Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2093 besök totalt |
bur
har en lite undring har byggt en halvbur i min porsche 944 har byggt den som i turbocuparna dvs. strävorna går bak i rambalkarna om man ska tävla måste dem gå ner i hjulhusen bak men jag har bara tänkt köra på gata och kanske nån banträf men kommer det bli problem vid besiktning eller vid banmöte?? _________________ Jörgen Nilsson |
||||
Jag tror inte det är ok att tävla med med tanke på baksträvorna går så långt bak. Tror dock att det är ok att tävla i MGCC klubbtävlingar.
Ang SBP (om det är dom du menar med besiktning) så antar jag att dom inte bryr sig så mycket om en halvbur. Dom är väl mest intresserad av sånt som att det inte får inskränka för mycket på dörröppning och att där inte ska vara rör man kan slå i. Med halvbur menar du alltså att där inte är några rör framför huvudbågen? _________________ Pär Hylander |
||||
Svensk bilprovning kräver registreringsbesiktning
Banträffar (t.ex. Porscheklubben) kommer inte bry sig ett dugg Tävling är OK i roadsport (om de inte ändrat reglerna i år, det har diskuterats) Var har du fått infon att bakåtsträvorna skall gå till hjulhusen ifrån, det är ju fel, hjulhusen är en svag punkt. De skall gå till rambalkar dock får de inte fästa längre bak än övrefästpunkten för dämparna. (om du skall bygga buren enligt SBF reglemente, men då kommer 100 regler till) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Ni som vet; om man köper en komplett bur från exempelvis Heico eller Wiechers Sport, skruvar man ihop den då och svetsar fast den i bilen, eller får man rör som man får svetsa fast till en bur och sedan svetsar fast i bilen?
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Lite olika. T.ex. heigo har många bågar som är bolt-on medan deras burar antingen svetsas i chassiet+skruvas ihop eller så får man för vissa burar lämna in hela buren och så helsvetsar de. Weichers har jag mindre koll på. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Pär
Tjena Pär .. jupps.. Alla som monterar någon slags bur/båge i en personbil skall registreringsbesiktiga. . har gjort det tre ggr nu så jag vet *L* snart e fjärde bågen på plats okså i min Toyota. en sk. halv-båge... där inga rör finns framför huvudbågen förutom ett lågt placerat snedstag intill framstolarna. (om du förstår vad jag menar *L*) MVH/ ........Kristian ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Njaa, Svensk Bilprovning kräver en BEGRÄNSAD registreringsbesiktning!! ![]() Mvh,Björn ![]() _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Hur pass krångligt/kostsamt är det att göra en begränsad regbes för båge/halvbur? Går det bra även på en "helbilsgodkänd" (eller vad det nu heter) nyare bil. Vad händer, nu pratar vi naturligtvis rent hypotetiskt ![]() |
||||
om jag inte minns fel(vilket inte är en omöjlighet ![]() De andra frågorna har jag tyvärr ingen aning om ![]() Mvh,Björn ![]() _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Man kan dock konstatera att bilprovningen uppenbarligen inte alltid tycks bry sig om ifall bilen är regbesiktad med bågen. Jag har besiktat min två gånger nu utan att ha bilen regad med båge (huvudbåge, bakåtsträvor, digonalstag och tvärtstag, inga rör sitter "i vägen" och bilen är ej helbilsgodkänd) och de har inte brytt sig alls. Den ena killen konstaterade att det satt båge men sa inget mer om det, den andre sa inget alls.
Därmed inte sagt att de gjorde rätt men det är uppenbarligen så att det kan gå bra även utan regbesiktning.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Reg.bes för båge är ungefär lika dramatiskt som att eftermontera en dragkrok.
Jag plockade bort en skruvad aluminiumbur som satt i en 924:a. Väl på bilprovningen så konstaterades det att bilen bar reggad med bur så det blev till att betala för en begränsad reg.bes en gång till ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Hej
Det ska inte vara nån större skillnad om bilen är helfordonsgodkänd. Om Polisen upptäcker att man kör med en bil som inte är i överensstämmelse med regbeviset (exempelvis bur) blir det som vanligt, föreläggande om regbesiktning. Mycket sällan böter... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Gustaf...
man får ju inte ändra på en helbilsgodkänd bil väl ? ... däremot har jag hört om något som hette Ändringsbesiktning..... känner du te detta ? eller var det bara skitsnack från han som berättade det för mig ? MVH/ ........Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Hej
Skillnaderna i vad man kan/får ändra på i en helfordonsgodkänd bil resp nationellt godkänd bil är inte så stora som det ibland hävdas. Den stora skillnaden är att när en helfordonsgodkänd bil ändras, så krävs en regbesiktning där man i princip för över den till att vara godkänd enligt det nationella systemet. I samband med det kollas att ändringarna svarar mot kraven (EG-direktiven och/eller nationella kraven). Även en helfordonsgodkänd bil kan reggas om som ombyggt fordon, till lätt lastbil eller liknande om man vill. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2093 besök totalt |