Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2528 besök totalt |
kolfiber igen!
jag undrar om det finns nån firma i stockholmstrakten som kan hjälpa mig lägga på lite kolfiber på några inredningsdetaljer jag vill alltså inte gjuta av något utan bara ha en snygg yta töntigt,jag vet ![]() men man måste ju börja nånstans |
||||
Hej Jonny
![]() Läs gärna igenom forumreglerna i tråden "(viktigt) L Ä S - D E T - H Ä R - N o G A - (annars #&%!&#%!!) " längst upp i forumet.. speciellt delen om användarnamn och signatur.. (leker forum ![]() btw.. tänk på att sakerna bli ännu tyngre om du har både org inredning och kolfiber utanpå det ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
så där ja ![]() problemet är att jag oxå blir tyngre och tyngre jag vill bara att det ska se snyggt ut om jag går ner några kilo,så jämnar det nog ut sig ![]() |
||||
Re: kolfiber igen!
Det är nog inte så lätt att få snygg yta på det. Normalt förfaringssätt är att göra en spegelvänd avgjutning, och se till att få mycket fin yta på den. I avgjutningen draperar man med fiber och slabbar på plast, Då blir ytan mot avgjutningen fin, men baksidan mkt "rå". Skulle du drapera med fiber utanpå dina befintliga paneler och sen plasta så blir det den råa ytan utåt. Inte lätt att fuska med det inte ![]() Gör du bra formar så kan du ju förse alla dina 306-polare med inredningspaneler sen ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Då blir det dessutom lättare...... ![]() /Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||
Vad säger SBP om att hårdgöra instrumentbrädan? (om det nu inte är bara lite dekor som avses). Alla rallybilar (som ju inregistreras till skillnad från racerbilar) ända upp till WRC har väl t.ex. madrasserad bräda kvar av liknande anledning, att det finns nåt krocksäkerhetskrav?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
För att få snygg yta så slipas epoxyn och klarlackas efteråt. Blir 100% snyggt. Så görs i bilstereobranchen. Hör med PM bilstereo i bilborgen. Dom kan kolfiberdesign. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
jag hade tänkt att göra ett kolfiberark mellan två glasskivor
behöver jag ändå släppmedel? tips mottages tacksamt ![]() |
||||
Jaa...annars har du en ovanligt fräck och dyr glasbit... ![]() Men vanligt bilvax funkar kanon om man lägger på en 5-8 lager ![]() Själv har jag däremot aldrig provat att gjuta mellan två glasskivor och tvivlar på att du kommer lyckas få två blanka fina ytor...däremot funkar det utmärkt att göra två tunna skivor och sedan plasta ihop de två "råa" ytorna... Men kolfiber är ju inte i första hand snyggt...utan lätt och starkt... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Kolla även med www.swecomposite.com dom kan säkerligen hjälpa dig. Jag ska beställa kolfiger-twill därifrån senare. Det ska vara en matta som är tätvävd och följsam -> bra till paneler
![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Såg på bilderna på www.swecomposite.com att dom hade snygg text i kolfiberlaminatet. Hur gör man det??
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Den där texten ser ut att vara gjord av utskuren aramidfiber (kevlar). Kommer ihåg en BMW 2002 turbo från spoilernytt som hade såna texter. Det svåra tror jag är att klippa ut snygga bokstäver. Kevlar är väldigt svårklippt. Men jag ska ju inte ljuga å säga att jag inte har planer på liknande grejer
![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
||||
*fliin* det går alltså att fuska även med detta.... _________________ Pär Hylander |
||||
jag har gjutit kolfiber på glasskivor och det funkar bra och lägga en till ovanpå men det gäller att vara noga med att kolfibern är blöt ovanpå ta sen och lägg på tyngder ovan på glasskivan så brukar det bli bra Ang vax så använd ett vax som inte har nåt polermedel i |
||||
Här var det en otroligt enkel förklaring på hur man själv ENKELT kan göra kolfiberskivor..... (inte för bilar utan för datorer men principen funkar ju...)
http://www.mashie.org/guides/cfbalsa01.html |
||||
En sak som jag har funderat lite över, jag kommer inte ihåg om det har tagits upp förut men hur gör man om man vill ha en huv i kolfiber? Jag tänker då främst på om man smäller så vill man ju inte ha den som en Giljotin varken in i egna bilen eller den bilen man smäller med.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Jo jo men kolfiber är ju starkare än aluminium eller? Skulle vara kul o veta vad dom som tillverkar saker i kolfiber gör, om dom gör den så att det krävs lika mycket kraft för att ha sönder den som en vanlig huv eller om dom gör den starkare än en vanlig huv.
PS. Inte jag som ska ha utan har hört funderingen av många kompisar som är i valet och kvalet, Jag jobbar på en Ford Escrot big block (1.6 liter ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Nu har jag svårt att hålla käften som vanligt ![]() Eftersom alu och ett kolfiberlaminat har så olika egenskaper så bör man nog lite närmare fundera på vad man menar med kraft. Om det handlar om att lägga sin huv på två sågbockar och ställa tyngder på på mitten, så böjer nog många kolfiberhuvar ner mindre än motsvarande aluhuv. Men skulle man slå på den med hammare/slägga så är det nog större risk att kolfiberhuven spricker, aluhuven lär få en bubbla. Med andra ord är altså kolfiberlaminater styvt och sprött, aluhuven är inte alls så styv men segare. Tjockleken på laminatet avgörs nog ofta inte enbart med tanke på hållfastheten, det kan vara så att för att det inte ska bli för ojämn yta (fult alltså) så kanske man lägger ett eller ett par extra lager fiber än vad som egentligen behövs. _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2528 besök totalt |