Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5724 besök totalt |
Hvis du snakker om "rotating mass", så diskuterte vi dette i denne tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=53007&highlight=#53007 Bl.a. finnes det link til diverse formler for å regne det ut. mvh, orjan _________________ Orjan Sandland |
||
Förslag på jämförelse när man funderar på "ofjädrad vikt"....
Tänk att du har fyra bollar framför dig: 1) Golfboll ![]() 2) Handboll > ![]() 3) Basketboll ![]() 4) Medecinboll (tror jag den där j*dra tunga bollen heter) Jämför med ett hjul nu, och man inser att golfbollen är rätt så lätt - å den studsar rätt så bra pga sin uppbyggnad också... Handbollen (> ![]() Basketbollen lider än mera... Medecinbollen därimot är inte så villig att studsa i över huvudet taget och tuuuung är den. Men denna jämförelse, som haltar en hel del men ändå bör gå att använda, så inser man att de krafter man måste ha för att hantera en tyngre boll (eller hjul/hjulupphängning/bromsar osv) är markant större. Och precis som när man går på gymmet och flyttar vikter med sin kropps kapacitet så blir det svårare att få samma precision i samband med att vikten (alltså den kraft som krävs) stiger.... och med medecinbollen så inser man snabbt vad ett par 22" hjul med feta sulor gör mot ens bils uppförande på väg/bana..... Vad sägs, duger jämförelsen ??? _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Kan inte göra annat än att hålla med dig. ![]() Sålänge omkretsen är den samma naturligtvis. Ändrar man den så ändrar man utväxlingsförhållandet. Vikten på däck och fälg påverkar den ofjädrade vikten. Där kan jag förstå att den har betydelse om vägen är inte perfekt plan. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Vad har du räknat med för typ av hjul? Det varierar nog endel beroende på däckstyp. om man antar att vikten och omkretsen är konstant, så har:
...ett hjul med bred fälg och däck högre tröghetsmoment än ett med smala dito. orsaken är att massan kommer att hamna olika långt från centrum beroende på utformning. _________________ William Ekström |
||
citat:
Vad har du räknat med för typ av hjul? Det varierar nog endel beroende på däckstyp. om man antar att vikten och omkretsen är konstant, så har: ...ett hjul med låg däcksprofil högre tröghetsmoment än ett med höj profil. ...ett hjul med bred fälg och däck högre tröghetsmoment än ett med smala dito. orsaken är att massan kommer att hamna olika långt från centrum beroende på utformning. Vist skiljer det från fall till fall. Det var ett exempel Helge ![]() Men vad Jonas försöker säga är att vikten på fäljen och däck INTE är så STOR vad gäller ax och broms så det är lönt att att betala för. Som helt skadad siffermupp så vore det skitkul att se en lista på vikter och masströghetsmoment för däck och fäljar. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag vill minnas att det var några på bmwm5.com (som numera heter någor annat efterom BMW jagat alla hemsidor som har bmw i sitt namn) som provade mellan M5 orginal fälgar och Hartge 20" 3-splitt fälgar. Hartgebilen kom ohjälpligt efter.... Och då skall man veta att orginalfälgarna är tuuuunga....
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Alla kommer vi väl ihåg Specialfälgars Carlsson-Mercedes i Spoilernytts Tunertest 2001. De hade satt på 19" Carlssonfälgar samt trimmat ca 50hk. Resultat: sämre axtider än original. Visst, det berodde måhända på mer än fälgvikten, men observera att det skiljde massor.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Det beror väl på hur mycket vikt man sparar? ![]() Jag räknar med en vikt/kostnad på 16KG ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
www.bmwm5.com har inte försvunnit. Det är bara deras forum som har fått flytta på sig. Hela sajten inkl messageboarden kan dock hittas på www.m5board.com
![]() ![]() |
||
citat:
Det beror väl på hur mycket vikt man sparar? pass dig så du inte biter dig i svansen ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Tankeväckande! Men man får ändå tillgodo den primära fördelen: lägre ofjädrad vikt! ![]() _________________ ![]() |
||
Re: "ofjädrad vikt" och andra viktigheter..
Det är däcket som är tungt. Stommen har många lager gummi och ståltråd som skydd för punkteringar. _________________ Daniel Steiner |
||
Jo förvisso. Men det är två fälgar av ett stort utbud. Men visst får en rallyfälg ta emot mer den också, så den bör vara mer förstärkt. _________________ Daniel Steiner |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5724 besök totalt |