Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
kolfiber igen!
1, 2   >>
2528 besök totalt
Jonny306
Södermalm/Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 4


Trådstartare
kolfiber igen!

jag undrar om det finns nån firma i stockholmstrakten som kan hjälpa mig lägga på lite kolfiber på några inredningsdetaljer
jag vill alltså inte gjuta av något utan bara ha en snygg yta
töntigt,jag vet
men man måste ju börja nånstans

_________________
Jonny Wennström
http://www.peugeot-sport-club.com/index.html
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Hej Jonny

Läs gärna igenom forumreglerna i tråden "(viktigt) L Ä S - D E T - H Ä R - N o G A - (annars #&%!&#%!!) "
längst upp i forumet.. speciellt delen om användarnamn och signatur.. (leker forum )

btw.. tänk på att sakerna bli ännu tyngre om du har både org inredning och kolfiber utanpå det

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Jonny306
Södermalm/Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 4


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Hej Jonny

Läs gärna igenom forumreglerna i tråden "(viktigt) L Ä S - D E T - H Ä R - N o G A - (annars #&%!&#%!!) "
längst upp i forumet.. speciellt delen om användarnamn och signatur.. (leker forum )

btw.. tänk på att sakerna bli ännu tyngre om du har både org inredning och kolfiber utanpå det

så där ja
problemet är att jag oxå blir tyngre och tyngre
jag vill bara att det ska se snyggt ut
om jag går ner några kilo,så jämnar det nog ut sig

_________________
Jonny Wennström
http://www.peugeot-sport-club.com/index.html
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: kolfiber igen!

Jonny306 skrev:
jag undrar om det finns nån firma i stockholmstrakten som kan hjälpa mig lägga på lite kolfiber på några inredningsdetaljer
jag vill alltså inte gjuta av något utan bara ha en snygg yta
töntigt,jag vet
men man måste ju börja nånstans


Det är nog inte så lätt att få snygg yta på det. Normalt förfaringssätt är att göra en spegelvänd avgjutning, och se till att få mycket fin yta på den. I avgjutningen draperar man med fiber och slabbar på plast, Då blir ytan mot avgjutningen fin, men baksidan mkt "rå". Skulle du drapera med fiber utanpå dina befintliga paneler och sen plasta så blir det den råa ytan utåt.

Inte lätt att fuska med det inte

Gör du bra formar så kan du ju förse alla dina 306-polare med inredningspaneler sen

_________________
Pär Hylander
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Re: kolfiber igen!

Pär Hylander skrev:
Jonny306 skrev:
jag undrar om det finns nån firma i stockholmstrakten som kan hjälpa mig lägga på lite kolfiber på några inredningsdetaljer
jag vill alltså inte gjuta av något utan bara ha en snygg yta
töntigt,jag vet
men man måste ju börja nånstans


Det är nog inte så lätt att få snygg yta på det. Normalt förfaringssätt är att göra en spegelvänd avgjutning, och se till att få mycket fin yta på den. I avgjutningen draperar man med fiber och slabbar på plast, Då blir ytan mot avgjutningen fin, men baksidan mkt "rå". Skulle du drapera med fiber utanpå dina befintliga paneler och sen plasta så blir det den råa ytan utåt.

Inte lätt att fuska med det inte

Gör du bra formar så kan du ju förse alla dina 306-polare med inredningspaneler sen



Då blir det dessutom lättare......

/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Vad säger SBP om att hårdgöra instrumentbrädan? (om det nu inte är bara lite dekor som avses). Alla rallybilar (som ju inregistreras till skillnad från racerbilar) ända upp till WRC har väl t.ex. madrasserad bräda kvar av liknande anledning, att det finns nåt krocksäkerhetskrav?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Är det inte många V8 åkare som monterar in aluminiumbräda i drag-r stil?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: kolfiber igen!

Jonny306 skrev:
jag undrar om det finns nån firma i stockholmstrakten som kan hjälpa mig lägga på lite kolfiber på några inredningsdetaljer
jag vill alltså inte gjuta av något utan bara ha en snygg yta
töntigt,jag vet
men man måste ju börja nånstans


För att få snygg yta så slipas epoxyn och klarlackas efteråt. Blir 100% snyggt. Så görs i bilstereobranchen. Hör med PM bilstereo i bilborgen.
Dom kan kolfiberdesign.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Jonny306
Södermalm/Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 4


Trådstartare
jag hade tänkt att göra ett kolfiberark mellan två glasskivor
behöver jag ändå släppmedel?
tips mottages tacksamt

_________________
Jonny Wennström
http://www.peugeot-sport-club.com/index.html
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Jonny306 skrev:
jag hade tänkt att göra ett kolfiberark mellan två glasskivor
behöver jag ändå släppmedel?
tips mottages tacksamt


Jaa...annars har du en ovanligt fräck och dyr glasbit...
Men vanligt bilvax funkar kanon om man lägger på en 5-8 lager thumbs up

Själv har jag däremot aldrig provat att gjuta mellan två glasskivor och tvivlar på att du kommer lyckas få två blanka fina ytor...däremot funkar det utmärkt att göra två tunna skivor och sedan plasta ihop de två "råa" ytorna...

Men kolfiber är ju inte i första hand snyggt...utan lätt och starkt...

_________________
Karl Brag
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Kolla även med www.swecomposite.com dom kan säkerligen hjälpa dig. Jag ska beställa kolfiger-twill därifrån senare. Det ska vara en matta som är tätvävd och följsam -> bra till paneler

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Såg på bilderna på www.swecomposite.com att dom hade snygg text i kolfiberlaminatet. Hur gör man det??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Den där texten ser ut att vara gjord av utskuren aramidfiber (kevlar). Kommer ihåg en BMW 2002 turbo från spoilernytt som hade såna texter. Det svåra tror jag är att klippa ut snygga bokstäver. Kevlar är väldigt svårklippt. Men jag ska ju inte ljuga å säga att jag inte har planer på liknande grejer

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Jonny306
Södermalm/Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 4


Trådstartare
jag kontaktar nog swecomposit och hör om dom kan hjälpa mig
tack för alla tips

_________________
Jonny Wennström
http://www.peugeot-sport-club.com/index.html
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: kolfiber igen!

Göran Malmberg skrev:
Jonny306 skrev:
jag undrar om det finns nån firma i stockholmstrakten som kan hjälpa mig lägga på lite kolfiber på några inredningsdetaljer
jag vill alltså inte gjuta av något utan bara ha en snygg yta
töntigt,jag vet
men man måste ju börja nånstans


För att få snygg yta så slipas epoxyn och klarlackas efteråt. Blir 100% snyggt. Så görs i bilstereobranchen. Hör med PM bilstereo i bilborgen.
Dom kan kolfiberdesign.
Göran Malmberg.


*fliin* det går alltså att fuska även med detta....

_________________
Pär Hylander
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



PCR skrev:
Jonny306 skrev:
jag hade tänkt att göra ett kolfiberark mellan två glasskivor
behöver jag ändå släppmedel?
tips mottages tacksamt


Jaa...annars har du en ovanligt fräck och dyr glasbit...
Men vanligt bilvax funkar kanon om man lägger på en 5-8 lager thumbs up

Själv har jag däremot aldrig provat att gjuta mellan två glasskivor och tvivlar på att du kommer lyckas få två blanka fina ytor...däremot funkar det utmärkt att göra två tunna skivor och sedan plasta ihop de två "råa" ytorna...

Men kolfiber är ju inte i första hand snyggt...utan lätt och starkt...


jag har gjutit kolfiber på glasskivor och det funkar bra och lägga en till ovanpå men det gäller att vara noga med att kolfibern är blöt ovanpå ta sen och lägg på tyngder ovan på glasskivan så brukar det bli bra
Ang vax så använd ett vax som inte har nåt polermedel i
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Här var det en otroligt enkel förklaring på hur man själv ENKELT kan göra kolfiberskivor..... (inte för bilar utan för datorer men principen funkar ju...)

http://www.mashie.org/guides/cfbalsa01.html

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



En sak som jag har funderat lite över, jag kommer inte ihåg om det har tagits upp förut men hur gör man om man vill ha en huv i kolfiber? Jag tänker då främst på om man smäller så vill man ju inte ha den som en Giljotin varken in i egna bilen eller den bilen man smäller med.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Kolfiber som deformeras brukar bli till små, små bitar så troligen så har inte din nya fiberhuv i närheten så mycket giljotinförmåga som originalplåthuven...

_________________
Karl Brag
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Jo jo men kolfiber är ju starkare än aluminium eller? Skulle vara kul o veta vad dom som tillverkar saker i kolfiber gör, om dom gör den så att det krävs lika mycket kraft för att ha sönder den som en vanlig huv eller om dom gör den starkare än en vanlig huv.

PS. Inte jag som ska ha utan har hört funderingen av många kompisar som är i valet och kvalet, Jag jobbar på en Ford Escrot big block (1.6 liter ) Ghia Ds.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Gustav Uhlander skrev:
Jo jo men kolfiber är ju starkare än aluminium eller? Skulle vara kul o veta vad dom som tillverkar saker i kolfiber gör, om dom gör den så att det krävs lika mycket kraft för att ha sönder den som en vanlig huv eller om dom gör den starkare än en vanlig huv.
.


Nu har jag svårt att hålla käften som vanligt Jag har mkt liten egen "hands-on" erfarenhet, men råkar jobba på ett ställe som som kan mycket om fiber och laminat.

Eftersom alu och ett kolfiberlaminat har så olika egenskaper så bör man nog lite närmare fundera på vad man menar med kraft. Om det handlar om att lägga sin huv på två sågbockar och ställa tyngder på på mitten, så böjer nog många kolfiberhuvar ner mindre än motsvarande aluhuv. Men skulle man slå på den med hammare/slägga så är det nog större risk att kolfiberhuven spricker, aluhuven lär få en bubbla.

Med andra ord är altså kolfiberlaminater styvt och sprött, aluhuven är inte alls så styv men segare.

Tjockleken på laminatet avgörs nog ofta inte enbart med tanke på hållfastheten, det kan vara så att för att det inte ska bli för ojämn yta (fult alltså) så kanske man lägger ett eller ett par extra lager fiber än vad som egentligen behövs.

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
kolfiber igen!
1, 2   >>
2528 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande