Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (2530 totalt) |
Spricka i sprängkåpan - hur allvarligt?
Jag har en spricka i min getrag 260 som är orsakad av yttre våld, inte pga kopplingsras eller liknande. Den är ca 6cm lång och jag har borrat ett hål i slutet av sprickan för att hindra att den kryper vidare för lätt. Måste det svetsas tror ni? Motorn är en nästan original BMW m30b35 ![]() |
||||||
Re: Spricka i sprängkåpan - hur allvarligt?
Eller ta 2st plattjärnsbitar 4*20mm tex och dra dessa mot varandra tvärst över sprickan med M6 skruvar och mutter. 2st skruv på varje sida av sprickan, alltså 4 skruv totalt. Hjälper till att hålla ihop så sprickan inte fortsätter även fast du borrat. _________________ Roland Johansson |
||||||
Det är en variant ja. Dålig tillgång till tig-svets och stor vilja att få i drivlinan ![]() |
||||||
Känns inte som att det är hela världen... Hade varit värre om det var sprucket på andra hållet tycker jag.
Men lägg en svets ändå. Det känns åtminstone bättre, eller hur!? Annars går du bara och grubblar på det hela tiden. ![]() _________________ L-P Johnsson |
||||||
Troligen behöver du inte göra någonting, men du får inte svaret nu... Sätt flera plattjärnsbitar. Det handlar oavsett om du svetsar eller skruvar ihop det att hindra att delarna kan röra sig gentemot varandra och få det att spricka längre. _________________ Roland Johansson |
||||||
Släng i lådan i bilen och åk förbi närmaste svetsfirma. De kan på 5 minuter lägga i en sträng svets (förslagsvis med pinne) så du slipper oroa dig i framtiden.
Kan knappast kosta mer än 200-300:- att få det fixat. Den extra dagen det tar för att hitta en svetsfirma att utföra det kommer du garanterat inte ångra när det väl är gjort. _________________ John Edvardsson |
||||||
Re:
Håller med, varför slarva när allt ändå är nere? |
||||||
Re:
Trodde att det var lös sprängkåpa på M30 maskinerna, typ som till M10 och S14. Har jag missat något som jag borde känna till. ![]() Hur som hälst, går det att komma åt å svetsa med lådan på plats, så som sagt, stick iväg och få det fixat av nån som kan svetsa det åt dig. ![]() MVH// Tobbe P _________________ Tobbe Pettersson ![]() |
||||||
Tur att det finns människor som tänker rationellt. Tid hos svetsaren är beställd
![]() |
||||||
Re:
M10 har aldrig haft lös sprängkåpa orginal. Inte heller den stora massan av M30 motorerna. Endast de M30 bilar med 265 låda har lös sprängkåpa, dvs de med sportlådor eller några med 5-växlad overdrive låda. De med overdrive och 265 gäller några få årsmodeller bara på slutet av 70 och en årsmodell på 80-talet. Alla andra har 260 låda, eller M5 280 låda. Hmm ja just ja, även riktigt gamla 4-växlade M30 lådor finns med lös kåpa, då snackar vi E3 och E9 sent 60, tidigt 70 tal. På S14 sitter det en 265 sportlåda så den är med lös kåpa med. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
Re:
Klokt val ![]() Visa gärna resultatet i tråden när du fått lådan fixad, så fler människor kan tänka rationellt när de söker på "sprängkåpa". ![]() ![]() (Plus att jag är nyfiken. ![]() _________________ John Edvardsson |
||||||
Re:
Visst tusan, så va de ju, nu vaknade minnes banken. ![]() Tack Fredrik. ![]() _________________ Tobbe Pettersson ![]() |
||||||
Så här blev det
![]() ![]() Smeden tyckte att det var en bra legering så jag skippar bandjärnen. Ska nog hålla bra. Tack för alla tipsen! |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (2530 totalt) |