Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1640 besök totalt |
vilken huv?
Har följande huvar ståendes i garaget idag... en sk ram air huv (som syns på den guldiga firebirden) och en standard huv med eftermarknadsscoop på Ram air huven har inbyggda luftkanaler som går ända bak till där luftfilterburken sitter På RamAirhuven sitter ju scoopen en bit ovanför huven samt betydligt längre fram än vad mitt gör nu - borde finnas någon anledning? Kommer dessutom att stänga grillen ovanför kofångaren och detta betyder väl att ännu mer luft borde tryckas in i huvkanalerna då? originalhuven med eftermarknadsscoop på vilken är mest aerodynamiskt lämpad? |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Borde inte eftermarknadshuvens scoop hamna mitt i ett område med lite undertryck?
Men nja, ram-air-varianten ser väl inte så vacker ut... Svårt! ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Däcken är helt 'vanliga' A032 245 och 275...
![]() när man tänker efter så suger väl motorn i sig den luften den behöver oavsett om det är under eller övertryck? Men det låter ju bättre om det hade varit övertryck - då finns det ju luft så att det räcker....
Den hette först formula och någon gång på åttiotalet döptes den om till ram air personligen tycker jag ramairhuven hade sett grym ut... Dock går ju funktion före smak ![]() ![]() |
||||
Det bästa vore om "eftermarknadshuven" hade intaget vänt bakåt, mot rutan, som på Trans Am, det är ju övertryck där.
Så minns jag det också. Den röda är klart snyggast! JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
he he.. jag är också mer inne på ramairhuven (håller med om jaktplansstuket... Ballt om man målar bilen stealthsvart också
![]() men nu var ju inte frågan vilken som var snyggast, utan om det kanske kunde medföra någon förbättring genom att byta.. en nackdel som jag kan se är att det blir svårt att göra ev framtida luftutsläpp i huven pga kulkanalerna från motorn går hela vägen.. ![]() |
||||
Bara en annan sak...
När du lägger igen luftintagen i fronten skall du ta bort själva gallret också eller täppa till bakom gallret? Tror att den kan se lite konstig ut med så mycket slät plåt i fronten ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Det måste ju ha funnits en tanke bakom ram-air intagen, man gör nog inte såna intag bara för skojs skull
![]() Var ram-air huvarna monterade på prestandamodellerna av Firebird eller? ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Mats: nja, jag skall täppa till de övre hålen på något sätt.. antagligen kommer jag att sätta japsgaller (danmobily eller liknande) i kanten och sen en mattsvart skiva bakom det. dvs, på långt håll så kommer det se ut som en lite modifierad grill, men på nära håll så märker man att den är 'stängd'...
micke: japp, formulahuvarna (som de kallades på 70talet) satt på formulan, dvs den som var mer 'rejsbetonad'.. sen fanns ju transamen som var maxutrustad och 'rejsig' - men den hade ju ett shakerscoop, dvs uttag i bakkant av scoopet (liknande det som jag har idag)... Men det stämmer nog det som du säger - den bör se ut som den gör av någon anledning.. ![]() 'pissande holleyförgasare'... ![]() ![]() ![]() |
||||
Låter som en bra idé ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Janne E: Så här menar du? http://www.blackout.nu/bilder/Aero1.
_________________ Peter Karlsson |
||||
Ja precis, då borde man ju kunna klura ut var scoopet gör mest nytta.
om inte annat så ser det kul ut med en bil som har JÄTTEMÅNGA garnbitar fast tejpade på HELA bilen. ![]() En rätt enkel metod för att se hur luften passerar över bilen. _________________ Jan Ekehage BMW Z3 coupe 2,8 BMW Z3 coupe 3,2 Porsche 911 Carrera 3,2 Porsche 928 s4 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1640 besök totalt |