Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorbyten och reg-besiktningar?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4289 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Är det bara jag som tycker att Gustaf borde upphöjas till Guru-status?
Alltid raka besked om vad som funkar och vad som inte funkar. thumbs up

//Mats
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Jag har följande:
- en Saab 900 S 1991 års modell
- utrustad med fördelartändning (sopigt anser jag)
- 5-växlad låda
- ingen laddtrycksstyrning (en s.k. ltt)

Jag önskar göra följande i prioritetsordning som följer:
1. Uppgradera till fulltrycksturbo, inga problem enligt Saab, bara hänga på IC och APC-komponenter, göra komponenkontroll
hos Saab, regbesiktiga, klart! Så långt allt väl, effekten höjd från 145 till ca 175 hk, eller var det nu landar någonstans.

2. Byta låda till 4-växlad, borde väl inte vara något problem, även om jag har för mig avgascertifiering även görs
med hänsyn till drivlinan. Rätta mig om jag har fel. I övrigt inget man behöver tala om för SBP.

3. Byta tändsystem till Saab DI...
Nu börjar äventyret, för en 900 S 1991 har aldrig funnits med DI-system, visserligen fanns det parallellt 9000 med samma
motorblock utrustade med DI, men kringkomponenterna är ju inte de samma. Så hur övertygar man SBP om fördelen i att
motorn är utrustad med ett bättre tändsystem. Visa på de positiva miljöaspekterna som bättre förbränning och mindre
förbrukning kan man ju tycka borde vara tillräckligt, men det räcker förstås inte. Så, hur gör man?
Ska jag ge upp och köra "olagligt" med modifierat tändsystem?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej Patrik

1. Om Saab skriver intyg på en sån ändring, inga problem.

2. Som du säger ingår utväxlingsförhållande i avgascertifieringen, men jag tvivlar på att någon märker att du bytt låda.

3. Går inte att genomföra om inte Saab vill skriva intyg på att 900-motorn försedd med DI-system från 9000 motsvarar den avgascertifierade motorn i 9000. Ett alternativ är förstås att sätta i en hel 9000-motor med styrsystem, så länge Saab är villiga att skriva avgasintyg (intyg från jämförande undersökning/särskild kontroll) är det inga problem.

Guru? Nää.....tror ni det? Jag gör bara vad jag tycker är skoj...

/Gustaf

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

"Best of" eller ngn form av "sticky" är ju självklar!

Likaså "Guru-tag" på Gustaf!
Vem mer kan detta så bra?
Lika värdefullt som att grotta ner sig i rollcentra och fjäderfrekvenser...vilket vissa verkar ha en böjelse för...

Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

"3. Går inte att genomföra om inte Saab vill skriva intyg på att 900-motorn försedd med DI-system från 9000 motsvarar den avgascertifierade motorn i 9000. Ett alternativ är förstås att sätta i en hel 9000-motor med styrsystem, så länge Saab är villiga att skriva avgasintyg (intyg från jämförande undersökning/särskild kontroll) är det inga problem."

Så var det alltså. Och det går förstås inte att resonera sig förbi paragraferna heller?
om man uppvisar intyg på emissionerna före resp. efter förändringen vilka visar på den otroliga förbättringen?
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

therealpinto skrev:

3. Går inte att genomföra om inte Saab vill skriva intyg på att 900-motorn försedd med DI-system från 9000 motsvarar den avgascertifierade motorn i 9000. Ett alternativ är förstås att sätta i en hel 9000-motor med styrsystem, så länge Saab är villiga att skriva avgasintyg (intyg från jämförande undersökning/särskild kontroll) är det inga problem.

I just den här specifika frågan har jag pratat en del med Saab sverige, och de var inte speciellt förtjusta i idén att släppa igenom en 900-motor som en 9000-motor. De kan vara lite tjuriga ibland, t.ex. började de ifrågasätta mitt motorbyte bara för att mitt nya motornummer kom från en serie som aldrig lämnat fabrik...

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Att "resonera" sig förbi paragraferna går inte, inte med mindre än att nån ser genom fingrarna. Motorn skall vara identisk med ett avgascertifierat utförande, så är lagen (SNFS 1992:12 för den som är sugen).

Av den anledningen lär inte heller Saab vilja skriva ut intyg på "hemmabyggda" motorer, eftersom det äventyrar deras trovärdighet. En "äkta" 9000-motor i en 900 har de egentligen ingen anledning att tveka inför - och visst är det väl rätt gott om sådana?

/Gustaf

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

therealpinto skrev:
Av den anledningen lär inte heller Saab vilja skriva ut intyg på "hemmabyggda" motorer, eftersom det äventyrar deras trovärdighet. En "äkta" 9000-motor i en 900 har de egentligen ingen anledning att tveka inför - och visst är det väl rätt gott om sådana?

