Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2167 besök totalt |
Märks viktförflyttningen?
Har funderat lite på det där med att flytta bak batteriet i bakluckan.. märker man någon skillnad? Låt oss säga att jag flyttar batteriet och monterar en motorhuv i glasfiber.. blir det en märkbar skilland då? Vad väger ett batteri? så det var några förvirrade frågor... edit: Skillnaden jag pratar om är alltså över-/understyrning _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Nu skriver jag ett sånt där svar sär jag egentligen inte svarar på frågan men... ...du har ju ställt den väldigt allmänt så....
Ja det bör absolut märkas skillnad, fast givetvis beror det ju på hur mycket orginalhuven, glasfiberhuven och batteriet väger. Tänk på att egenskaperna inte nödvändigtvis förbättras om du bara ändrar viktfördelningen. Du måste anpassa fjädrar och krängare för att få balansen i bilen rätt. Däremot kan du räkna med att vägegenskaperna förändras (antagligen mindre understyrning alternativt mer överstyrning). Vikten på batteriet beror givetvis på hur stort det är. Surfa in på någon batteritillverkares hemsida och kolla i deras tabeller. Ett stort batteri bör väga ca 15-20 kg. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Inte för att vara petig men den vinsten ligger under en tank med bensin (ja eller disel eller vad man nu må använda)... Dvs se det lite såhär: om du jämför med full resp tom tank så har du en fingervisning om vartåt det kommer att luta.
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
om flyttningen av batteriet.....betyder att det hamnar bakom hjulcentrum bak....så är jag skeptisk..
EDIT: Jag är skeptisk till nyttan......inte om det märks.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Varför? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Då är jag me! Ska se vad jag kan göra.. tyvärr är jag nog tvungen att montera det bakom axeln pga bilens konstruktion med bensintank osv. ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
om du absolut inte vill montera batteriet i bagaget har poh99 på stcs monterat sitt på vänster sida i motorrumet, så det kan ju vara ett alternativ.
Mitt batteri sitter dock i skuffen. ![]() |
||||
Det är väl alldeles självklart att du skall flytta bak batteriet om du har möjligheten! ok, framhjulsdrift gillar ju vikt på drivhjulen när du gasar, men vid kurvtagning och broms är det trevligare att ha lite mer vikt bakåt i bilen än vad normala framhjulsdrivna gatbilar har.
Helst ska du ju inte ha "överhäng" bak, men nöden kräver kanske ingen lag i detta fall: Prioritera då lägsta möjliga tyngdpunkt på batteriet, tex länsgt fram, längst ned i resevhjulsbaljan. |
||||
Är böjd att hålla emd Carl i denna fråga.
På "min gammla race318" provade Håkan att flytta tbx batteriet till skuffen och det gjorde en otrolig skillnad på ballansen. Tror tom att han la i ngn form av viktplatta eller likandne för att återfå samma ballans då batteriet enligt reglerna var tvunget att sitta fram på originalplats. Lite nödlösning, men åker man fortare och inte har så mkt annat att testa med så... Klockan fick avgöra. |
||||
Får/kan man inte ha batteriet i bilen? Jag ska ju inget baksäte, tänkte placera batteri bakom passagerarsätet. Torskar man på det kanske?
_________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
Dom regler jag sett är att om batteriet ska vara inne i bilen ska det vara i en sluten låda med ventilation via en slang ut utanför bilen. Nu kan jag inte sväta på om det är ett krav eller rekomendation.. men jag ska göra på det viset i alla fall. Funderar på att göra en låda och svetsa in i reserhjulsbaljan så jag får in batteriet under luckan i golvet. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Gemensamma Tekniska säger att du får ha batteriet bakom framstolarnas tänkta bakre begränsningslinjer om batteriet byggs in i en gas och vätsketät box med avluftning med slang till utanför karossen. Vissa klassregler godkänner dock inte detta utan kräver att batteriet skall vara på originalplats. Se mer www.sbf.se samt t.ex. för roadsport www.mgcc.nu, Långlopp ww.erf.nu www.slc.se _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Det här med att ha batteriet på sin originalplats, brukar man tvingas ha kvar originalbatteriet också? Få man ha två batterier?
Blir väl lite bokstavstolkning av reglerna som är mindre poppis, men annars kunde man kanske köra med ett litet MC-batteri på originalplatsen och det riktiga i bagaget... ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
ett tomt showbatteri med poler borde väl duga ![]() verkar som andersy har smittats regelvrängarinfluensan sen senast ![]() ![]() nu får fredrik hålla i hatten snart ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Det finns 12V litiumbatterier, stort som en tändstiksask. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Det är just sånnahär tolkningar som är så underbara med reglementen. Bäst/roligast är det om man efter en avklarad säsong för in en massa förtydligande i reglementet, som ingen rört på 10 år, till året efter man gjort sin premiär... ![]() |
||||
Sånna förtydliganden finns det ju två sorter av; vet inte om jag vill vara den som är orsaken till exempelvis texten "antenner räknas inte som begränsningslinjer för karossen" (som lades till i nått reglemente härom året). ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2167 besök totalt |