| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Fälgars vikt
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5225 totalt) |
|
Fälgars vikt
osäker på om vi haft den här eminenta siten i någon tråd tidgare. Om så är fallet så, en gång till skadar inte :-) http://www.wheelweights.net/ _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Det här är helt otroligt, jag fick precis länken till den siten av en kollega och skulle posta den här och då har Magnus precis postat den.
Life is weird ! // Mats _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
|
Jag kopierade ut 15x7-fälgarna ur listan och la till vikterna i kg, dels för att det är "min" dimension, dels för att den verkar vara rätt vanlig för banåka...
Listan omfattar 100 st fälgar. Lättaste fälgen (Enkei RP-F1) väger 4,1 kg. Mina OZ Superleggera kommer på delad 15:e plats med sina 5,0 kg Mina Borbet Type E kommer på en inte lika smickrande delad 67:e plats
Något förvånande är att M3s (E30) fälgar väger hela 7,3 kg och därmed hamnar på plats 51; å andra sidan är M3 tillsammans med Golf GTI de enda bilarna som nämns. Golfens fälgar (BBS) väger 6,0 kg och hamnar då på plats 30. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
Både M3:an och Golfen är ju gatbilar som massproducerats mer eller mindre så det blir ju lite missvisande. I stort samma fälg tror jag... Eller vänta! Golfen hade väl tredelade BBS på ngn modell...
Sen skilljer det ju i ET mellan dom så där ligger nog en del av viktskillnaden. Men kanske inte 1,3 kg på samma storlek. Går för tredelat på Golfen.
Dedär Enkeifälgarna har jag för mig såg riktigt trevliga ut oxå... Vill ha!
|
||||
|
M3E30's orginal-fälgar är väl samma som sitter orginal på 318is fast med 5 bult och 16", eller har jag drömt detta?
|
||||
Jag tror faktiskt att det bara var tvådelade på Golfen. (På G60:n) Fast på mk2 Limited så kanske det var 3-delade. (70 ex) _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
M3 E30`s originalhjul är 15". Dessa hjul är samma som till 318is förutom 5-bult. Sen fanns det 16" som tillval och dessa 16" var standard på M3 SE. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
ok, det var lite mer Golfhistoria än vad jag kunde...
Men delade BBS iaf på G60. Vad duktig jag är!
E30-hjulen är ju dock allmänbildnign. Ellehur... Fast 318is har 14" BBS original, medans de andra E30 med M-technichjul hade 15". 15" var tillval till 318is.
Fast alla dessa 14, 15 och 16 tum är baserade på samma fälg. Dock tycker jag det är ganska stor skillnad på dom...fast jag är ju skadad! Tex är 16" på M3:an otroligt mkt snyggare än 15". Fast de flesta inte ens ser skillnaden. (Vi pratar alltså fortfarande enbart BBS/M-tech originalhjul.)
|
||||
Jag kan inte annat än hålla med
okej, jag vet ju hur mina fälgar ser ut, men om det nu är så _stor_ skillnad på 14", 15" och 16" så får du visa lite bilder. Jag har 15" btw. |
||||
Nu får ni sluta, hela min värld raseras
Så, det fanns både 14" och 15" alu-fälgar som tillval? Djungel med bilar... |
||||
|
Kolla i regbeviset så står det var det är för storlek på däck och fälg som är skrivet där. På min 325 ska det iaf vara 205/55 15. Men där emot där emot 323an är det bara vara 195/60 14. så 325orna var det iaf 15 tum orginal för e30. Men sen kan ju köparna valt nå helt annat de vet man inte.
_________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||||
325 E30 hade 195/60-14 på lättmetallfälgar som standard. 15 tum var tillval...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag tror till och med att det var 195/65-14 som var standard... /Johan
_________________ Johan B |
||||
|
Här står man i skamvrån som köpare av 10.2 kg Compomotive Mo 1781. Förutom att jag tycker de är snygga, så föll jag för hållbarhetsargumentet. Det är värt lite sämre vägegenskaper att kunna dunka över lite kerbs utan att ekipaget blir satt ur spel och att man blir förhindrad att åka hem.
Men i tex en kalkyl över ett eller flera långlopp eller en serie, för att ta en race-situation, vad är egentligen snabbast i medel, en tung och stadig fälg eller en lätt fälg som bucklar sig för minsta ovana belastning? (Svar: magnesiumfälg iofs, men för dödliga plånböcker, menar jag). Nu råkar Mo ha blivit gatfälgar för tillfället och jag kör med estetiskt vidriga och tunga MM Spider-fälgar på bana, men resonemanget borde duga ändå. Hade jag fått tag i 7.5-8" OZ Superleggera som gick utanpå mina frambromsar, hade det kanske blivit såna, men jag vill gärna rättfärdiga mitt "val" på andra grunder också!
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Pär: vilken dimension är det då?
vill minnas att vissa corvette C5or hade magnesiumfälgar som vägde 19 lbs = 8.5kg styck (18x10") inbillar mig att detta är skapligt lätt för sådana fälgar... är de det?
|
||||
|
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Mina Compomotive är också 8x17 så då vet jag vad de väger...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
![]() |
Däck för banåka
Fälgars vikt
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5225 totalt) |