Vet inte riktigt om du menar att det är gott om äkta 9000 motorer, eller att det är gott om 9000-motorer i 900or? Grejjen är ju att själva grundmotorn är samma i vissa 900 och 9000, medan "småsaker" som oljesump, sidokåpor, insug, grenrör, spjäll, tomgångsmotor etc skiljer. Kanske enklare att säga att block, vevparti och topp är samma. Om man sedan räknar detta som samma motor är ju en tolkningsfråga.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Det jag menade var att det är gott om 9000-motorer...så det borde inte vara så fasligt jobbigt att se till att blocket som sitter i 900 som avses här, har ett motornummer som visar att motorn kommer från en 9000.

Jag kan för lite om Saab för att veta vilka detaljändringar som måste göras för att en 9000-motor ska kunna monteras i 900.

/Gustaf

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Behöver man ens ändra motornummer? Räcker det inte hävda med att ens gamla block blev skadat och att man bytte ut det mot ett 900-block? Så jag löste mitt lilla problem med för lågt motornummer...

Edit: Kanske bör nämna att det faktiskt var just detta som inträffat i mitt fall.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Tja, då är det uträtt, mer eller mindre, återstår att undersöka detaljerna kring att använda ett 9000-block.
Vilket i praktiken är väldigt lätt så länge det är fråga om 2-litersblocket modell B202. Bara skruva fast på växellådan,
efter att man bytt några kåpor och lite annat pryttel.
Pappersexcercisen däremot...

Skall tillägga att jag kör med DI i min gamla Aero 85:a, men den har jag inte besiktigat i det utförandet, kanske ska
prova det innan den går till skroten

Men,
enklast är förstås att hänga dit fördelaren inför varje besiktning, och köra med DI däremellan.

Men, folk säger ofta att de besiktigat sina bilar med eftermarknadständsystem utan problem, men det kan bara bero
på att besiktningstjänstemannen inte reflekterat över att tändsystemet är bytt.

Apropå Saabs ovilja att certifiera hembyggen, just DI-konvertering kan man ju tycka är lite av ett gråzonsfall,
systemet är ju ändå utvecklat av Saab, knappast ett "hembygge" ā la Prospark, Haltech, Tomtek m.fl.
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

therealpinto skrev:
Hej

Det jag menade var att det är gott om 9000-motorer...så det borde inte vara så fasligt jobbigt att se till att blocket som sitter i 900 som avses här, har ett motornummer som visar att motorn kommer från en 9000.

Jag kan för lite om Saab för att veta vilka detaljändringar som måste göras för att en 9000-motor ska kunna monteras i 900.

/Gustaf

Jag lånar detta inlägg lite för en fråga till Gustaf.

Jag håller på att bygga en Mini Cooper -69 med Saab 9000 turbomaskin som sitter bak dvs rwd. Bilen har full racebur kommer att få skivbromsar både bak och fram helt ren inredning samt plastrutor vikt ca 600kg. Iden är till en början att bygga som en racerbil men att sedan typa detta bygge som hembyggt och få det genom besiktning. Motorn ska org ge 120kw så vikt/effekt stämmer inte men jag fick tipset att blya bilen till och att det då skulle gå, finns det ngr andra saker att tänka på som tex absolut inte kan godkännas eller så? Jag tänkte köra utan kat och då är det väl en miljöavgift som tillkommer ev så köper jag en racekat ist. Bilen kommer att rulla på 8" breda 13" fälgar, vad gäller ang spårvidden? har du fler tips så ös på!!!

Mvh Kristofer

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Se till att buren är så omfattande att den kan räknas som bärande chassi - då går det att regga som amatörbyggt fordon.

För att få ha 120 kW så måste ju bilen väga in på 800 kg i tjänstevikt, och i den räknas ju förare, soppa, verktyg och lite annat så det går nog att lösa.

Kör du utan kat kostar det 7000:- så nog tycker jag att du skall välja katalysator. Det är också en snygg vink till våra politiker...

Spårvidden finns det egentligen inga gränser för när du bygger egna hjulupphängningar (vilket det väl blir?).

Saker du ska tänka på är till exempel att alla lyktor ska vara E-märkta, och sitta på rätt platser. Om karossen är någorlunda std Mini är det säkert inga problem. Du måste se till att trepunktsbälte funkar, det skall finnas p-broms (hydraulisk är OK), det ska finnas defroster och torkare. Surfa gärna in på www.vv.se och läs i VVFS 2003:22...

Kul bygge, får jag göra SFRo-besiktningen? ;-)

/Gustaf

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Aha, så om man bygger sig en stadig bur i sin saab, då kan man hänga dit vilket tändsystem som helst. Känns som en
omväg bara...
Speciellt som man vill ha en snygg och diskret racer.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

poh99 skrev:
Aha, så om man bygger sig en stadig bur i sin saab, då kan man hänga dit vilket tändsystem som helst. Känns som en
omväg bara...
Speciellt som man vill ha en snygg och diskret racer.

Nja, bara stadig bur räcker inte...den ska kunna anses som helt bärande för att du ska kunna regga som amatörbygge. Praktiskt sett brukar man också kräva att lite mer är ändrat - nya hjulupphängningar till exempel.

I fallet med Minin har man ju också satt in ett helt nytt drivpaket bak vilket gör att det är så lite Mini kvar att det är logiskt att klassa det som amatörbygge.

/Gustaf

Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

therealpinto skrev:
Hej

Se till att buren är så omfattande att den kan räknas som bärande chassi - då går det att regga som amatörbyggt fordon.

För att få ha 120 kW så måste ju bilen väga in på 800 kg i tjänstevikt, och i den räknas ju förare, soppa, verktyg och lite annat så det går nog att lösa.

Kör du utan kat kostar det 7000:- så nog tycker jag att du skall välja katalysator. Det är också en snygg vink till våra politiker...

Spårvidden finns det egentligen inga gränser för när du bygger egna hjulupphängningar (vilket det väl blir?).

Saker du ska tänka på är till exempel att alla lyktor ska vara E-märkta, och sitta på rätt platser. Om karossen är någorlunda std Mini är det säkert inga problem. Du måste se till att trepunktsbälte funkar, det skall finnas p-broms (hydraulisk är OK), det ska finnas defroster och torkare. Surfa gärna in på www.vv.se och läs i VVFS 2003:22...

Kul bygge, får jag göra SFRo-besiktningen? ;-)

/Gustaf

Det blir egna hjulupphängningar såklart och fälgarna blir rätt breda så bilen kommer troligen att breddas ca 1dm per sida därav att jag undrade. Går det att köra med fyrpunktsbälte eller måste man regbes med trepunktbälte? Buren är bärande i konstruktionen så där blir det nog inga problem. Utvändigt så blir det inte så stora ändringar av karossen så lycktor etc kommer sitta på samma plats. Bilen kommer se ut lite som ngr som åker IMSA i Usa ngn typ av långloppserie (Tror Jag?) De har hondamotorer med fwd men jag tänkte köra svenskt och det blev saab samt att min maskin ska driva bakhjulen ist Givetvis får du göra SFRo-besiktningen när det är dags, alltid roligare med ngn som är riktigt possitiv tycker jag! Men det blir inte i år utan målet är 2005 så vi får se då. Snart kommer det upp en hemsida där projektet kommer finnas att beskåda. Tack för dina ideér!

Mvh Kristofer

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Trepunktsbälte krävs, i alla fall med nu gällande regler.

Vi får väl se när det närmar sig besiktning, om det kan passa :-)

/Gustaf

Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003

Passar på att ställa en fråga jag har funderat på ett tag.

Jag håller på med ett motorbyte i min vw bubbla 1302 -71. Den nya motorn kommer att bli en 1.6 el. 1.8 l golfmotor. Enl. vad jag har läst så är max 70 hk godkännt på denna modellen. Behöver jag bara göra en regbes. el. måste det göras nåt annat? Vilka papper behövs? tacksam för svar.

/Henrik Sundberg

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Cooper Killen skrev:

Det blir egna hjulupphängningar såklart och fälgarna blir rätt breda så bilen kommer troligen att breddas ca 1dm per sida ...................

Utvändigt så blir det inte så stora ändringar av karossen så lycktor etc kommer sitta på samma plats.

Spådvidsökningen måste räknas per sida.....i förhållande till de delar (spindlar) du använder. Orginal spårvid är helt ointresant.

om bilen inte är utrustad med e-märkta ljus....hjälper det inte att det är orginal till bilen. Det blir ju ny identitet och årsmodell på bilen....eller..??

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Henrik, du måste alltid göra regbesiktning vid motorbyte men ligger du inom VWs godkända maxeffekt/vrid krävs ingen SFRo-besiktning. Jag kan inte gränserna för VW utantill...

Håkan, helt rätt, lysena ska vara E-märkta, så det måste man ha koll på. Mini har ju tillverkats så länge att det bör finnas E-märkta bitar att tillgå - fast de kanske inte är lika snygga som de gamla... Många faller förresten på detta, jag borde varit tydligare från början kanske ;-)

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
Motorbyten och reg-besiktningar?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4289 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande