Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2353 besök totalt |
Motorjournalen igår
Antar att dom flesta såg på programmet? Tänkte ni på att dom inte klagade på att SUV:ar är miljöbovar MEN dom fick in en liten känga på skotrarna... Förresten va det patetiskt att XC90 körde fast ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Det var dessutom konstig betygsättning till folkvagns nackdel? Men de är ju från götet, de kan de inte göra annat. De skulle förmodligen bli anfallna på stan annars...
![]() ![]() ![]() Men apropå XC90, borde inte haldexen klippt in där - eller gjordeden det ![]() ![]() Mvh/Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Nu har inte XC90 lika terränganpassat diffbromssystem som Touareg, men jag tycker också att det såg ut som lite av SBS. Man står väl inte och envisas med att köra framåt så man slirar upp djupa gropar för alla drivhjul?
Med reservation för konstig klippning av inslaget. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Utrymme och komfort var juh deras uttalanden som om bilarna var helt likvärdiga, men ändå fick folkan 3 och Voflon 4... Köregenskaper fick dom väll lika på? om inte folkan fick sämre, och då har väll ändå folkan bättre köregenskaper än vad Voflon, iaf sådana köregenskaper som ett sådant fordon EGENTLIGEN bör ha. Fast sen är väll taureg/cayenne den enda SUV'en som egentligen lämpar sig mer eller mindre för terräng? Dom såg ut att ha fasligt kul på isbanan med tauregen iaf ![]() |
||||
tycker det var ett ganska beigt pogram överlag ... tycker nog inte de vart lika vassa i år som förra året
|
||||
Har vart ute och kört trial i ett kalhygge med en Touareg V6 och det var en annorlunda, och tillfredställande upplevelse.
Den betedde sig närmast som en pansarvagn och mindre stubbar och dyligt sågs inte som något större problem enligt min erfarenhet. ![]() Tyckte för övrigt oxå de var lite hårda mot VW'n i betygsättnignen |
||||
Re: Motorjournalen igår
Volvo har ingen fyrhjulsdriven bil. Första generationen V70 awd/xc kunde stå upp till 17sek med spinnande framhjul innan bakhjulen "aktiverades". Själv körde man terrängbil i lumpen med 6hjul där man kunde låsa med nånting som heter differentialspärr. Tror inte volvo vet vad det är för något ![]() Sen har givetvis en bil som marknadsförs terränggående lågväxel. Luktar marknadsknep (eller falks marknadsföring) lång väg om den där äckliga bilen. En dyr v70 är det helt enkelt i mina ögon. ![]() ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Alla får ju tycka vad de vill om XC90 men i vilket fall som helst så marknadsför Volvo den ju inte heller som en terrängbil så något marknadsföringsknep är det ju faktiskt inte... Finns väl t o m som enbart framhjulsdriven i USA har jag för mig?
