Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Märks viktförflyttningen?
1, 2   >>
2167 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Märks viktförflyttningen?

Har funderat lite på det där med att flytta bak batteriet i bakluckan.. märker man någon skillnad?

Låt oss säga att jag flyttar batteriet och monterar en motorhuv i glasfiber.. blir det en märkbar skilland då?

Vad väger ett batteri?

så det var några förvirrade frågor...

edit:
Skillnaden jag pratar om är alltså över-/understyrning

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Nu skriver jag ett sånt där svar sär jag egentligen inte svarar på frågan men... ...du har ju ställt den väldigt allmänt så....

Ja det bör absolut märkas skillnad, fast givetvis beror det ju på hur mycket orginalhuven, glasfiberhuven och batteriet väger.
Tänk på att egenskaperna inte nödvändigtvis förbättras om du bara ändrar viktfördelningen. Du måste anpassa fjädrar och krängare för att få balansen i bilen rätt. Däremot kan du räkna med att vägegenskaperna förändras (antagligen mindre understyrning alternativt mer överstyrning).

Vikten på batteriet beror givetvis på hur stort det är. Surfa in på någon batteritillverkares hemsida och kolla i deras tabeller. Ett stort batteri bör väga ca 15-20 kg.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Inte för att vara petig men den vinsten ligger under en tank med bensin (ja eller disel eller vad man nu må använda)... Dvs se det lite såhär: om du jämför med full resp tom tank så har du en fingervisning om vartåt det kommer att luta.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



om flyttningen av batteriet.....betyder att det hamnar bakom hjulcentrum bak....så är jag skeptisk..


EDIT: Jag är skeptisk till nyttan......inte om det märks..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
om flyttningen av batteriet.....betyder att det hamnar bakom hjulcentrum bak....så är jag skeptisk..


EDIT: Jag är skeptisk till nyttan......inte om det märks..


Varför?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Daniel Ekström skrev:

Varför?


Du får en släng-gunge effekt.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



ButterflyRacing skrev:
Daniel Ekström skrev:

Varför?


Du får en släng-gunge effekt.........

MAo all vikt i mitten?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Daniel Ekström skrev:

Varför?


Du får en släng-gunge effekt.........


Då är jag me! Ska se vad jag kan göra.. tyvärr är jag nog tvungen att montera det bakom axeln pga bilens konstruktion med bensintank osv. Batteriet MÅSTE bort från sin nuvarande plats. Får inte dit 3" ända fram till turbon annars. Nu sitter det världens skarpaste 90gradersböj direkt efter turbon. Den går två cm från batteriet som har en värmesköld för att inte smälta. Man kan ju undra hur ingenjörerna i trollhättan tänkte...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



om du absolut inte vill montera batteriet i bagaget har poh99 på stcs monterat sitt på vänster sida i motorrumet, så det kan ju vara ett alternativ.

Mitt batteri sitter dock i skuffen.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Det är väl alldeles självklart att du skall flytta bak batteriet om du har möjligheten! ok, framhjulsdrift gillar ju vikt på drivhjulen när du gasar, men vid kurvtagning och broms är det trevligare att ha lite mer vikt bakåt i bilen än vad normala framhjulsdrivna gatbilar har.

Helst ska du ju inte ha "överhäng" bak, men nöden kräver kanske ingen lag i detta fall: Prioritera då lägsta möjliga tyngdpunkt på batteriet, tex länsgt fram, längst ned i resevhjulsbaljan.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Är böjd att hålla emd Carl i denna fråga.

På "min gammla race318" provade Håkan att flytta tbx batteriet till skuffen och det gjorde en otrolig skillnad på ballansen. Tror tom att han la i ngn form av viktplatta eller likandne för att återfå samma ballans då batteriet enligt reglerna var tvunget att sitta fram på originalplats.

Lite nödlösning, men åker man fortare och inte har så mkt annat att testa med så... Klockan fick avgöra.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140



Får/kan man inte ha batteriet i bilen? Jag ska ju inget baksäte, tänkte placera batteri bakom passagerarsätet. Torskar man på det kanske?

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
MrTurbo skrev:
Får/kan man inte ha batteriet i bilen? Jag ska ju inget baksäte, tänkte placera batteri bakom passagerarsätet. Torskar man på det kanske?


Dom regler jag sett är att om batteriet ska vara inne i bilen ska det vara i en sluten låda med ventilation via en slang ut utanför bilen. Nu kan jag inte sväta på om det är ett krav eller rekomendation.. men jag ska göra på det viset i alla fall.

Funderar på att göra en låda och svetsa in i reserhjulsbaljan så jag får in batteriet under luckan i golvet.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



MrTurbo skrev:
Får/kan man inte ha batteriet i bilen? Jag ska ju inget baksäte, tänkte placera batteri bakom passagerarsätet. Torskar man på det kanske?


Gemensamma Tekniska säger att du får ha batteriet bakom framstolarnas tänkta bakre begränsningslinjer om batteriet byggs in i en gas och vätsketät box med avluftning med slang till utanför karossen.

Vissa klassregler godkänner dock inte detta utan kräver att batteriet skall vara på originalplats.

Se mer www.sbf.se samt t.ex. för roadsport www.mgcc.nu, Långlopp ww.erf.nu www.slc.se

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140



Svenskbilprovning är ju de jag helst håller mig på "godfot" med....

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det här med att ha batteriet på sin originalplats, brukar man tvingas ha kvar originalbatteriet också? Få man ha två batterier?
Blir väl lite bokstavstolkning av reglerna som är mindre poppis, men annars kunde man kanske köra med ett litet MC-batteri på originalplatsen och det riktiga i bagaget...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



AndersY skrev:
Det här med att ha batteriet på sin originalplats, brukar man tvingas ha kvar originalbatteriet också? Få man ha två batterier?
Blir väl lite bokstavstolkning av reglerna som är mindre poppis, men annars kunde man kanske köra med ett litet MC-batteri på originalplatsen och det riktiga i bagaget...
thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:
Det här med att ha batteriet på sin originalplats, brukar man tvingas ha kvar originalbatteriet också? Få man ha två batterier?
Blir väl lite bokstavstolkning av reglerna som är mindre poppis, men annars kunde man kanske köra med ett litet MC-batteri på originalplatsen och det riktiga i bagaget...


ett tomt showbatteri med poler borde väl duga . väger mindre än ett mc-batteri.
verkar som andersy har smittats regelvrängarinfluensan sen senast thumbs up thumbs up
nu får fredrik hålla i hatten snart

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



dude skrev:
AndersY skrev:
Det här med att ha batteriet på sin originalplats, brukar man tvingas ha kvar originalbatteriet också? Få man ha två batterier?
Blir väl lite bokstavstolkning av reglerna som är mindre poppis, men annars kunde man kanske köra med ett litet MC-batteri på originalplatsen och det riktiga i bagaget...


ett tomt showbatteri med poler borde väl duga . väger mindre än ett mc-batteri.
verkar som andersy har smittats regelvrängarinfluensan sen senast thumbs up thumbs up
nu får fredrik hålla i hatten snart


Det finns 12V litiumbatterier, stort som en tändstiksask.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



AndersY skrev:
Det här med att ha batteriet på sin originalplats, brukar man tvingas ha kvar originalbatteriet också? Få man ha två batterier?
Blir väl lite bokstavstolkning av reglerna som är mindre poppis, men annars kunde man kanske köra med ett litet MC-batteri på originalplatsen och det riktiga i bagaget...


Det är just sånnahär tolkningar som är så underbara med reglementen.
Bäst/roligast är det om man efter en avklarad säsong för in en massa förtydligande i reglementet, som ingen rört på 10 år, till året efter man gjort sin premiär... Ett mått på om man lyckats optimera... Iaf en hint.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Andreas Lidström skrev:

Det är just sånnahär tolkningar som är så underbara med reglementen.
Bäst/roligast är det om man efter en avklarad säsong för in en massa förtydligande i reglementet, som ingen rört på 10 år, till året efter man gjort sin premiär... Ett mått på om man lyckats optimera... Iaf en hint.


Sånna förtydliganden finns det ju två sorter av; vet inte om jag vill vara den som är orsaken till exempelvis texten "antenner räknas inte som begränsningslinjer för karossen" (som lades till i nått reglemente härom året).
Citera
Allmänt banåkaforum
Märks viktförflyttningen?
1, 2   >>
2167 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande