Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1660 besök totalt |
Väghållnings satser M3 E30
Hallå behöver lite tips om bra dämpare min bror har en m3 e30 som han kommer att köra lite bana ![]() ![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Väghållnings satser M3 E30
Weitec har inget M3 anpassat. Det som verkar bra förutom BMW Motorsport Grupp N gatkit är Leda, KW och Ground Control. De första är bulta på de två nästa måste du skicka in fjäderbenen och på den sista bygger du om fjäderbenet själv. Själv ska jag satsa på den sistnämnda. http://e30m3performance.com/installs _________________ bmw bmwsson |
||||
om jag inte är helt ute och reser..så var grupp g ett lite friare reglimente, där dom byggde mer på dämparen och mindre hårda fjädrar. I grupp N fick man inte göra allt för mycket...och då kördes det med hårdare fjäder. Jag är inte så insatt i fjädrar/stötdämpar sattser till e30...men prata med tobbe på NFS (tror att han ska sattsa på ett grupp G kit själv) _________________ Pelle Persson |
||||
Grupp N kitet ska ligga nånstans mellan 10-15.000kr KW finns i två varianter en runt 14.000kr som går att få från tyskland för under 10". Den andra är en ren race variant som ligger på 18.000kr i sverige. Leda gick att få från england för ca:12.000kr för ett par år sedan. Ground control coilover kitet ligger på ca: 5000kr utan stötdämpare. Billigast, plus att du slipper lämna iväg fjäderbenen. Ska beställa min sats i slutet på december. En fördel om du väljer coiloverkit är att du får ner vikten jämfört med standard och grupp N. Mindre fjädrar och tallrikar och sen är ju dom ställbara, kan vara kul att laborera lite. Själv har jag haft JSS fjädrar ett par år som fungerat bra med gatdäck men är för mjuka med R-däcken jag kört på i år. Så dom är till salu, sänker 25mm och är progressiva. När det gäller stötdämpare så har jag kört på bilstein fram till i sommras, har nu gått över till gula koni. Mest för möjligheten att kunna justera. _________________ bmw bmwsson |
||||
//esa
är lite nyfiken på vad du ska köra med för topplagringar iom att du sålde dina grupp n till mej ![]() ![]() mvh johan _________________ Johan Blixt |
||||
Jag kommer att köra med Ground Control topplagring. Kitet är komplett och justerbart, jag håller på att diskutera vilka fjädrar jag bör välja med http://www.bimmerworld.com/ dom har komplett GC sortiment. _________________ bmw bmwsson |
||||
det som sitter på bilen nu är nog bara andra fjädrar bmw motorsport står det på dom någon som vet om det är orginal?
men varför är kw så billigt i tyskland? _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Esa tycker du det är någon skillnad på bilstein och koni och vad rekomenderar du av dom två? bättre än slitna orginal eller
![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
När jag kollade efter coilovers i tyskland så fann jag att KW var ca 20-25% billigare och H&R/Bilstein ca 30-35% billigare. Däremot så var Koni bara marginellt dyrare i Sverige. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jag föredrar Koni av fler orsaker. Dom är ställbara och dessutom kör nog koni med lägre tryck på gasen, bilstein trycker upp bilen. Speciellt om man lättar den. Dom koni jag har är utan gas bak och lågtryck fram. Vet inte hur det är med bilstein men på koni kan man byta bottenventil för att bättre anpassa dom till bankörning. Eller kan och kan, man får lämna in dom. Dom gula koni jag har är lite kortare än bilstein sprint vilket är att föredra om man sänker mer än 25mm. Men man får nog räkna med lite tid att få dom inställda som man vill ha dom. Det här gäller stötdämpare för runt 5500kr runt om. Ev. är mina till salu, funderar på att gå upp ett snepp eller två på koni dämpare. Min har gått ca: 200 mil i sommar. _________________ bmw bmwsson |
||||
vilket pris hadde du tänkt att ta för dina koni då? skicka ett pm till mig om du är intreserad av att sälja _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Jag har inte hittat någonting på den här sidan atlanten tyvärr. Åtminstone ingenting seriöst. _________________ bmw bmwsson |
||||
Deamond Tweaks i England har det mesta.. de ska ha en variant av ombyggnadskit till e30 fjäderbenen om man vill köra med annan fjäderdiameter..
hemsida: http://www.demon-tweeks.co.uk Annars kan säkert Sellholms i Köping hjälpa dig med en liten ombyggnad eller delar.. mvh P |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1660 besök totalt |