VW:n däremot marknadsförs ju som riktig terrängbil och då är det skillnad. Personligen förstår jag inte syftet med dessa bilar men jag måste erkänna att XC90 faktiskt är väldigt ok att åka långt med. Fin komfort och tyst och skön. Fast det kan man ju få i en vanlig bil också! Skulle jag vilja ha en terrängbil så skulle jag skaffa en LandRover Defender! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Jag har kört en pistmaskin i södra statsbergets slaombacke i Sundsvall. Det var lite skoj, speciellt nedför när åker ut över kanten till branten och det känns som man står på framrutan och kör - det går att köra dem i väldigt branta backar. Däremot tar det ganska lång tid att lära sig att köra frambladet effektivt. Det är en väldig massa funktioner på spaken man sköter bladet med, eftersom det går att vinkla åt alla möjliga håll med sidovingar och allt. Apropå lumpen så vill jag minnas att den sexhjulsdrivna skapelse jag körde där var tillverkad av Volvo... Den hade inkopplingsbar framhjulsdrift, vilket kopplades in automatiskt när man bromsade och inte var det mjukt precis, utan med ett kraftigt skrap följt av en smäll. Om man ville leka på halken så brukade jag köra enbart med drivningen till de 4 hjul därbak inkopplade och sedan kunde man växla ned i ingången till en kurva och släppa upp kopplingen så att bakhjulen stod nästan stilla för att snyggt sladda genom kurvan genom att styra bakgreppet med gasen. Om man då av någon anledning tvingades bromsa, så kopplades framhjulen in med en smäll och helt plötsligt hade inte de heller något grepp... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
[quote="Kunta"]
Vi har en sån, 850 awd, jag vet inte hur illa man ska bära sig för att få den att göra så. Har av misstag varit tvungen att prova köra upp från ett snöfyllt dike som jag inte såg och först blev stående i. Tycker 4wd-systemet funkade helt ok, den har ju inga riktiga diffbromsar eller diffspärrar men använder ju abs-systemet för att bromsa spinnande hjul, funkar faktiskt helt ok (fast bromsarna kan bli lite varma om man håller på mer än 30 sek). Därmed inte sagt att det är en terrängvagn..... men jag tycker den har betydligt bättre riktningstabilitet än framhjulsdrivna 850/V70 i dåligt vinterväglag. Sen kan man lägga upp härliga drivande 4hjulssladdar när det är halt ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
[quote="Pär Hylander"]
Mitt inlägg baserades på en insändare jag läste i AMS för något år sen. En äldre herre hade köpte en sådan bil för att ta upp båten med på hösten och fastnade på rampen med spinnande framhjul. Svaret han fick av Volvo var att det kunde i sällsynta fall ta upp til 17sek innan den drev på bakhjulen. Numera skall det där vara åtgärdat mig vetterligen men nja.. Fyrhjulsdriven bil för mig = Subaru, Alfa Q4, jeep osv. Det är 4hjulsdrift för mig. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
I Hundfjället vinchar dom väl upp pistmaskinerna uppför Flygande Kilometern eller vad den nu heter, 45 grader är den iaf,
![]() Jag körde både Volvo och Scania i lumpen och visst kan Volvo bygga fyrhjulsdrivet, bra terrängegenskaper på elvorna och de är intressanta att köra på framhjulen med. Rätt ok att hoppa med också... ![]() Sen kan man spendera många timmar med diffspärren inkopplad bak och sladda på Villingsbergs grusvägar. Scanian (TGB40) var dock helt överjävlig på att forcera terräng, montera slirskydd så kan man klättra i berg. ![]() Var det inte nån tidning som försökte dra en kärra med båt på uppför en sandback för ett tag sen och komfram till att personbilsfyrhjulsdrift inte funkar? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Brr...Villingsberg. Jag ryser... Vi körde ju 13-14 sjuktransport bil, alltså en kortad 20:a med B30 motorn och 6hjulsdrift. Diffspärr på alla hjulen. Med kedjor på hjulen så klättrade den f-n i träd. Vi fick upp en i 140 enligt mätaren. Lät som motorn gjorde 13000 varv då ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Jag tittade på: http://www.volvoxc90.se/ som är lanseringssajten för XC90. Hittade inget om "terränggående" faktiskt. Tyckte att deras lanseringssajt var riktigt nyanserad faktiskt. Men så bor jag ju i Göteborg och kör inte Alfa |
||||
Jag körde själv i Villingsberg 1962. Men i stället för båt hade jag 15cm haubits i kroken. Den är inte direkt lättare än en vanlig båt. Men det gick det med. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag har lyckats med att köra fast en Land Rover Discovery, lånad från BMW, under en provtur. Två bärgare fick anlitas innan vi kunde starta återfärden till en måttligt imponerad bilnasare i Solna.
_________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
He he, jag drog ju inte båt med 40:an, jag drog 15,5 Fransysk... ![]() Nån mer än jag som haft tiohjulssläpp med totalvikt på runt 15 ton på ekipaget? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Inte jag som körde just då men...har dansant mellan plogpinnarna på E4 mellan Umeå och Skellefteå...med en Scania 93 med en 2-axlad vagn, med 2 st bandvagnar som last. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2353 besök totalt |