Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 11 besök senaste veckan (15366 totalt) |
Det tog nog ca 2 månader i varmgarage innan (Hammerite) Hammarlacken på mitt 7-chassi blev hårt. Innan dess kunde man lätt skrapa det med nageln - nu är det superhård yta. Inte riktigt som puderlack, men för 1/10 av kostnaden så är det helt ok
![]() Jag gjorde ingen underbehandling alls - inte ens en avfettning! Bara målade på. Där det skavs av eller blästras kan man ju enkelt bättra på. I värsta fall får man väl strippa ner allt och göra om göra rätt. Marinfärg verkar ju vara ett bra tips! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Räcker det med ca 15 grader för att Hammalacken ska härda ut?
Isåfall lutar det åt att det blir hammarlack under Sciroccon under en snar framtid ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jag säger som MrTurbo det går och måla på allt. Jag har då inte haft några problem när jag målade min fjäderben på min 325 eller när jag målade hela golvet invändligt på 323an plus en massa annat på den oxå. Hade zink under först och det funkade kanon på det oxå ingen reaktion. Det är skit många som sagt att jag är dum i huvet som anväder hammarlack så mycket som jag gör. Men till min stora förvåning så såg jag att dom som har klagat värst har börjat använda det dom oxå. fast man måste nog låta hammarlacken härda ett bra tag innan man är där och kladdar med nått nytt eller pillar.
Mvh _________________ Teres karlsson ![]() 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||||
Var och köpte International Interprotect 2K-epoxilack idag. Måste man lägga ett lager annan färg över och isåfall vad väljer man ?
Kommer att lägga detta på allt som inte gulkromateras. Hur tål 2K-epoxi värme ? _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Ett litet tips för alla hammarlackare som inte upptäckt det ännu. Hammarlacken kan lösas med aceton, bra för rengöring av penslar och ta bort spill. Och betydligt billigare än hammerite-specialrengöring.
Jag har också fått tips om att hammalack med hammarfinish är mycket bättre än den släta. Samt att vissa färger är bättre än andra (färger som i grön, röd och svart altså), jag tror det var grön som skulle vara bäst. Men det är inget jag har testat själv. Kan vara en myt. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Arne; Jag frågade runt bland några billackerare och alla andra som kunde tänka sig veta vilket som är bäst...och fick svaret att sprutmåla med 2k färg...kostar iofs 2xhammarlacken/liter men det åtgår mindre med färg om man sprutar och 2k sitter bättre + tänk på vikten. Har du fixat luft ännu? Annars har jag spruta, slangar och den lilla kompressorn du kan låna _________________ Pelle Persson |
||||
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
vi hade problem med att få tvåkomponents lastbilslack(billigare och starkare) att fästa på vissa delar av underredet. Kan bero på galv eller dålig underlagsbehandling(tvätt/slip). Med hammarlack som vi använde på bärarmar etc. hade vi inga problem (slät silvrig). Dock har den en tendens att lättare bli smutsig.
Tips 1) är att inte pensla på utan att använda roller, det blir mycket bättre (pensla hörnor). Spruta blir absolut bäst, man måste bara sätta bilen på högkant ![]() Tips 2) Välj en ljus färg (vi har t.ex. gult) på underredet så ser man mycket bättre när man mekar, särskillt när det är lite mörkt och man saknar lampor. Dessutom syns ev. läckage bättre Tips 3) Motsäger ofta tips 2. Om man sprutar så använd samma förg under bilen, i motorrummet, innuti cupeén och på utsidan så slipper man maska alla triljoner hål. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
[quote="porschedriver"]vi hade problem med att få tvåkomponents lastbilslack(billigare och starkare) att fästa på vissa delar av underredet. Kan bero på galv eller dålig underlagsbehandling(tvätt/slip). Med hammarlack som vi använde på bärarmar etc. hade vi inga problem (slät silvrig). Dock har den en tendens att lättare bli smutsig.
Verkar konstigt att lastbilsfärgen inte fäste, vad hade ni för grundfärg? Jag annvände std hagmans 2k grundfärg och den sitter som berget. _________________ Pelle Persson |
||||
[quote="Pelle Persson"]
hallååååå, med grundfärg blir det ju två lager färg och det blir ju dubbelt så tungt ![]() skämt åsido så skall lastbilslacken gå att lägga utan grundfärg men vi hade nog missat att avfetta på de ställen där den inte fäste ordentligt. Underligt nog fäste den utmärkt på garagegolvet som väl består till 50% av olika uppsugna oljeprodukter och dyl. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
hallååååå, med grundfärg blir det ju två lager färg och det blir ju dubbelt så tungt
![]() Jo..det har du rätt i...men man får köra med mycket thinner..och lite färg:-) och man ska inte prata om dom som penslar och rollar bilen ![]() skämt åsido så skall lastbilslacken gå att lägga utan grundfärg men vi hade nog missat att avfetta på de ställen där den inte fäste ordentligt. Underligt nog fäste den utmärkt på garagegolvet som väl består till 50% av olika uppsugna oljeprodukter och dyl.[/quote] Där är problemet, även lastbilsfägen behöver någon grundfäg för att fästa ordentligt...på plåt! Konstigt nog så fäster det överallt annars väldigt bra...tex på golvet och händerna när man fått stopp i sprutan ![]() _________________ Pelle Persson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 11 besök senaste veckan (15366 totalt) |