att varenda reporter jag läst eller hört har dissat SMG2. Udda.... _________________ ![]() |
||||
|
||||
HA - det ju t o m jag ![]() ![]() Det är deras paddelstyrda växellådor. Nuffran är vilken generation tror jag. _________________ Pär Hylander |
||||
Men tacksam rättning av tyskan: Schnell Manuell Getreibe ett och två. Gen. 1 var i princip en automat med paddlar i ratten, Gen 2 är en riktig sportlåda. (Jan? Kanske du kan utveckla? ![]() Mvh/Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
![]() ![]() http://www.bmw.de/de/faszination/index_techniklexikon.html _________________ Anders Dauner |
||||
Som (relativt) glad M3 SMG-ägare så kan jag inget annat än rekommendera SMG som växellådsval. Skön att köra och lätt att hantera, både på banan och i trafiken. Sen beror det ju på vad man vill göra med bilen i övrigt och hur man resonerar som köpare.
om du tänker på andrahandsvärdet så är det ju bra med SMG, navigation, 19" och HK-system, eftersom det gör det lättare att få bilen såld (enligt BMW iaf). Om du vill tugga bana så bör du fundera på däcksval, chassi och dylikt. Originaldäcken som sitter på bilen (19") är alldeles för smala och bidrar enbart till att Intera får pengar av dig varje vinter. Köp 245 fram och 265 bak. Då får du även en bil som visserligen spårar mer, men å andra sidan styr in bättre i kurvor. Michelins R-däck har skönt sidogrepp, men Dunlop SuperSport (deras R-däck) är bättre för everyday-driving om man inte vill byta mellan gat- och bandäck. Sänk bilen och styva upp den en smula om du vill att den bete sig bättre på banan. Det är dock inte livsnödvändigt om du inte är kinkig. Kolla när bilen är tillverkad eftersom BMW hade problem med motorerna i slutet av -01. Det är dock inte enbart negativt eftersom dessa antingen sprängts (=ny motor) eller fixats. Se till att mjukvaran (SMG, Nav samt DME) är uppdaterade till senaste versioner. En massa annan info kan du hitta på http://www.bm3w.co.uk eller http://www.m5board.com. Du kan även kontakta undertecknad... |
||||
Jag kör manuell men skulle mycket väl kunna tänka mig SMG II.
Tycker du skall göra en rejäl provkörning av båda och välja det som faller dig i smaken bäst. Vad gäller andrahandsvärde så är det klart att BMW säger att man skall ha ditt och datt i extrautrustning då man köper bilen. Förmodligen säger de samma sak fast tvärtom om man skall byta in den. ![]() För att få en bild av hur andrahandsvärdet skiljer sig föreslår jag att du jämför priser på i övrigt likvärdiga bilar på mobile.de och bmw.de. I övrigt instämmer jag med Peter. |
||||
Jag gillar SMG som f-n!
Skulle jag köpa en M3 skulle jag ha svårt att inte beställa med SMG. Den har några nackdelar jämfört med manuell, men det skulle jag helt klart kunna leva med. Fördelarna är mångdubbelt fler. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Johann är givetvis självskriven som guru när det gäller chassi på M3 E46
![]() ![]() |
||||
Tack för alla tänkvärda svar! (Har även korr profilen så hulliganerna från Råsunda kan lugna sig!!!!)
Men vad menar Peter G med att han är "(relativt) glad M3 SMG-ägare". Relativt glad är inte ett kul uttryck i samband med en bil för 4-500 laxar. Är det någon som vet när man fick ordning på motorerna under 01? Slutligen fick jag besked från mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) att de ville ha 20 lax för helförsäkring per år ![]() /Peter |
||||
![]() |
||||
Sedan man fick ordning på motorerna så har de funkat bra. Jag har If (tidigare Skandalia), jag pröjsar knappt 6 papp per år för halvförsäkring, boende i Stockholms innerstad med full bonus. Helförsäkring kostar typ dubbelt så mycket. If har varit separerat från Skandia sedan 1999. |
||||
mhmmm 72000 om året för en halvförsäkring.... Det är alltså du som hjälpt till med koncernbidragen till skandalia.... ![]() ![]() EDIT: Aj, Forumägarn hann före med en lite ödmjukare kommentar.... _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
SMG generation 1 i M3 E36 var en helt manuell låda som styrdes av massa elektronik o hydralik, precis som SMG2 i M3 E46. Sen finns det andra varianter i "vanliga" 3-serie bimmers. Jag vet att 330'n finns med paddlar och automat. _________________ ![]() |
||||
Även om jag hade betalat så mycket så hade de knappast gått till Skandia eftersom If ännu inte visat vinst utan kostat ägarna (varav Skandiakoncernen äger 29,42%) pengar. ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3857 besök totalt |