Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 10785 besök totalt |
Opel Corsa 2.0 16V
Bilen byggdes från en lagom rostig corsa ![]() Bygget startades september -01 och stog färdigt augusti -02. Vinterns modifieringar innefattar bla SFRo besiktning samt ev montering av diffbroms om pengarna räcker till? Motor: 2.0 16V C20XE från kadett GSI -88 150hk, öppet luftfilter KN, hemgjuten luftbox samt modifierat gasspjäll, 2.5" avgassystem. Chassi: Gula koni stötdämpare med öhlins fjädrar och ombyggd till coilover i bak, aluminiumtopplagringar fram, hemsvarvade bussningar i Delrin istället för orginal gummibussningar, boxade bärarmar fram. Bromsar: SAAB 900 -95 286mm ventilerad fram, vectra skivbromsar solida bak, stålomspunna bromsslangar och castrol SRF bromsvätska, orginalbelägg fram + bak (har hållt 2säsonger). Kaross: Rostlagning och åter rostlagning, breddade skärmar runt om, scoop i huv, -91 stötfångare fram+ bak, GSI bakvinge, vitablinkers, slätbagagelucka, aludörrsidor, OMP pedaler, 2ekrad moccarat med extra offset, sparco stolar och 5p bälten, GUSS bur (rally Ekonomi + extra stag). Mer info och byggbilder på www.corsa.webb.se Lite bilder: ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Re: Opel corsa 2.0 16V
Bärarmarna fram är av u-balks typ därför har jag svetat dit ett plattjärn undertill för att förstärka dess konstruktion. ![]() Dålig bild efter avåkning! _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
En fråga till: Fanns det 16V maskin orginal i corsorna så SBP kan hålla sig lugna eller besiktigar du i Flen?
![]() Anledningen till att jag frågar är naturligtvis för att det inte är helt smidigt att få igenom Golf ettorna med 16V-maskiner...Allt går lösa med det är varken lätt eller billigt. Väldigt jysst bilbygge!!! ![]() _________________ /Calle |
||||
Jag gillar Peters bygge skarpt.
![]() ![]() Man blir på bra humör bara man ser bilen. Undrar om det är färgen som gör det? |
||||
Hej
Jag är inte helt säker men såvitt jag vet fanns inte Corsa med 16v-motor. Men strategin är samma för Corsa 16v som för Golf 1 16v, byt motor, låda och bromssystem, så kan man regga som ombyggt fordon med max 15 kW/100 kg tjänstevikt. Speciellt krångligt är det inte, och kostnaden stannar på cirka 4500:- En förutsättning för att det ska vara billigt och enkelt är dock att bilen är av årsmodell 1988 eller äldre, och att motorn man sätter i har katalysator. Corsans färg är så rätt, bilar med den färgen går fort ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Precis som Gustav skrev så är det tänkt att corsan skall besiktigas som ombyggt fordon då corsa A 83-91 aldrig har funnits med 2.0 16V.
Min corsa är en -85 och motorn är en -88 eller -89 kat motor. Det som måste fixas innan bes är att montera dit katalysatorn, kolkanistern och orginalbältena. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
I helgen fick motorn en släng av Jägermeister
![]() Dvs kamremskåpan samt ventilkåpa har numera samma trevliga kulör som resten av bilen istället för den gula nyansen som motorn hade då jag köpte den ![]() Bilen fick f.ö en välbehövlig polering samt vax (första gången sedan lack) Måste väl sänka varvtiderna avsevärt ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jag vägde den på lastbilsvågen i hjulstakorset i somras, då visade den 920kg med mig i (65kg), 1st reservhjul och kvarts tank. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
vägde min med på lastbilsvåg och den vägde 900kg med mig(75kg)och fulltank utan reservhjul |
||||
Peter: En sak till att fixa innan besiktning ar att original luftfilter måste på plats (ingår i komponentkontrollen)
Jag funderade på boxningen av bärarmarna, vet eller tror du att bärarmarna flexar märkbart under påfrestning? Jag gissar att bussningarna och karossens vekhet i infästningarna är betydligt allvarligare och alltså borde prioriteras högre. Corsan klär verkligen i "Kon-orange" ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Tack för tipset! ![]() Jo bärarmarna flexar nog inte speciellt mycket orginal, men passade på att förstärka dessa då jag ändå hade dessa loss då jag svarvade nya dussningar i Delrin (nylon liktnande material). _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
ser ju mycket bra ut de där Peter!
tror nästan du måste komma på besök i vårt R5 garage ![]() Så jag o Millbro kan få lite tipps ![]() hör av dig peter om du e sugen... vi e där var o varannan dag/kväll //Emil 0736939803 _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
Jiiiiiihaaaa!!!
idag blev jag klar för inför säsongen, tvättade av vinterdammet och tog en liten sväng utanför garaget ![]() ![]() Nu skall det bara ordnas med SFRo bes och reg bes. Corsa = ready to race ![]() /Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Grattis Peter! Sen är det bara att låta projektet verkligen spåra ur... ![]() Ses på Elmia imorgon du så får vi se om jag kan visa upp något kul med... _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 10785 besök totalt |