Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Märks viktförflyttningen?
1, 2   >>
2167 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Har funderat lite på det där med att flytta bak batteriet i bakluckan.. märker man någon skillnad?

Låt oss säga att jag flyttar batteriet och monterar en motorhuv i glasfiber.. blir det en märkbar skilland då?

Vad väger ett batteri?

så det var några förvirrade frågor...

edit:
Skillnaden jag pratar om är alltså över-/understyrning

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Nu skriver jag ett sånt där svar sär jag egentligen inte svarar på frågan men... ...du har ju ställt den väldigt allmänt så....

Ja det bör absolut märkas skillnad, fast givetvis beror det ju på hur mycket orginalhuven, glasfiberhuven och batteriet väger.
Tänk på att egenskaperna inte nödvändigtvis förbättras om du bara ändrar viktfördelningen. Du måste anpassa fjädrar och krängare för att få balansen i bilen rätt. Däremot kan du räkna med att vägegenskaperna förändras (antagligen mindre understyrning alternativt mer överstyrning).

Vikten på batteriet beror givetvis på hur stort det är. Surfa in på någon batteritillverkares hemsida och kolla i deras tabeller. Ett stort batteri bör väga ca 15-20 kg.

Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Inte för att vara petig men den vinsten ligger under en tank med bensin (ja eller disel eller vad man nu må använda)... Dvs se det lite såhär: om du jämför med full resp tom tank så har du en fingervisning om vartåt det kommer att luta.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

om flyttningen av batteriet.....betyder att det hamnar bakom hjulcentrum bak....så är jag skeptisk..

EDIT: Jag är skeptisk till nyttan......inte om det märks..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
om flyttningen av batteriet.....betyder att det hamnar bakom hjulcentrum bak....så är jag skeptisk..

EDIT: Jag är skeptisk till nyttan......inte om det märks..

Varför?

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Daniel Ekström skrev:

Varför?

Du får en släng-gunge effekt.........

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

ButterflyRacing skrev:
Daniel Ekström skrev:

Varför?

MAo all vikt i mitten?

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Daniel Ekström skrev:

Varför?

Då är jag me! Ska se vad jag kan göra.. tyvärr är jag nog tvungen att montera det bakom axeln pga bilens konstruktion med bensintank osv. Batteriet MÅSTE bort från sin nuvarande plats. Får inte dit 3" ända fram till turbon annars. Nu sitter det världens skarpaste 90gradersböj direkt efter turbon. Den går två cm från batteriet som har en värmesköld för att inte smälta. Man kan ju undra hur ingenjörerna i trollhättan tänkte...

Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

om du absolut inte vill montera batteriet i bagaget har poh99 på stcs monterat sitt på vänster sida i motorrumet, så det kan ju vara ett alternativ.

Mitt batteri sitter dock i skuffen.

Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

Det är väl alldeles självklart att du skall flytta bak batteriet om du har möjligheten! ok, framhjulsdrift gillar ju vikt på drivhjulen när du gasar, men vid kurvtagning och broms är det trevligare att ha lite mer vikt bakåt i bilen än vad normala framhjulsdrivna gatbilar har.

Helst ska du ju inte ha "överhäng" bak, men nöden kräver kanske ingen lag i detta fall: Prioritera då lägsta möjliga tyngdpunkt på batteriet, tex länsgt fram, längst ned i resevhjulsbaljan.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Är böjd att hålla emd Carl i denna fråga.

På "min gammla race318" provade Håkan att flytta tbx batteriet till skuffen och det gjorde en otrolig skillnad på ballansen. Tror tom att han la i ngn form av viktplatta eller likandne för att återfå samma ballans då batteriet enligt reglerna var tvunget att sitta fram på originalplats.

Lite nödlösning, men åker man fortare och inte har så mkt annat att testa med så... Klockan fick avgöra.

MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003

Får/kan man inte ha batteriet i bilen? Jag ska ju inget baksäte, tänkte placera batteri bakom passagerarsätet. Torskar man på det kanske?

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
MrTurbo skrev:
Får/kan man inte ha batteriet i bilen? Jag ska ju inget baksäte, tänkte placera batteri bakom passagerarsätet. Torskar man på det kanske?

Dom regler jag sett är att om batteriet ska vara inne i bilen ska det vara i en sluten låda med ventilation via en slang ut utanför bilen. Nu kan jag inte sväta på om det är ett krav eller rekomendation.. men jag ska göra på det viset i alla fall.

Funderar på att göra en låda och svetsa in i reserhjulsbaljan så jag får in batteriet under luckan i golvet.

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

MrTurbo skrev:

Gemensamma Tekniska säger att du får ha batteriet bakom framstolarnas tänkta bakre begränsningslinjer om batteriet byggs in i en gas och vätsketät box med avluftning med slang till utanför karossen.

Vissa klassregler godkänner dock inte detta utan kräver att batteriet skall vara på originalplats.

Se mer www.sbf.se samt t.ex. för roadsport www.mgcc.nu, Långlopp ww.erf.nu www.slc.se

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003

Svenskbilprovning är ju de jag helst håller mig på "godfot" med....

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Det här med att ha batteriet på sin originalplats, brukar man tvingas ha kvar originalbatteriet också? Få man ha två batterier?
Blir väl lite bokstavstolkning av reglerna som är mindre poppis, men annars kunde man kanske köra med ett litet MC-batteri på originalplatsen och det riktiga i bagaget...

#24, #64, #88
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

AndersY skrev:
Det här med att ha batteriet på sin originalplats, brukar man tvingas ha kvar originalbatteriet också? Få man ha två batterier?
Blir väl lite bokstavstolkning av reglerna som är mindre poppis, men annars kunde man kanske köra med ett litet MC-batteri på originalplatsen och det riktiga i bagaget...
thumbs up

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:

ett tomt showbatteri med poler borde väl duga . väger mindre än ett mc-batteri.
verkar som andersy har smittats regelvrängarinfluensan sen senast thumbs up thumbs up
nu får fredrik hålla i hatten snart

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

dude skrev:
AndersY skrev:

ett tomt showbatteri med poler borde väl duga . väger mindre än ett mc-batteri.
verkar som andersy har smittats regelvrängarinfluensan sen senast thumbs up thumbs up
nu får fredrik hålla i hatten snart

Det finns 12V litiumbatterier, stort som en tändstiksask.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:

Det är just sånnahär tolkningar som är så underbara med reglementen.
Bäst/roligast är det om man efter en avklarad säsong för in en massa förtydligande i reglementet, som ingen rört på 10 år, till året efter man gjort sin premiär... Ett mått på om man lyckats optimera... Iaf en hint.

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Andreas Lidström skrev:

Det är just sånnahär tolkningar som är så underbara med reglementen.
Bäst/roligast är det om man efter en avklarad säsong för in en massa förtydligande i reglementet, som ingen rört på 10 år, till året efter man gjort sin premiär... Ett mått på om man lyckats optimera... Iaf en hint.

Sånna förtydliganden finns det ju två sorter av; vet inte om jag vill vara den som är orsaken till exempelvis texten "antenner räknas inte som begränsningslinjer för karossen" (som lades till i nått reglemente härom året).
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2167 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande