Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spricka i sprängkåpan - hur allvarligt?
2 besök senaste veckan (2530 totalt)
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Spricka i sprängkåpan - hur allvarligt?

Jag har en spricka i min getrag 260 som är orsakad av yttre våld, inte pga kopplingsras eller liknande. Den är ca 6cm lång och jag har borrat ett hål i slutet av sprickan för att hindra att den kryper vidare för lätt. Måste det svetsas tror ni? Motorn är en nästan original BMW m30b35


_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5250



Re: Spricka i sprängkåpan - hur allvarligt?

tyskstuk skrev:
Jag har en spricka i min getrag 260 som är orsakad av yttre våld, inte pga kopplingsras eller liknande. Den är ca 6cm lång och jag har borrat ett hål i slutet av sprickan för att hindra att den kryper vidare för lätt. Måste det svetsas tror ni? Motorn är en nästan original BMW m30b35



Eller ta 2st plattjärnsbitar 4*20mm tex och dra dessa mot varandra tvärst över sprickan med M6 skruvar och mutter. 2st skruv på varje sida av sprickan, alltså 4 skruv totalt. Hjälper till att hålla ihop så sprickan inte fortsätter även fast du borrat.

_________________
Roland Johansson
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Re: Spricka i sprängkåpan - hur allvarligt?

Rolle Scirocco skrev:
tyskstuk skrev:
Jag har en spricka i min getrag 260 som är orsakad av yttre våld, inte pga kopplingsras eller liknande. Den är ca 6cm lång och jag har borrat ett hål i slutet av sprickan för att hindra att den kryper vidare för lätt. Måste det svetsas tror ni? Motorn är en nästan original BMW m30b35



Eller ta 2st plattjärnsbitar 4*20mm tex och dra dessa mot varandra tvärst över sprickan med M6 skruvar och mutter. 2st skruv på varje sida av sprickan, alltså 4 skruv totalt. Hjälper till att hålla ihop så sprickan inte fortsätter även fast du borrat.


Det är en variant ja. Dålig tillgång till tig-svets och stor vilja att få i drivlinan undrar om det räcker så, någon mer som har erfarenheter av detta?

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Känns inte som att det är hela världen... Hade varit värre om det var sprucket på andra hållet tycker jag.
Men lägg en svets ändå. Det känns åtminstone bättre, eller hur!? Annars går du bara och grubblar på det hela tiden.

_________________
L-P Johnsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5250



Re: Spricka i sprängkåpan - hur allvarligt?

tyskstuk skrev:
Rolle Scirocco skrev:
tyskstuk skrev:
Jag har en spricka i min getrag 260 som är orsakad av yttre våld, inte pga kopplingsras eller liknande. Den är ca 6cm lång och jag har borrat ett hål i slutet av sprickan för att hindra att den kryper vidare för lätt. Måste det svetsas tror ni? Motorn är en nästan original BMW m30b35



Eller ta 2st plattjärnsbitar 4*20mm tex och dra dessa mot varandra tvärst över sprickan med M6 skruvar och mutter. 2st skruv på varje sida av sprickan, alltså 4 skruv totalt. Hjälper till att hålla ihop så sprickan inte fortsätter även fast du borrat.


Det är en variant ja. Dålig tillgång till tig-svets och stor vilja att få i drivlinan undrar om det räcker så, någon mer som har erfarenheter av detta?


Troligen behöver du inte göra någonting, men du får inte svaret nu... Sätt flera plattjärnsbitar. Det handlar oavsett om du svetsar eller skruvar ihop det att hindra att delarna kan röra sig gentemot varandra och få det att spricka längre.

_________________
Roland Johansson
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148



Släng i lådan i bilen och åk förbi närmaste svetsfirma. De kan på 5 minuter lägga i en sträng svets (förslagsvis med pinne) så du slipper oroa dig i framtiden.
Kan knappast kosta mer än 200-300:- att få det fixat.

Den extra dagen det tar för att hitta en svetsfirma att utföra det kommer du garanterat inte ångra när det väl är gjort.

_________________
John Edvardsson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

JohnE skrev:
Släng i lådan i bilen och åk förbi närmaste svetsfirma. De kan på 5 minuter lägga i en sträng svets (förslagsvis med pinne) så du slipper oroa dig i framtiden.
Kan knappast kosta mer än 200-300:- att få det fixat.

Den extra dagen det tar för att hitta en svetsfirma att utföra det kommer du garanterat inte ångra när det väl är gjort.


Håller med, varför slarva när allt ändå är nere?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005
Inlägg: 106



Re:

Trodde att det var lös sprängkåpa på M30 maskinerna, typ som till M10 och S14. Har jag missat något som jag borde känna till.

Hur som hälst, går det att komma åt å svetsa med lådan på plats, så som sagt, stick iväg och få det fixat av nån som kan svetsa det åt dig. thumbs up

MVH// Tobbe P

_________________
Tobbe Pettersson
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Tur att det finns människor som tänker rationellt. Tid hos svetsaren är beställd Trodde det skulle bli dyrare, några hundralappar är det värt.

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Re:

Fisåkare skrev:
Trodde att det var lös sprängkåpa på M30 maskinerna, typ som till M10 och S14. Har jag missat något som jag borde känna till.
MVH// Tobbe P


M10 har aldrig haft lös sprängkåpa orginal. Inte heller den stora massan av M30 motorerna. Endast de M30 bilar med 265 låda har lös sprängkåpa, dvs de med sportlådor eller några med 5-växlad overdrive låda. De med overdrive och 265 gäller några få årsmodeller bara på slutet av 70 och en årsmodell på 80-talet. Alla andra har 260 låda, eller M5 280 låda. Hmm ja just ja, även riktigt gamla 4-växlade M30 lådor finns med lös kåpa, då snackar vi E3 och E9 sent 60, tidigt 70 tal.
På S14 sitter det en 265 sportlåda så den är med lös kåpa med.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148



Re:

tyskstuk skrev:
Tur att det finns människor som tänker rationellt. Tid hos svetsaren är beställd Trodde det skulle bli dyrare, några hundralappar är det värt.


Klokt val thumbs up
Visa gärna resultatet i tråden när du fått lådan fixad, så fler människor kan tänka rationellt när de söker på "sprängkåpa".
(Plus att jag är nyfiken. )

_________________
John Edvardsson
Citera
Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005
Inlägg: 106



Re:

FSRacing skrev:
Fisåkare skrev:
Trodde att det var lös sprängkåpa på M30 maskinerna, typ som till M10 och S14. Har jag missat något som jag borde känna till.
MVH// Tobbe P


M10 har aldrig haft lös sprängkåpa orginal. Inte heller den stora massan av M30 motorerna. Endast de M30 bilar med 265 låda har lös sprängkåpa, dvs de med sportlådor eller några med 5-växlad overdrive låda. De med overdrive och 265 gäller några få årsmodeller bara på slutet av 70 och en årsmodell på 80-talet. Alla andra har 260 låda, eller M5 280 låda. Hmm ja just ja, även riktigt gamla 4-växlade M30 lådor finns med lös kåpa, då snackar vi E3 och E9 sent 60, tidigt 70 tal.
På S14 sitter det en 265 sportlåda så den är med lös kåpa med.

Visst tusan, så va de ju, nu vaknade minnes banken.

Tack Fredrik.

_________________
Tobbe Pettersson
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Så här blev det



'

Smeden tyckte att det var en bra legering så jag skippar bandjärnen. Ska nog hålla bra.

Tack för alla tipsen!

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Skruva banåkabil
Spricka i sprängkåpan - hur allvarligt?
2 besök senaste veckan (2530 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande