Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"ofjädrad vikt" och andra viktigheter..
<<   1, 2
5724 besök totalt
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



Erik (fd Mooseman) skrev:
JAg har hört nånstans att 1kg på fälg/däck motsvarar 10kg lättning på bilen. OBS! Hört, inte vet.


Hvis du snakker om "rotating mass", så diskuterte vi dette i denne tråden:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=53007&highlight=#53007
Bl.a. finnes det link til diverse formler for å regne det ut.

mvh,
orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Förslag på jämförelse när man funderar på "ofjädrad vikt"....

Tänk att du har fyra bollar framför dig:
1) Golfboll
2) Handboll >
3) Basketboll
4) Medecinboll (tror jag den där j*dra tunga bollen heter)

Jämför med ett hjul nu, och man inser att golfbollen är rätt så lätt - å den studsar rätt så bra pga sin uppbyggnad också...

Handbollen (>) i sin tur är lite tyngre och för att du skall få samma fart med den så krävs det en hel del, samma sak med studsandet, det krävs mera kraft att få stopp på en sådan...

Basketbollen lider än mera...

Medecinbollen därimot är inte så villig att studsa i över huvudet taget och tuuuung är den.

Men denna jämförelse, som haltar en hel del men ändå bör gå att använda, så inser man att de krafter man måste ha för att hantera en tyngre boll (eller hjul/hjulupphängning/bromsar osv) är markant större. Och precis som när man går på gymmet och flyttar vikter med sin kropps kapacitet så blir det svårare att få samma precision i samband med att vikten (alltså den kraft som krävs) stiger....

och med medecinbollen så inser man snabbt vad ett par 22" hjul med feta sulor gör mot ens bils uppförande på väg/bana.....

Vad sägs, duger jämförelsen ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013



Jonas Jarlmark skrev:
Magnus:

Jag räknade lite på tröghetsmomentet för en normalt däck/fälgkombination (225/50-16 på 6 kg med stålfälg på 7 kg) och kom fram till att för acceleration rakt fram och bromsning är 1kg lättning på hjulet värt ca. 1,5kg på bilen.

Så om 1 kg/st lättare fälgar kostar 20000:- (dvs. 4kg fälg) så kan man se om man kan hitta något i bilen som väger ca. 6 kg som man inte behöver och som kostar mindre än 20000:- att ta bort...


Kan inte göra annat än att hålla med dig. thumbs up om nu dina beräkningar stämmer. Accelerationsmässigt och bromsmässigt tycker jag att det borde vara iprincip försumbart om fälgen och däcket är lätt eller tungt.

Sålänge omkretsen är den samma naturligtvis. Ändrar man den så ändrar man utväxlingsförhållandet.

Vikten på däck och fälg påverkar den ofjädrade vikten. Där kan jag förstå att den har betydelse om vägen är inte perfekt plan.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jonas Jarlmark skrev:
Magnus:

Jag räknade lite på tröghetsmomentet för en normalt däck/fälgkombination (225/50-16 på 6 kg med stålfälg på 7 kg) och kom fram till att för acceleration rakt fram och bromsning är 1kg lättning på hjulet värt ca. 1,5kg på bilen.

För de av er som pluggat lite, vilka rätt många verkar ha gjort, så blev den ekvivalenta massan för tröghetsmomentet 26 kg på en 52 kg fälg/däck-sats. Totalt tröghetsmoment per hjul runt 0,6 kgm^2. Ett ensamt däck ligger runt 0,35 kgm^2

Så om 1 kg/st lättare fälgar kostar 20000:- (dvs. 4kg fälg) så kan man se om man kan hitta något i bilen som väger ca. 6 kg som man inte behöver och som kostar mindre än 20000:- att ta bort...

/ Jonas Jarlmark


Vad har du räknat med för typ av hjul? Det varierar nog endel beroende på däckstyp.

om man antar att vikten och omkretsen är konstant, så har:
    ...ett hjul med låg däcksprofil högre tröghetsmoment än ett med höj profil.
    ...ett hjul med bred fälg och däck högre tröghetsmoment än ett med smala dito.


orsaken är att massan kommer att hamna olika långt från centrum beroende på utformning.

_________________
William Ekström
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Vad har du räknat med för typ av hjul? Det varierar nog endel beroende på däckstyp.

om man antar att vikten och omkretsen är konstant, så har:

...ett hjul med låg däcksprofil högre tröghetsmoment än ett med höj profil.
...ett hjul med bred fälg och däck högre tröghetsmoment än ett med smala dito.


orsaken är att massan kommer att hamna olika långt från centrum beroende på utformning.


Vist skiljer det från fall till fall.
Det var ett exempel Helge
Men vad Jonas försöker säga är att vikten på fäljen och däck INTE är så STOR vad gäller ax och broms så det är lönt att att betala för.

Som helt skadad siffermupp så vore det skitkul att se en lista på vikter och masströghetsmoment för däck och fäljar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Jag vill minnas att det var några på bmwm5.com (som numera heter någor annat efterom BMW jagat alla hemsidor som har bmw i sitt namn) som provade mellan M5 orginal fälgar och Hartge 20" 3-splitt fälgar. Hartgebilen kom ohjälpligt efter.... Och då skall man veta att orginalfälgarna är tuuuunga....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Alla kommer vi väl ihåg Specialfälgars Carlsson-Mercedes i Spoilernytts Tunertest 2001. De hade satt på 19" Carlssonfälgar samt trimmat ca 50hk. Resultat: sämre axtider än original. Visst, det berodde måhända på mer än fälgvikten, men observera att det skiljde massor.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



fuling skrev:
Men vad Jonas försöker säga är att vikten på fäljen och däck INTE är så STOR vad gäller ax och broms så det är lönt att att betala för.


Det beror väl på hur mycket vikt man sparar?

Jag räknar med en vikt/kostnad på 16KG á 3-4K:- för nya fälgar (med mina gamla i "inbyte").. ganska acceptabelt.. fast det får vänta tills nuvarande däck är slut.. (sparar ca 500:-)

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



www.bmwm5.com har inte försvunnit. Det är bara deras forum som har fått flytta på sig. Hela sajten inkl messageboarden kan dock hittas på www.m5board.com thumbs up thumbs up .

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Det beror väl på hur mycket vikt man sparar?

pass dig så du inte biter dig i svansen för ett hjul som väger mindre kan ha högre masströghetsmomnet så summan av kandemumman blir noll.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

fuling skrev:
pass dig så du inte biter dig i svansen för ett hjul som väger mindre kan ha högre masströghetsmomnet så summan av kandemumman blir noll.


Tankeväckande!

Men man får ändå tillgodo den primära fördelen: lägre ofjädrad vikt!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: "ofjädrad vikt" och andra viktigheter..

640k skrev:



om man dessutom kopplar det min första fråga så blir det ännu underligare eftersom just rallyhjul inte brukar vara särskilt lätta.


Det är däcket som är tungt. Stommen har många lager gummi och ståltråd som skydd för punkteringar.

_________________
Daniel Steiner
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Compomotive Mo 17" ~10Kg (rally)
OZ Superleggera 17" ~7Kg (racing)

Är det inte lite representativt ens?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

MaZ skrev:
Compomotive Mo 17" ~10Kg (rally)
OZ Superleggera 17" ~7Kg (racing)

Är det inte lite representativt ens?


Jo förvisso. Men det är två fälgar av ett stort utbud.
Men visst får en rallyfälg ta emot mer den också, så den bör vara mer förstärkt.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Allmänt banåkaforum
"ofjädrad vikt" och andra viktigheter..
<<   1, 2
5724 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande