Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorjournalen igår
1, 2   >>
2353 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Motorjournalen igår

Antar att dom flesta såg på programmet? Tänkte ni på att dom inte klagade på att SUV:ar är miljöbovar MEN dom fick in en liten känga på skotrarna...

Förresten va det patetiskt att XC90 körde fast thumbs down Vad är det för 4wd som spinner på bakhjulet och står still med framhjulet?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Det var dessutom konstig betygsättning till folkvagns nackdel? Men de är ju från götet, de kan de inte göra annat. De skulle förmodligen bli anfallna på stan annars...

Men apropå XC90, borde inte haldexen klippt in där - eller gjordeden det ? Synd att man inte fick se var det spann? Jag tyckte att det såg ut som om ett framhjul och ett bakhjul spann? Ingen vits att kalla det för 4-drift om man inte kan låsa axlarna också...

Mvh/Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Nu har inte XC90 lika terränganpassat diffbromssystem som Touareg, men jag tycker också att det såg ut som lite av SBS. Man står väl inte och envisas med att köra framåt så man slirar upp djupa gropar för alla drivhjul?

Med reservation för konstig klippning av inslaget.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Kan det vara så att Volvon inte kan låsa mellan vä & hö bakhjul? Då hjälper ju inte att det låser mellan fram o bak


Så var min Golf syncro f.ö.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



BTG skrev:
Det var dessutom konstig betygsättning till folkvagns nackdel? Men de är ju från götet, de kan de inte göra annat. De skulle förmodligen bli anfallna på stan annars...

Men apropå XC90, borde inte haldexen klippt in där - eller gjordeden det ? Synd att man inte fick se var det spann? Jag tyckte att det såg ut som om ett framhjul och ett bakhjul spann? Ingen vits att kalla det för 4-drift om man inte kan låsa axlarna också...

Mvh/Micke


Utrymme och komfort var juh deras uttalanden som om bilarna var helt likvärdiga, men ändå fick folkan 3 och Voflon 4... Köregenskaper fick dom väll lika på? om inte folkan fick sämre, och då har väll ändå folkan bättre köregenskaper än vad Voflon, iaf sådana köregenskaper som ett sådant fordon EGENTLIGEN bör ha.
Fast sen är väll taureg/cayenne den enda SUV'en som egentligen lämpar sig mer eller mindre för terräng?
Dom såg ut att ha fasligt kul på isbanan med tauregen iaf
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



tycker det var ett ganska beigt pogram överlag ... tycker nog inte de vart lika vassa i år som förra året

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1080



Men inslaget om Pistmaskinerna var kul o se tycker jag.
Har alltid varit nyfiken på hur dom funkar mer. thumbs up

_________________
S a m u e l S
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Har vart ute och kört trial i ett kalhygge med en Touareg V6 och det var en annorlunda, och tillfredställande upplevelse.
Den betedde sig närmast som en pansarvagn och mindre stubbar och dyligt sågs inte som något större problem enligt min erfarenhet.

Tyckte för övrigt oxå de var lite hårda mot VW'n i betygsättnignen

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: Motorjournalen igår

Daniel Ekström skrev:
Antar att dom flesta såg på programmet? Tänkte ni på att dom inte klagade på att SUV:ar är miljöbovar MEN dom fick in en liten känga på skotrarna...

Förresten va det patetiskt att XC90 körde fast thumbs down Vad är det för 4wd som spinner på bakhjulet och står still med framhjulet?



Volvo har ingen fyrhjulsdriven bil. Första generationen V70 awd/xc kunde stå upp till 17sek med spinnande framhjul innan bakhjulen "aktiverades".
Själv körde man terrängbil i lumpen med 6hjul där man kunde låsa med nånting som heter differentialspärr. Tror inte volvo vet vad det är för något thumbs down
Sen har givetvis en bil som marknadsförs terränggående lågväxel.

Luktar marknadsknep (eller falks marknadsföring) lång väg om den där äckliga bilen. En dyr v70 är det helt enkelt i mina ögon. thumbs down

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Alla får ju tycka vad de vill om XC90 men i vilket fall som helst så marknadsför Volvo den ju inte heller som en terrängbil så något marknadsföringsknep är det ju faktiskt inte... Finns väl t o m som enbart framhjulsdriven i USA har jag för mig?
VW:n däremot marknadsförs ju som riktig terrängbil och då är det skillnad.

Personligen förstår jag inte syftet med dessa bilar men jag måste erkänna att XC90 faktiskt är väldigt ok att åka långt med. Fin komfort och tyst och skön. Fast det kan man ju få i en vanlig bil också!
Skulle jag vilja ha en terrängbil så skulle jag skaffa en LandRover Defender!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Samuel G skrev:
Men inslaget om Pistmaskinerna var kul o se tycker jag.
Har alltid varit nyfiken på hur dom funkar mer. thumbs up

Jag har kört en pistmaskin i södra statsbergets slaombacke i Sundsvall. Det var lite skoj, speciellt nedför när åker ut över kanten till branten och det känns som man står på framrutan och kör - det går att köra dem i väldigt branta backar. Däremot tar det ganska lång tid att lära sig att köra frambladet effektivt. Det är en väldig massa funktioner på spaken man sköter bladet med, eftersom det går att vinkla åt alla möjliga håll med sidovingar och allt.

Apropå lumpen så vill jag minnas att den sexhjulsdrivna skapelse jag körde där var tillverkad av Volvo...
Den hade inkopplingsbar framhjulsdrift, vilket kopplades in automatiskt när man bromsade och inte var det mjukt precis, utan med ett kraftigt skrap följt av en smäll. Om man ville leka på halken så brukade jag köra enbart med drivningen till de 4 hjul därbak inkopplade och sedan kunde man växla ned i ingången till en kurva och släppa upp kopplingen så att bakhjulen stod nästan stilla för att snyggt sladda genom kurvan genom att styra bakgreppet med gasen. Om man då av någon anledning tvingades bromsa, så kopplades framhjulen in med en smäll och helt plötsligt hade inte de heller något grepp...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Motorjournalen igår

[quote="Kunta"]
Daniel Ekström skrev:


Volvo har ingen fyrhjulsdriven bil. Första generationen V70 awd/xc kunde stå upp till 17sek med spinnande framhjul innan bakhjulen "aktiverades".


Vi har en sån, 850 awd, jag vet inte hur illa man ska bära sig för att få den att göra så. Har av misstag varit tvungen att prova köra upp från ett snöfyllt dike som jag inte såg och först blev stående i. Tycker 4wd-systemet funkade helt ok, den har ju inga riktiga diffbromsar eller diffspärrar men använder ju abs-systemet för att bromsa spinnande hjul, funkar faktiskt helt ok (fast bromsarna kan bli lite varma om man håller på mer än 30 sek). Därmed inte sagt att det är en terrängvagn..... men jag tycker den har betydligt bättre riktningstabilitet än framhjulsdrivna 850/V70 i dåligt vinterväglag. Sen kan man lägga upp härliga drivande 4hjulssladdar när det är halt på ett helt annat sätt än med rwd-bilar

_________________
Pär Hylander
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



OT om pistmaskiner.
I Åres störtloppsbacke finns det et ställe som i folkmun kallas för "skit-i-byxan branten". Den är så brant att pistmaskinerna måste vinchas upp

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: Motorjournalen igår

[quote="Pär Hylander"]
Kunta skrev:
Daniel Ekström skrev:


Volvo har ingen fyrhjulsdriven bil. Första generationen V70 awd/xc kunde stå upp till 17sek med spinnande framhjul innan bakhjulen "aktiverades".


Vi har en sån, 850 awd, jag vet inte hur illa man ska bära sig för att få den att göra så. Har av misstag varit tvungen att prova köra upp från ett snöfyllt dike som jag inte såg och först blev stående i. Tycker 4wd-systemet funkade helt ok, den har ju inga riktiga diffbromsar eller diffspärrar men använder ju abs-systemet för att bromsa spinnande hjul, funkar faktiskt helt ok (fast bromsarna kan bli lite varma om man håller på mer än 30 sek). Därmed inte sagt att det är en terrängvagn..... men jag tycker den har betydligt bättre riktningstabilitet än framhjulsdrivna 850/V70 i dåligt vinterväglag. Sen kan man lägga upp härliga drivande 4hjulssladdar när det är halt på ett helt annat sätt än med rwd-bilar


Mitt inlägg baserades på en insändare jag läste i AMS för något år sen. En äldre herre hade köpte en sådan bil för att ta upp båten med på hösten och fastnade på rampen med spinnande framhjul. Svaret han fick av Volvo var att det kunde i sällsynta fall ta upp til 17sek innan den drev på bakhjulen. Numera skall det där vara åtgärdat mig vetterligen men nja..
Fyrhjulsdriven bil för mig = Subaru, Alfa Q4, jeep osv. Det är 4hjulsdrift för mig.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



I Hundfjället vinchar dom väl upp pistmaskinerna uppför Flygande Kilometern eller vad den nu heter, 45 grader är den iaf,

Jag körde både Volvo och Scania i lumpen och visst kan Volvo bygga fyrhjulsdrivet, bra terrängegenskaper på elvorna och de är intressanta att köra på framhjulen med. Rätt ok att hoppa med också...
Sen kan man spendera många timmar med diffspärren inkopplad bak och sladda på Villingsbergs grusvägar. Scanian (TGB40) var dock helt överjävlig på att forcera terräng, montera slirskydd så kan man klättra i berg. thumbs up

Var det inte nån tidning som försökte dra en kärra med båt på uppför en sandback för ett tag sen och komfram till att personbilsfyrhjulsdrift inte funkar?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



MaZ skrev:
I Hundfjället vinchar dom väl upp pistmaskinerna uppför Flygande Kilometern eller vad den nu heter, 45 grader är den iaf,

Jag körde både Volvo och Scania i lumpen och visst kan Volvo bygga fyrhjulsdrivet, bra terrängegenskaper på elvorna och de är intressanta att köra på framhjulen med. Rätt ok att hoppa med också...
Sen kan man spendera många timmar med diffspärren inkopplad bak och sladda på Villingsbergs grusvägar. Scanian (TGB40) var dock helt överjävlig på att forcera terräng, montera slirskydd så kan man klättra i berg. thumbs up

Var det inte nån tidning som försökte dra en kärra med båt på uppför en sandback för ett tag sen och komfram till att personbilsfyrhjulsdrift inte funkar?


Brr...Villingsberg. Jag ryser...
Vi körde ju 13-14 sjuktransport bil, alltså en kortad 20:a med B30 motorn och 6hjulsdrift. Diffspärr på alla hjulen. Med kedjor på hjulen så klättrade den f-n i träd. Vi fick upp en i 140 enligt mätaren. Lät som motorn gjorde 13000 varv då

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Re: Motorjournalen igår

Kunta skrev:

Sen har givetvis en bil som marknadsförs terränggående lågväxel.

Luktar marknadsknep (eller falks marknadsföring) lång väg om den där äckliga bilen. En dyr v70 är det helt enkelt i mina ögon. thumbs down


Jag tittade på: http://www.volvoxc90.se/
som är lanseringssajten för XC90.

Hittade inget om "terränggående" faktiskt.

Tyckte att deras lanseringssajt var riktigt nyanserad faktiskt.
Men så bor jag ju i Göteborg
och kör inte Alfa

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



MaZ skrev:

Ioch sladda på Villingsbergs grusvägar. Scanian (TGB40) var dock helt överjävlig på att forcera terräng, montera slirskydd så kan man klättra i berg. thumbs up

Var det inte nån tidning som försökte dra en kärra med båt på uppför en sandback för ett tag sen och komfram till att personbilsfyrhjulsdrift inte funkar?


Jag körde själv i Villingsberg 1962. Men i stället för båt hade jag 15cm haubits i kroken. Den är inte direkt lättare än en vanlig båt. Men det gick det med.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Jag har lyckats med att köra fast en Land Rover Discovery, lånad från BMW, under en provtur. Två bärgare fick anlitas innan vi kunde starta återfärden till en måttligt imponerad bilnasare i Solna.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Göran Malmberg skrev:
MaZ skrev:

Ioch sladda på Villingsbergs grusvägar. Scanian (TGB40) var dock helt överjävlig på att forcera terräng, montera slirskydd så kan man klättra i berg. thumbs up

Var det inte nån tidning som försökte dra en kärra med båt på uppför en sandback för ett tag sen och komfram till att personbilsfyrhjulsdrift inte funkar?


Jag körde själv i Villingsberg 1962. Men i stället för båt hade jag 15cm haubits i kroken. Den är inte direkt lättare än en vanlig båt. Men det gick det med.
Göran Malmberg.


He he, jag drog ju inte båt med 40:an, jag drog 15,5 Fransysk...
Nån mer än jag som haft tiohjulssläpp med totalvikt på runt 15 ton på ekipaget?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



MaZ skrev:
Nån mer än jag som haft tiohjulssläpp med totalvikt på runt 15 ton på ekipaget?


Inte jag som körde just då men...har dansant mellan plogpinnarna på E4 mellan Umeå och Skellefteå...med en Scania 93 med en 2-axlad vagn, med 2 st bandvagnar som last.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Allmänt banåkaforum
Motorjournalen igår
1, 2   >>
2353 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande