| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Mäta varvtider -> Kan du förbli HELT opåverkad som förare
|
<< 1, 2 9 besök senaste veckan (4148 totalt) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Re:
Ja, men det saknas alternativ. Klart man blir påverkad men inte på det sättet att jag laddar på somfan (adrenalin/horn) _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|
Varvtid är i sig egentligen helt ointressant för mig. Placeringen i racet är det enda jag bryr mig om.
Givetvis behövs det bra varvtider för att nå en bra placering, men taktik och förmågan att läsa rcet spelar också in. När jag harvar runt i långlopp brukar vår racecontroler fråga om jag vill ha tiderna i lurarna. För det mesta svarar jag nej tack. Jag fokucerar på körningen och vill inte mer än en möjligen en indikation om det går åt h-e för sakta. (senaste året har jag blivit lite rattrostig så det har inträffat )
Jag lyckas oftast inte åka fortare för att någon peppar mig med tider. tycker tvärt om att det mest är irriterande. Har jag ne dålig dag där körningen inte lirar hudnra hjälper ingen lap timer i världen. På tidsträningar inför sprintrace tillhör det ju dock spelets regler att en bra tid är viktig. Min filosofi är att ha fullt fokus på linje och bromspunkter, att inte komma i närheten av medtävlare. Vill inte och ligga och "rejsa" på tidsträningen., då vill jag ha totalt fokus på ett så perfekt varv så möjligt,m utan störande moment som lurar mig till mindre effektiv körning. Brukar ibland ta ett avslappnignsvarv memorera min körning och bestämma vad jag ska justera och sedan 2 varv med fullt fokus och så nära gränsen det går utan att överköra. har lärt mig under snart 30 års rejsing att när jag tycker att det går sakta och bilen känns lite trött, då kommer de bästa tiderna. Men varvitder i sig? Nej det skiter jag i, placeringen är det enda som betyder något
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|
Re:
+1 _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
|
Jag är tyvärr väldigt tidsinriktad så till den grad att vanlig bankörning inte är intressant längre...
Utan tidtagning eller tävlingsmoment så är det helt enkelt inte roligt, därför kör jag helst och bara konbanekörning... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
|
Tidtagning under körning resulterar nog i att man försöker köra fortare än man klarar av men om man däremot får varvtiderna eller loggarna efter man kört in i depån så blir det lite av en helt annan sak för då analyserar man istället var det gick fort och varför ist för att bara försöka köra fotare utan att ha någon aning om vars man kan tjäna in lite tid utan att tokköra
Sen tycker jag att köra på tid eller köra mot andra kan man nästan jämföra med när man kör gocart på lokala gocartbanan, jag tycker att jag kör värre när jag försöker vinna än när man letar snabba varvtider Jag själv försöker tajma in så man slipper göra omkörningar just för att få bästa varvtiden då man släpper folket lite längre framför sig eller man väntar in en omgång med lite folk osv _________________ AIexander StenvaII |
|
Jag kör på gränsen oavsett om det är tidtagning eller inte, däremot ser jag till att ta det försiktigt när jag kommer ikapp någon eller någon kommer ikapp en själv. Ser inte någon prestige i det, folk har olika snabba bilar och är olika snabba bakom ratten.
Däremot vill jag ta tid och logga för att se var jag tjänar tid på, exempelvis om jag vinner i varvtid på att ta det lite lugnare genom en sväng. Eftersom det är en bandag så bryr jag mig inte om ett varv blir sumpat, det är ju liksom inget race, däremot är det väldigt kul att se om man kör konsekventa spår och tider. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
|
Re:
Stämmer på mig precis Däremot så kan jag ibland överköra lite när jag får för mig att försöka hänga på en bil/förare som är lite lite snabbare än mig. VIlket resulterar i att det går ännu långsammare för mig Men jag kommer på ganska fort att det inte är någon ide. Men där finns en stresstrigger för mig som jag kan "gå på" ibland.
_________________ Magnus Thomé
|
|
Re:
Tråden är antik o handlade från början bara om gatbilsträffar. Nu är det ju massa fler här som racear och då blir ju frågeställningen lite annorlunda. Alla är välkomna att rösta o kommentera _________________ Magnus Thomé
|
|
Det här handlar ju om gatbil på bana som Magnus skrev i första posten, och det passar mig bra eftersom jag är usel som tävlingsmänniska.
Eftersom jag nu för tiden bara kör trackdays och slalom kryssade jag i det första alternativet. Det är nog det som trots allt ligger närmast. Jag kör precis likadant oavsett om jag riggat DL'an eller inte. Gäller både slalom och banträffar. Jag satsar aldrig nära "100%" på bana och brukar ofta hålla igen lite på långa rakan. (Blir ändå alltid omkörd där eftersom jag har en långsam trackdaybil) För min del är njutningen att åka så att det känns bra. I slalom betyder det att jag jagar en för mig låg tid, på bana kör jag så att det känns så harmoniskt som möjligt.
Edit: såg inte Magnus post alldeles innan min... Jag pratar gatbil... |
|
Re:
Men att ta häng på snabbare förare/bil lär ju en saker det också, iaf saker som kan vara värt att testa. En liten snurr eller ett mindre besök i grusfållan renderar ju sällan i nåt mer än repor på fälgarna.. Sen gäller det såklart att hålla ordning på hornen, så att det genererar varvtider och inte avåkningar
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
|
Ta häng på lite snabbare brukar resultera i överkörning i form av "abuse understeer" för min del och andra "överkörnings"-fel. Så jag tröttnar ganska fort på att försöka hänga på
_________________ Magnus Thomé
|
|
Sorry!
Tänkte inte på att frågan gällde trackdays i första hand. Länge sedan jag åkte någon trackday, tror det var med alfaklubben för sådär en 8-10 år sedan. Sket i tiderna då med. Försökte mest lära mig köra rwd med min Bertone 1750Gtv Hade däremot mer rwd erfarna förare som måttstock. så det där med att hänga på föll jag för då. Lärde mig nog ne del på det också... Lånade ut bilen till en mer erfaren rwd och trackdayåkare och var lite förvånad hur små marginaler (som jag uppfattade det) denne valde att ha till andra trackday bilar. För mig hör de små marginalerna till racing. Trackdays vill jag uppleva precis så som Lars Falk beskriver. Har ibland funderat på en trackdaybil just för den mera laid back attityden som jag uppskattade då för snart 10 år sedan. Kanske det blir så igen, när ungarna får ta över racerbilarna. Jag tillhör de som blir både fegare och långsammare med åren. Så trackdays ser jag som en framtida racingpensionärstillvaro. (ta nu inte det på fel sätt ni som fokucerar på trackdays, flera av er kör säkert skjortan av mig. Jag anser mig oförskämt privligierad som fått leka racerförare så mycket.) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|
På trackday tycker jag det är självklart med marginaler till andra bilar, vill man gnugga plåt får man köra race istället.
Det oavsett om man klockar tid eller inte. Man kan alltid köra som en gentleman oavsett om det är race eller trackday, sen gäller det att välja bra trackdays att köra på, för det finns gott om dåliga arrangemang också.. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
|
Ursprungsfrågan gäller trackdays, Speciellt på ringen. Men jag ser en stor skillnad mellan bandagar på en bana du känner med folk du känner jämnfört med ett par varv runt Nurburgring. På ringen har jag ännu inte jagat tid. Har alldelles för få varv för att kunna det.
Däremot känns en bandag utan att bli klockad ganska avslagen. Man vill ju kunna mäta sin egen och bilens förbättringar. Om man inte kan mäta sin egen utveckling som förare saknas ett för mig vitkigt moment. Naturligtvis måste man se till att dämpa alla former av behorning när man kommer nära andra bilar. Som sagts flera gånger förrut: Så länge det inte är race gäller stora marginaler till andra bilar. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
|
Det där med att kunna logga sina varv är
kul att kunna se hur jämt det blir när man får fria varv när man ligger inom samma tiondel. Sen att kunna testa olika spår mm & sen kunna gå in & se vad som var snabbast då har man möjliget att förbättra sig. För mig växer hornen ut när hjälmen kommer på oavsett tidtagning eller ej
dock vill jag ha goda marginaler till andra bilar då det är bankörning & inte tävling. Gillar inte riktigt det som ibland sker när folk kör om & sen går in framför & bromsar dom kan omöjligt veta hur sent jag ska bromsa
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
Mäta varvtider -> Kan du förbli HELT opåverkad som förare
|
<< 1, 2 9 besök senaste veckan (4148 totalt) |