Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW låda till Volvo
1536 besök totalt
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
BMW låda till Volvo

Hej. Någon som har kläm på vilken BMW-låda som skall passa på Volvo B23 motorn. Lådan skall ha lös kopplingskåpa och ha trevlig utväxling.

#88 Stötdämparexperten
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Har en svag aning om Getrag 260-lådorna från E28 och E12 525, 528 och 535.
Rätta mig om jag har fel någon!

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Det är nog 265? lådan från 535 du e ute efter men jag har för mig att det bara är vissa årmodeller som har löstagbar sprängkåpa? Tror det var -85 som hade det Ett tips annars är att gå in på autopower.se och använda sökfunktionen där

Brämhult
Här sen Jan 2003

265 låter bekant. Du har säkert rätt, Micke! thumbs up

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Volvo har faktiskt haft en egen Getraglåda i 240GT en gång för hundra år sen...en för övrigt mycket trevlig låda med 5 doglegväxlar och ganska trivsam utväxling thumbs up
M51 heter den på Volvospråk, BMW hade en bortsett från att den var fyrväxlad väldigt lik låda från Getrag som jag dessvärre inte har en aning om vad den heter...

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Volvo hade väl dogleg-Getrag som alternativ i 262C? En bekant monterade en som jag tror hade det ursprunget i sin 3.0Si, men stegningen stämde inte alls mot hur det var med originallådan.

Umeå
Här sen Jan 2003

..har just sålt min M51sport.

Täby
Här sen Feb 2003

Jag hade en länk till någon som beskrev hur han konverterat sin 240 till BMW Getrag-låda, men sidan verkar ha försvunnit. Här finns dock en cache-sida hos Google:
http://www.google.com/search?q=cache:RxPj7FxfDG0J:home.online.no/~o-ga . . . .

Citat:
Step by step, article about fitting a BMW gearbox into a Volvo
I'v recently fitted one in my car, and here it's what you have to do

You need some hardware like :

* BMW 6 or 7-series Getrag gearbox(with separate gearbox/bellhousing)(I pulled mine out of a 732i late 70')
* The front part of the driveshaft from the same car(You only need the union that fits to the gearbox)
* Get a BMW 3-series clutch(215mm), M3 if you can offord it, or order a sinterclutch(as i did)
* M45 bellhousing(funny if you haven't got one already)
* Flywheelbearing from BMW(needle type)
* A rectangular pice of 12mm thick steelplate

on this picture you can see the BMW getrag gearbox , adapterplate and the Volvo bellhousing
The sinter I ordered fits the inputshaft's splines on the BMW gearbox, and I could use orginal Volvo pressureplate(from a 240 Turbo) and flywheel.
The 12mm adapter plate has to be machined so it won't touch the cover on the gearbox.
A friend of mine did this with a oxyacetylene torch. I resued the 4 12mm stud bolts from the BMW bellhousing.(suppose those are strong enough)
The m45 bellhousing also need some work. You have to turn out some metal in the center.
The linkage, and the plate where the gear lever is placed, have to be shortened about 2cm.

#24, #64, #88
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003

Det GÅR ju att ta en låda från en Supra också..

Utförlig info .

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

volvo har väl haft två getraglådor.. m50 och m51.

vad gäller lådor som passar är det 262 265 och 262cr(m3låda. cr=close ratio), de alla har lösa kåpor..

dessa kan paras ihop med volvokåpor med färdiga adepterplattor som finns att köpa..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW låda till Volvo
1536 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande