Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
vilken huv?
1640 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
vilken huv?

Har följande huvar ståendes i garaget idag...
en sk ram air huv (som syns på den guldiga firebirden) och en standard huv med eftermarknadsscoop på

Ram air huven har inbyggda luftkanaler som går ända bak till där luftfilterburken sitter


På RamAirhuven sitter ju scoopen en bit ovanför huven samt betydligt längre fram än vad mitt gör nu - borde finnas någon anledning?
Kommer dessutom att stänga grillen ovanför kofångaren och detta betyder väl att ännu mer luft borde tryckas in i huvkanalerna då?

originalhuven med eftermarknadsscoop på


vilken är mest aerodynamiskt lämpad?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Ram air huven funkar säkert bäst........men den är ju ful...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Gillar däcken på den med ram-air huv


Men jag tycker att eftermarknadshuven med scoop ser mer naturlig ut och dessutom bra mycket snyggare IMo.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Borde inte eftermarknadshuvens scoop hamna mitt i ett område med lite undertryck?

Men nja, ram-air-varianten ser väl inte så vacker ut...

Svårt!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jag tycker det ser ut som att ram-air-varianten tar in luft på ett ställe som det är ännu mer undertryck än eftermarknads-scoopet..

_________________
William Ekström
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17965



Ram air-huven är inte ful. Hette de inte Formula när de såg ut så?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
Däcken är helt 'vanliga' A032 245 och 275...

när man tänker efter så suger väl motorn i sig den luften den behöver oavsett om det är under eller övertryck? Men det låter ju bättre om det hade varit övertryck - då finns det ju luft så att det räcker....

Lennart Mäkinen skrev:
Ram air-huven är inte ful. Hette de inte Formula när de såg ut så?


Den hette först formula och någon gång på åttiotalet döptes den om till ram air

personligen tycker jag ramairhuven hade sett grym ut... Dock går ju funktion före smak kanske inte i alla fall förstås..
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Jag tycker också Ram-air huven ser bra ut!
edit:brukar se helrätt ut i verkligheten

Pontiac angav säkert några extra hästar med den på

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Borde inte eftermarknadshuvens scoop hamna mitt i ett område med lite undertryck?


Det bästa vore om "eftermarknadshuven" hade intaget vänt bakåt, mot rutan, som på Trans Am, det är ju övertryck där.

Citat:
Hette de inte Formula när de såg ut så?


Så minns jag det också.

Den röda är klart snyggast!

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jag röstar på Ram-air huven. Det blir lite överljudsjaktplan över det hela, dessutom så ser det säkert lite hemligt ut i backspegeln i framförvarande bil

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
he he.. jag är också mer inne på ramairhuven (håller med om jaktplansstuket... Ballt om man målar bilen stealthsvart också )

men nu var ju inte frågan vilken som var snyggast, utan om det kanske kunde medföra någon förbättring genom att byta..
en nackdel som jag kan se är att det blir svårt att göra ev framtida luftutsläpp i huven pga kulkanalerna från motorn går hela vägen..
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3422



Bara en annan sak...

När du lägger igen luftintagen i fronten skall du ta bort själva gallret också eller täppa till bakom gallret? Tror att den kan se lite konstig ut med så mycket slät plåt i fronten

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Det måste ju ha funnits en tanke bakom ram-air intagen, man gör nog inte såna intag bara för skojs skull . Jag har en känsla av att de flesta som har scoop på sina jänkare använder dem för kunna ha ett rejält luftfilter på förgasaren när de har monterat ett sportigt aluinsug med en pissande Holley förgasare ovanpå. Alltså för att slippa ha hål i huven. Muskelbilar med Cowl-induction eller vad det nu kallas brukar ha öppningen bakåt mot vindrutans underkant.
Var ram-air huvarna monterade på prestandamodellerna av Firebird eller?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280


Trådstartare
Mats: nja, jag skall täppa till de övre hålen på något sätt.. antagligen kommer jag att sätta japsgaller (danmobily eller liknande) i kanten och sen en mattsvart skiva bakom det. dvs, på långt håll så kommer det se ut som en lite modifierad grill, men på nära håll så märker man att den är 'stängd'...

micke: japp, formulahuvarna (som de kallades på 70talet) satt på formulan, dvs den som var mer 'rejsbetonad'.. sen fanns ju transamen som var maxutrustad och 'rejsig' - men den hade ju ett shakerscoop, dvs uttag i bakkant av scoopet (liknande det som jag har idag)...

Men det stämmer nog det som du säger - den bör se ut som den gör av någon anledning..

'pissande holleyförgasare'... he he, jag köpte ett electromotivesprut i måndags... det är slut med förgasare för min del
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3422



Anders Jeppsson skrev:
Mats: nja, jag skall täppa till de övre hålen på något sätt.. antagligen kommer jag att sätta japsgaller (danmobily eller liknande) i kanten och sen en mattsvart skiva bakom det. dvs, på långt håll så kommer det se ut som en lite modifierad grill, men på nära håll så märker man att den är 'stängd'...


Låter som en bra idé

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Janne E
Värnamo
Här sen Dec 2003
Inlägg: 12



Kan man inte tejpa fast massa garntrådar på huven å sen filmar från en annan bil i fart, ser man inte då hur luften rör sig över huven.

_________________
Jan Ekehage

BMW Z3 coupe 2,8
BMW Z3 coupe 3,2
Porsche 911 Carrera 3,2
Porsche 928 s4
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Janne E: Så här menar du? http://www.blackout.nu/bilder/Aero1.jpg

_________________
Peter Karlsson
Citera
Janne E
Värnamo
Här sen Dec 2003
Inlägg: 12



Ja precis, då borde man ju kunna klura ut var scoopet gör mest nytta.

om inte annat så ser det kul ut med en bil som har JÄTTEMÅNGA garnbitar fast tejpade på HELA bilen.

En rätt enkel metod för att se hur luften passerar över bilen.

_________________
Jan Ekehage

BMW Z3 coupe 2,8
BMW Z3 coupe 3,2
Porsche 911 Carrera 3,2
Porsche 928 s4
Citera
Allmänt banåkaforum
vilken huv?
1640 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande