Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Väghållnings satser M3 E30
1660 besök totalt
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Hallå behöver lite tips om bra dämpare min bror har en m3 e30 som han kommer att köra lite bana men skall även funka på landsväg också. har kollat lite på weitec väghållningssats med justerbar hårdhet. dom verkar ha vettiga priser. är det någon som har någon erfarenhet av Wietec eller andra satser till m3 e30. tack på förhand

Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

Weitec har inget M3 anpassat. Det som verkar bra förutom BMW Motorsport Grupp N gatkit är Leda, KW och Ground Control. De första är bulta på de två nästa måste du skicka in fjäderbenen och på den sista bygger du om fjäderbenet själv. Själv ska jag satsa på den sistnämnda.

http://e30m3performance.com/installs/GC_susp/GC_susp1.htm

Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
du vet inga pris på dom fjäderbenen du nämnde. Och vad kör du själv med?

Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Hur funkar det med det sk grupp G kitet?

Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Grupp G kit? har bara hört talts om Grupp N som skall vara stenhårt. förklara vad Grupp G innebär

Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

jonaslarsson skrev:
Grupp G kit? har bara hört talts om Grupp N som skall vara stenhårt. förklara vad Grupp G innebär

om jag inte är helt ute och reser..så var grupp g ett lite friare reglimente, där dom byggde mer på dämparen och mindre hårda fjädrar. I grupp N fick man inte göra allt för mycket...och då kördes det med hårdare fjäder.

Jag är inte så insatt i fjädrar/stötdämpar sattser till e30...men prata med tobbe på NFS (tror att han ska sattsa på ett grupp G kit själv)

Här sen Jan 2003

jonaslarsson skrev:
du vet inga pris på dom fjäderbenen du nämnde. Och vad kör du själv med?

Grupp N kitet ska ligga nånstans mellan 10-15.000kr
KW finns i två varianter en runt 14.000kr som går att få från tyskland för under 10". Den andra är en ren race variant som ligger på 18.000kr i sverige. Leda gick att få från england för ca:12.000kr för ett par år sedan.
Ground control coilover kitet ligger på ca: 5000kr utan stötdämpare. Billigast, plus att du slipper lämna iväg fjäderbenen. Ska beställa min sats i slutet på december.

En fördel om du väljer coiloverkit är att du får ner vikten jämfört med standard och grupp N. Mindre fjädrar och tallrikar och sen är ju dom ställbara, kan vara kul att laborera lite.

Själv har jag haft JSS fjädrar ett par år som fungerat bra med gatdäck men är för mjuka med R-däcken jag kört på i år. Så dom är till salu, sänker 25mm och är progressiva. När det gäller stötdämpare så har jag kört på bilstein fram till i sommras, har nu gått över till gula koni. Mest för möjligheten att kunna justera.

Grödinge
Här sen Jun 2003

//esa
är lite nyfiken på vad du ska köra med för topplagringar iom att du sålde dina grupp n till mej för det andra så blir man ju lite sugen på ground control kittet iom att ja har nya koni gul liggandes, men som jag föstår så kommer kittet komplett med delar för att få justerbart fram + bak... fick man välja hårdheten på fjädrarna? framgick inte så tydligt i länken och för det sista vilken firma beställer man det av?
mvh johan

Här sen Jan 2003

Fear This skrev:
//esa
är lite nyfiken på vad du ska köra med för topplagringar iom att du sålde dina grupp n till mej för det andra så blir man ju lite sugen på ground control kittet iom att ja har nya koni gul liggandes, men som jag föstår så kommer kittet komplett med delar för att få justerbart fram + bak... fick man välja hårdheten på fjädrarna? framgick inte så tydligt i länken och för det sista vilken firma beställer man det av?
mvh johan

Jag kommer att köra med Ground Control topplagring. Kitet är komplett och justerbart, jag håller på att diskutera vilka fjädrar jag bör välja med http://www.bimmerworld.com/ dom har komplett GC sortiment.

Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
det som sitter på bilen nu är nog bara andra fjädrar bmw motorsport står det på dom någon som vet om det är orginal?
men varför är kw så billigt i tyskland?

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Esa tycker du det är någon skillnad på bilstein och koni och vad rekomenderar du av dom två? bättre än slitna orginal eller

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

jonaslarsson skrev:
det som sitter på bilen nu är nog bara andra fjädrar bmw motorsport står det på dom någon som vet om det är orginal?
men varför är kw så billigt i tyskland?

När jag kollade efter coilovers i tyskland så fann jag att KW var ca 20-25% billigare och H&R/Bilstein ca 30-35% billigare. Däremot så var Koni bara marginellt dyrare i Sverige.

bmwsson

Här sen Jan 2003

jonaslarsson skrev:
Esa tycker du det är någon skillnad på bilstein och koni och vad rekomenderar du av dom två? bättre än slitna orginal eller

Jag föredrar Koni av fler orsaker. Dom är ställbara och dessutom kör nog koni med lägre tryck på gasen, bilstein trycker upp bilen. Speciellt om man lättar den. Dom koni jag har är utan gas bak och lågtryck fram. Vet inte hur det är med bilstein men på koni kan man byta bottenventil för att bättre anpassa dom till bankörning. Eller kan och kan, man får lämna in dom. Dom gula koni jag har är lite kortare än bilstein sprint vilket är att föredra om man sänker mer än 25mm. Men man får nog räkna med lite tid att få dom inställda som man vill ha dom. Det här gäller stötdämpare för runt 5500kr runt om. Ev. är mina till salu, funderar på att gå upp ett snepp eller två på koni dämpare. Min har gått ca: 200 mil i sommar.

Falkenberg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Esa skrev:
jonaslarsson skrev:

Jag föredrar Koni av fler orsaker. Dom är ställbara och dessutom kör nog koni med lägre tryck på gasen, bilstein trycker upp bilen. Speciellt om man lättar den. Dom koni jag har är utan gas bak och lågtryck fram. Vet inte hur det är med bilstein men på koni kan man byta bottenventil för att bättre anpassa dom till bankörning. Eller kan och kan, man får lämna in dom. Dom gula koni jag har är lite kortare än bilstein sprint vilket är att föredra om man sänker mer än 25mm. Men man får nog räkna med lite tid att få dom inställda som man vill ha dom. Det här gäller stötdämpare för runt 5500kr runt om. Ev. är mina till salu, funderar på att gå upp ett snepp eller två på koni dämpare. Min har gått ca: 200 mil i sommar.

vilket pris hadde du tänkt att ta för dina koni då? skicka ett pm till mig om du är intreserad av att sälja

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Esa: Beställer du från staterna eller säljer någon motsvarande prylar här hemma?
Blev lite sugen på att bygga om till ställbart när man läste om installationen.

MVH Jonas

Här sen Jan 2003

M3Jonas skrev:
Esa: Beställer du från staterna eller säljer någon motsvarande prylar här hemma?
Blev lite sugen på att bygga om till ställbart när man läste om installationen.

MVH Jonas

Jag har inte hittat någonting på den här sidan atlanten tyvärr. Åtminstone ingenting seriöst.

Här sen Nov 2002

Deamond Tweaks i England har det mesta.. de ska ha en variant av ombyggnadskit till e30 fjäderbenen om man vill köra med annan fjäderdiameter..

hemsida: http://www.demon-tweeks.co.uk

Annars kan säkert Sellholms i Köping hjälpa dig med en liten ombyggnad eller delar..

mvh P
Citera
Allmänt banåkaforum
1660 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande